هوای سالم تهران در هفنه چهارم شهریور

«مریم نادری» مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: از شبانگاه شنبه به تدریج از میزان ناپایداری جوی نسبت به روزهای پیشین کاسته شده و منجر به تشدید ایستایی شبانه شد. به همین علت در ساعات اولیه اکثر روزهای هفته شاهد افزایش موقتی غلظت ذرات معلق و غبارآلودگی در شهر بودیم. هرچندبه دلیل نوسانات روزانه دما، طی ساعاتی در بعدازظهرروزهای شنبه تا چهارشنبه وزش بادهای محلی با بزرگی قوی رخ داده است که در بیشتر موارد در پراکندگی آلاینده­ها از جو مؤثر بوده است. به گفته نادری، میانگین سرعت باد طی روزهای مذکورحدود 3 متر ­بر­ ثانیه گزارش شده و در برخی ساعات طی بعد­ازظهر بزرگی آن بین 3 تا 6 متر بر ثانیه (با جهت متغیر بین جنوب­شرقی تا شمال­غربی) متغیر بوده که در اکثر موارد کاهش موقتی غلظت آلاینده­ها را به­دنبال داشته است.

هرچند ورودامواج ناپایدار از سمت شمال­غرب کشوردر روز پنجشنبه، دامنه­ های جنوبی البرز را تحت تأثیر قرار داد و به‌تدریج سبب افزایش میزان ناپایداری جوی و وزش باد شدید موقتی در این مناطق شد. در بعدازظهر پنجشنبه وزش باد شدید با سرعت متغیر بین 7 تا 12 متر بر ثانیه با جهت متغیر بین شمال­غربی-جنوب­غربی، خیزش و انتقال گرد و خاک را به منطقه به دنبال داشت و منجر به کاهش کیفیت هوای پایتخت شد.

این شرایط در روز جمعه با شدت کمتر ادامه داشت و در بعدازظهر منجر به وزش باد نسبتا شدید با جهت غالب غربی شد که افزایش نسبی غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون را به همراه داشت. به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، بررسی تغییرات میانگین ساعتیغلظت ذرات معلق اندازه­گیری شده در ایستگاه شریف و پارامتر سرعت باد برای ایستگاه هواشناسی مهرآباد در روز پنجشنبه نشان می‌دهد طی این روز  غلظت بالایی از ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون و 10 میکرون همراه باباد شمال­غربی و غربی به سمت ایستگاه شریف جابه­جا گردید. لازم به ذکر است، همزمان باتجمع ذرات معلق در سطح شهر و غبار­آلودگی عمق میدان دید دستخوش تغییر نشد.

اطلاعات غلظت آلاینده­ها بر اساس داده­ ایستگاه­های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه­گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.