بارداری از دوره هایی است که باید به شدت در آن مراقب تغذیه و وضعیت سلامت خودتان باشید تا جنین در بهترین شرایط ممکن رشد کند و دچار مشکلی نشود. از این رو زنان باردار باید همواره مراقب مواد غذایی که در این دوران مصرف می کنند باشند و از مصرف غذاهای ناسالم جلوگیری کرده و خوراکی ها و نوشیدنی های سالم و مقوی را که به رشد جنین و سلامت آن کمک می کنند را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانند. در این مطلب به بررسی بهترین نوشیدنی های مفید برای زنان باردار خواهیم پرداخت.

 
آب

زنان باردار برای تضمین سلامت خود و جنین، نیاز دارند تا بیش از حد معمول پیش از بارداری، آب مصرف کنند.

 

در ضمن، عدم مصرف آب کافی، بدن زنان باردار را دچار کم آبی کرده و منجر به زایمان زودرس در آن ها خواهد شد.
 
شیر نارگیل

شیر نارگیل دیگر نوشیدنی مفید برای دوران بارداری است که جلوی کم آب شدن بدن را می گیرد. در ضمن، این نوشیدنی ایزوتونیک می باشد یعنی مقدار نمک و قند موجود در آن با هم مساوی است.

بنابراین، هم انرژی بخش بوده و هم اینکه نمک از دست رفته بدن در اثر تعریق را جبران می کند.

آبلیمو

 

یک لیوان آب لیمو خنک می تواند عطش را برطرف کرده و بدن را پر آب کند. در ضمن، آب لیمو می تواند حال تهوع صبحگاهی زنان باردار را برطرف کند.

 

علاوه بر این، آب لیمو سرشار از ویتامین C می باشد؛ بنابراین، به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک زیادی می کند.
 
شیر

 

شیر سرشار از کلسیم، پروتئین و ویتامین B۱۲ می باشد. بنابراین، مصرف شیر در دوران بارداری، به رشد جنین کمک زیادی می کند.
 
آب گازدار

 

اگر عادت به مصرف نوشابه‌‌های گازدار دارید و قصد ترک این عادت را دارید، می‌‌توانید از آب‌‌های گازدار استفاده کنید. می‌‌توانید برای بهبود طعم این آب‌‌ها، کمی آب پرتقال یا لیمو نیز به آن اضافه کنید. آب گازدار هم بخشی از مایعات مورد نیاز بدن شما را تامین می‌‌کند و هم شما را از طعم تکراری آب خلاص می‌‌کند. این آب‌‌ها در مورد برخی خانم‌‌ها حتی منجر به کاهش حالت تهوع می‌‌شوند.
 
آب میوه طبیعی

به طور کلی، مصرف خود میوه ها بهتر از آب آن ها می باشد. زیرا، فیبر موجود در میوه ها برای کاهش فشار خون و کلسترول بد و همچنین بهبود عملکرد دستگاه گوارش ضروری است.

 

اما در کل، مصرف آب میوه های طبیعی و خانگی خالی از لطف نیست و به سلامت زنان باردار کمک می کند.
 
آب طعم‌دار

 

گاه برای تغییر طعم همیشگی آب، کافیست مقداری مواد طبیعی طعم دهنده به آن اضافه کنید. اضافه کردن مقداری آب لیموی تازه، گلاب یا عرق نعنا می‌‌تواند در طعم همیشگی آب تنوع زیادی ایجاد کند. می‌‌توانید برای طعم بهتر، کمی شکر نیز اضافه کنید. البته مصرف شکر نباید بیش از حد باشد. اعتدال را رعایت کنید.
 
آب سبزیجات

 

اکثر افراد از خوردن سبزیجات خام فراری هستند، اما مصرف آن ها برای سلامتی بدن بخصوص در دوران بارداری ضروری است. بنابراین، مصرف آب سبزیجات می تواند جایگزین مناسبی باشد.
 
چای یخ

 

مصرف چای یخ در گرمای تابستان و همچنین برای برطرف کردن تهوع صبحگاهی بسیار مفید می باشد. اما با توجه به اینکه زنان باردار نباید زیاد کافئین مصرف کنند، باید در مصرف چای یخ محدودیت قائل شوند.
 
نوشیدنی های رژیمی، ممنوع

دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه کرد زنان باردار باید از مصرف نوشیدنی‌های رژیمی خودداری کنند.

نوشیدنی‌های رژیمی ممکن است حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی باشند که مصرف آن ها احتمال زایمان زودرس و پیش از موعد را افزایش می‌دهد.