چرا کسی از مضرات قلیان نمی گوید؟

گروه اجتماعی – به گزارش افکارنیوز، تمایل دختران به مصرف دخانیات، قلیان، مواد مخدر و ... آنچنان افزایش یافته که رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز نسبت به افزایش ۲.۵ برابری مصرف قلیان در بین دختران نوجوان و جوان کشور هشدار داد.

دکتر خسرو صادق نیت اظهار کرده است: مصرف قلیان در بین پسران ۲ برابر شده و این وضعیت در بین دختران به ۲.۵ برابر رسیده است.

 در سال های گذشته تقریبا اقدامات مناسبی در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به نسل نوجوان و جوان در مدارس، دانشگاه ها و حتی خانواده های انجام نشده و این مساله اکنون نمود خود را به صورت تمایل این قشر به استفاده از قلیان نشان داده است.  

یک مددکار اجتماعی در این باره به افکارخبر گفت: بر اساس گزارش های متخصصان و فعالان حوزه آسیب های اجتماعی و اعتیاد، متاسفانه تمایل به مصرف قلیان در بین جوانان و نوجوانان افزایش داشته است.  

لیلا ارشد افزود: قلیان اکنون بسیار راحت در دسترس نوجوانان و جوانان قرار می گیرد و شرایط به گونه ای شده که می توان همانند غذا آن را به صورت تلفنی سفارش داد.  

وی تصریح کرد: قلیان در بیشتر اماکن عمومی مانند بوستان ها، قهوه خانه ها و سفره خانه ها و ... در دسترس بوده و هیچ ممانعتی از سرو آن به عمل نمی آید.

وی بیان کرد: متاسفانه اطلاع رسانی کافی و کامل در زمینه مضرات قلیان و تغییر رفتار نوجوانان و جوانان انجان نداده ایم و بیشتر این افراد بر این باورند که قلیان ماده مخدر نیست پس مصرف آن اشکالی ندارد.

این کارشناس حوزه اعتیاد ادامه داد: براساس نتایج پژوهش های انجام شده؛ بسیاری از کسانی که مبتلا به بیماری اعتیاد هستند و سوء مصرف موادمخدر دارند از قلیان و سیگار شروع کرده و اکنون با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند.

وی خاطر نشان کرد: باید از آموزش و پرورش ، وزارت علوم، رسانه ها به ویژه رسانه ملی پرسید چقدر برای آگاهی دهی به نوجوانان و جوانان در زمینه مضرات قلیان و ... کار کرده اند.  

وی توضیح داد: این نهادها و دستگاه ها باید آموزش دهند که ؛ 1- مصرف قلیان چه عوارضی دارد و چطور می تواند منجر به بروز مشکلات جدی برای مصرف کنندگان کند؛ 2-این دستگاه ها باید پاسخ دهند که؛ چقدر به کودکان ، نوجوانان و جوانان آموزش داده ایم خود را دوست داشته باشند و با توجه به توانایی های خود و بر حسب دانش و آگاهی از گرایش به قلیان و مواد مخدر و ...  بپرهیزند.  

وی تاکید کرد: زمانی که آموزش و پرورش، وزارت علوم و ... به نوجوانان و جوانان آموزش های لازم را ارائه دهند حتم بدانید این عزیزان روابط بین فردی خود با دسوتان را تنظیم و مدیریت کرده و با پیشنهادات نامناسب و خطر ساز مقابله می کنند.  

ارشد گفت: وقتی آدم حال خوش دارد و از توانایی های لازم برخوردار است با رفتارهای آسیب زننده مقابله می کند.  

وی درباره علل ریختن قبح مساله سیگار و قلیان کشیدن توسط دختران در محیط خانواده م جامعه بیان کرد: بیشتر والدین از شیوه های والدی و فرزند اطلاعی نداشته و میزان اطلاعاتشان بسیار اندک است و نمی دانند با فرزند در سنین مختلف چگونه رفتار کنند.  

وی افزود: گاهی اوقات پدران از اینکه فرزندانشان در سنین پایین قلیان مصرف می کنند خشنود هستند و با افتخار از آن یاد می کنند در حالی که این رفتار شروع انجام رفتارهای پرخطر بعدی است.

این مددکار اجتماعی عنوان کرد: بر اساس گزارش های نهادهای رسمی در برخی توتون های وارداتی از مواد محرک و ... استفاده شده که باید از مسوولان پرسید چقدر والدین را نسبت به این مساله آگاه کرده اند؟ آیا اقدامات مناسبی و هشدارهای لازم به پدران و مادران و حتی فرزندان در این باره داده شده است؟  

وی تاکید کرد: رسانه ملی و سایر رسانه ها و نهادها باید اطلاعات به روز در اختیار خانواده ها قرار دهند و افراد را به این اطلاعات مسلح کنیم تا خود مراقبتی انجام دهند زیرا تا زمانی که آگاهی کافی وجود ندارد و والدین نمی دانند استعمال دخانیات و به ویژه قلیان چه ضررهایی دارد بنابراین نمی توان انتظار داشت کودک و نوجوان وجوان به سمت آن نرود.

وی گفت: تا زمانی که در فضاهای عمومی اکثر افراد قلیان م یکشند و در دسترس نوجوانان و جوانان است نمی تواند انتظار داشت این قشر از استعمال آن خودداری کند.  

ارشد خاطر نشان کرد: برای کنترل این مساله باید پیشگیری های سطح اول و دوم با هم انجام و اجرایی شود در غیر این صورت باز هم شاهد افزایش میزان استعمال قلیان و دخانیات از سوی جوانان و نوجوانان خواهیم بود.

 

 

مهرنوش حیدری