ربیعی: 170 هزار کودک بازمانده از تحصیل شناسنامه دارد شده اند

علی ربیعی در سمینار فنی بین‌المللی تامین اجتماعی (ایسا) افزود: تامین اجتماعی با آلام و رنج مردم مرتبط است و اعلام نتایج این سمینار می‌تواند برای همه کارگران، بازنشستگان و بیمه‌شدگان سبب زندگی بهتر شود.

وی گفت: رابطه بسیار پیچیده و نزدیک و در هم فرورفته‌ای بین توسعه و تامین اجتماعی وجود دارد و رشد سرمایه‌گذاری و بالا رفتن نرخ رشد اقتصادی در کشور بدون تامین اجتماعی مفهوم توسعه همه‌جانبه‌ای ندارد و متاسفانه برای کشورهای در حال توسعه طی سال‌های متوالی سفره کارگران رنگین‌تر نشده و زندگی آنها را بهبود نبخشیده است.

ربیعی تصریح کر: درآمدها صرفا منجر به ایجاد طبقات جدید اقتصادی شده است، به طوری که طبقات خاصی از درآمد بهره‌مند شده‌اند.

وی افزود: معتقدم آن توسعه‌ای معنا دارد که ارتقا دهنده رفاه و تامین اجتماعی در جامعه باشد و پروژه‌های مهم اقتصادی و توسعه بدون زیرساخت‌های تامین اجتماعی شکست می‌خورد و هر گونه تصمیم‌گیری بدون داشتن نظریه رفاه و سازمان گسترده و توانمند تامین اجتماعی با شکست روبرو می‌شود.

وزیر رفاه با اشاره به اینکه موانع زندگی فقرا مانع تصمیم‌گیری‌های سخت برای اصلاحات ساختار اقتصادی خواهد شد، گفت: در ایران هدفمندی یارانه‌ها بدون تامین اجتماعی و اصلاح ساختاری منجر به دستکاری در زندگی عده‌ای می‌شود و دولت‌ها را ناتوان در اجرا می‌کند.

وی گفت: ابتدا باید تامین اجتماعی قوی را ایجاد کنیم تا بتواند برای افراد در سطح پایین احساس امنیت ایجاد کند.

به گفته ربیعی از سوی دیگر با پیچیدگی‌های خاصی در کشورهای در حال گذار روبرو هستیم که سیاست‌های رفاهی در آنها تمرکز پیدا نمی‌کند، بنابراین نیازمند ایجاد سیاست‌های رفاه و تامین اجتماعی بر اساس عقلانیت و اثرگذاری درازمدت هستیم.

وزیر رفاه با اشاره به اینکه در کشور ما سیاست‌های رفاهی مانند پیشی گرفتن مزد از تورم، افزایش مستمری بازنشستگان و ... ایجاد شده است، گفت: در ایران سعی کردیم بر اساس مطالعات سیاست‌های رفاهی و تامین اجتماعی برنامه‌های اثربخش و کارآمدی را دنبال کنیم و بر اساس سیاست‌ها، مبارزه با انواع فقر را در اولویت‌های خود قرار دادیم.

به گفته ربیعی، برنامه‌هایی در جهت رفع فقر آموزشی، کودکان بازمانده از تحصیل و افرادی که فرصت‌های برابر اجتماعی پیدا نمی‌کردند، در دستور کار قرار گرفته است و همچنین تحصیل رایگان تا مقطع دبیرستان برای افراد پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۷۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شده و شناسنامه‌دار شده‌اند، گفت: از سوی دیگر امکانات رفاهی و تحصیلی برای اتباع کشورهای مختلف نیز که تعداد آنها زیاد است، در نظر گرفته شده است.

وزیر رفاه گفت: مطالعات در ایران نشان داد که تله فقر در حوزه درمان بسیار عمیق و قابل توجه است و بر همین اساس برنامه‌ریزی‌هایی برای کاهش مشکلات درمانی افراد انجام شده و گسترش بیمه درمان، پروژه دولت بود، به طوری که تامین اجتماعی موظف شد مراکز درمانی خود را در حاشیه شهرهای بزرگ گسترش دهد و با قرار دادن سازمان بیمه‌گر دیگر در کنار تامین اجتماعی، کارگران غیر رسمی و حاشیه‌نشین بدون شغل که تعدادشان به ۱۱ میلیون می‌رسد، با سرانه ۳۶ هزار تومان بیمه شدند.

ربیعی با تاکید بر اینکه بیمه درمان فقرا را نیز در کنار بیمه اجتماعی و بازنشستگی دنبال کردیم، به طوری که از بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر الگوبرداری شد و در آینده نزدیک بیمه فراگیر به تصویب مجلس خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه ایجاد مسکن حمایتی برای معلولان، زنان سرپرست خانوار و مددجویان نهادهای حمایتی از دیگر برنامه‌های ما است، گفت: در سال جاری واگذاری ۵۰ هزار مسکن را در برنامه خود داریم و همچنین خانواده‌های دارای دو معلول و بیشتر دارای مسکن خواهند شد.

ربیعی تصریح کرد: پس از اتمام مسکن مهر، قطعا انرژی دولت به سمت مسکن اجتماعی سوق پیدا می‌کند و برنامه‌های مسکن حمایتی را با قدرت بیشتری ادامه خواهیم داد.

وزیر رفاه با اشاره به اینکه یک وعده غذای گرم برای ۱۷۰ هزار کودک در مهدهای کودک مناطق مرزی فراهم کرده‌ایم، گفت: همچنین به منظور تامین نیازهای اولیه و پروتئین مورد نیاز نیازمندان، سیاست‌های رفاهی را برای ۱۱ میلیون نفر دنبال کرده‌ایم و از سوی دیگر غربالگری ژنتیک را نیز برای افراد ناتوان در دستور کار داریم.