سال گذشته خبر احداث اتوبان شهید شوشتری در تهران حواشی‌های زیادی را در پی داشت، زیرا که بخشی از این بزرگراه قرار است از پارک ملی سرخه حصار عبور کند و این در حالی است که احداث جاده در مناطق حفاظت شده  به منظور حفظ اکوسیستم ممنوع است.

از این رو سال گذشته احداث این اتوبان از اولویت های شهرداری تهران خارج شد، اما اکنون معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از فراهم کردن مقدمات برای آغاز این پروژه خبر می‌دهد و عنوان می‌کند که در توافقات با مراجع زیست‌محیطی پیشرفت داشته‌اند و نظر محیط‌زیست مبنی بر افزایش متراژ تونل این بزرگراه تامین شده‌است.

این در شرایطی است که فعالان محیط‌زیست عبور هر گونه اتوبان حتی به شکل تونل را برای پارک ملی آسیب‌زا می‌دانند.

 عباس محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد خطر رد شدن اتوبان از پارک ملی سرخه حصار گفت: اگر ما مجموعه‌ای به عنوان مناطق حفاظت شده را قبول داریم و می‌خواهیم که این مناطق وجود داشته باشند، باید حرمت آن را نگه داریم، یعنی یا باید به طور کل مناطق حفاظت شده را قبول نداشته باشیم و فعالان محیط زیست را یک مشت افراد بی‌دغدغه بدانیم و همان کاری که بعضا در برخی دولت‌های پیشین صورت گرفت را انجام دهیم و همه جا جاده و معدن بسازیم و جنگل را نابود کنیم و یا اگر مدعی هستیم؛ چیزی به عنوان مناطق حفاظت شده را به عنوان یک سیستم قبول داریم؛ باید مقررات مربوط به آن را رعایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه مناطق حفاظت شده به ویژه پارک‌های ملی قوانین مربوط به خود را دارند، افزود: نمی‌توان درون مناطق حفاظت شده جاده کشید. با توجه به قوانین محکمی که در این زمینه وجود دارد، چه طور می‌توانیم در پارک ملی، بزرگراه ایجاد کنیم؟

این فعال مدنی حوزه محیط زیست ادامه داد: آقای حیدرزاده، مدیرکل  حفاظت محیط زیست تهران پیش از این در شهرداری مشغول به کار بود و امیدواریم با توجه به اینکه ایشان خود از بدنه شهرداری است؛ لابی صورت نگیرد و گرفتن موافقت از ایشان ربطی به این گونه مسائل نداشته باشد.

محمدی توضیح داد: دولت یازدهم خودش را دولت محیط زیست نامید و ما نیز به آن بسیار امیدوار بودیم، اما به نظر می‌آید؛ آن طور که باید با نگرش زیست محیطی روبرو نیستیم.

وی با بیان اینکه باید در تهران جلوی بزرگراه‌سازی گرفته شود، اظهار کرد: اتوبان‌سازی‌ها تنها به افزایش آلودگی و ترافیک می‌انجامد. کدام یک از بزرگراه‌ها که ساخته شد؛ بار ترافیکی تهران را کم کرده است؟ این یک دروغ بزرگ است، 20 سال پیش اتوبان شهید همت را ساختند و گفتند؛ بار ترافیکی شرق به غرب برداشته می‌شود، اما خود این اتوبان امروز یکی از گره‌های ترافیکی است، همینطور تونل نیایش که امروز  خود به کانون ترافیک و آلودگی تبدیل شده، حال می‌خواهند؛ پارک ملی سرخه حصار را نیز تخریب کنند تا اتوبان بزنند، کاش این بودجه‌ها را صرف مترو می‌کردند و به فکر آلودگی هوای تهران بودند.

محمدی با اشاره به اینکه بسیاری پروژه‌ها بودند که پس از اعتراض فعالان محیط زیست مدتی متوقف و مجددا از سرگرفته شدند، گفت: من به خاطر ندارم؛ هیچ کدام از پروژه‌های بزرگی که از نظر محیط زیستی مورد مناقشه بوده، کاملا منتفی شود و همواره پیرامون این گونه موارد جای نگرانی وجود داشته است.

مدیر انجمن دیده‌بان کوهستان در ارتباط با اینکه گفته می‌شود؛ طرح‌های ارائه شده برای اتوبان به گونه‌ایست که به درختان آسیب نمی‌زند، افزود: ممکن است؛ بگویند، قسمت اعظم این بزرگراه، تونل است و از زیر زمین عبور می کند که پارک ملی آسیب نبیند، اما به هر حال همه این طرح‌ها آسیب دارد و این گونه صحبت‌ها بیشتر توجیه است، ممکن است؛ طرحی معرفی کنند که میزان آسیب را کم کند، اما هرگز آن را از بین نمی‌برد؛  اگر ما اسم جایی را پارک ملی گذاشتیم نه تنها نباید در آنجا جاده بکشیم؛ بلکه حتی اگر درختی نیز در آنجا خشک شد نباید به آن دست بزنیم تا درخت در همانجا بماند؛ بپوسد و تبدیل به خاک شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر ادعا داریم که  دولت محیط زیستی هستیم؛ نباید اجازه کوچکترین تجاوزی به پارک ملی را بدهیم.نادیده گرفتن تعریف پارک ملی بسیار  تاسف‌آور است. وقتی نتوانیم منطقه حفاظت شده بیخ گوش تهران و سازمان و اداره کل محیط زیست را حفظ کنیم؛ چگونه در مناطق دور دست می‌خواهیم این کار را انجام دهیم و این اقتدار سازمان حفاظت محیط زیست را زیرا سوال می‌برد.

محمدی در پایان تاکید کرد: جدا از مساله حفظ پارک ملی باید این را هم در نظر بگیریم که خود اتوبان‌سازی در شرایطی که اتوبان‌ها به مرکز ترافیک و آلودگی در تهران تبدیل شده‌اند؛ کار درستی نیست.

گفتنى است؛ على‌رغم پیگیرى‌هاى خبرنگار ایلنا، هیچکدام از مسؤولان اداره کل محیط زیست استان و شهر تهران حاضر به پاسخگویى در این زمینه نشدند.