دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی اوزون گفت: از زمان گرامیداشت روز جهانی اوزون در سال گذشته، شاهد دگرگونی هایی در راستای حفاظت از محیط زیست بوده ایم. اکنون برنامه توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ را در اختیار داریم که رشدی فراگیر، عادلانه همراه با آسایش و رفاه مردم و بهبودی سیاره مان را در بر دارد. در مورد تغییرات اقلیمی، توافق پاریس، نقطه عطف تاریخی در مسیر مشترکمان به سوی جهان پایدار و امن به وجود آورد.

بان‌کی‌مون افزود: اکنون باید اراده و خواستمان را به عمل تبدیل کنیم و با بهره برداری از ظرفیت پروتکل مونترآل روند رو به ازدیاد گرمایش زمین در کوتاه مدت که تحت تاثیر رشد روزافزون مصرف هیدروفلوروکربن ها است را مهار نماییم.

وی ادامه داد: ماه آینده در روآندا دقیقاً فرصت چنین کاری فراهم است. جایی که هیئت های اعزامی کشورهای عضو گرد هم می آیند تا تحت پروتکل مونترآل بر سر حذف تدریجی هیدروفلوروکربن ها به توافقی جهانی دست یابند.

وی بیان کرد: از سالهای گذشته هیدروفلوروکربن ها به عنوان جایگزین موثر مواد مخرب لایه اوزون به طور گسترده ای به خصوص در بخش تبرید و تهویه مطبوع مورد استفاده قرار گرفت. با این وجود، بررسی های علمی نشان داد علی رغم اینکه این دسته مواد خطر تخریب لایه اوزون را تا حد زیادی کاهش داده اند، در عین حال از اثر گاز گلخانه ای شدیدی برخوردارند. با توجه به گسترش مصرف این نوع مواد، تصمیم قاطعی نیاز است درست به همان قاطعیت تصمیمی که لایه اوزون را در مسیر بهبودی قرار داد.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: حذف تدریجی هیدروفلوروکربن ها مزایای چشمگیری در پی دارد. در صورت اجرا، تا نیم درجه کاهش گرمایش جهانی تا پایان قرن حاضر را باعث می شود که پیشرفت بزرگی برای توافقنامه پاریس قلمداد می شود و همچنین می تواند به طور قابل توجهی باعث بهبود بهره وری انرژی در برخی از فناوری ها و مبردهای جایگزین شود.

بان‌کی‌مون ادامه داد: مشکل جهانی، راه حل جهانی نیز طلب می کند. مطمئنم در این مسیر هر مانعی را می توان پشت سر گذاشت. همانطور که شاهد بودیم چطور بکارگیری پروتکل مونترآل توسط کشورها باعث کاهش سالانه ۲ میلیون ابتلا به سرطان پوست شده و بسیاری بیش از این را نیز از خطر آب مروارید چشم مصون داشته است.

وی تاکید کرد: می توانیم با بکارگیری سازوکار پروتکل مونترآل برای حذف تدریجی هیدروفلوروکربن ها، سایر تلاش های در حال انجام برای کاهش دی اکسید کربن و انتشار گازهای گلخانه ای تحت کنوانسیون تغییرات آب و هوا را تقویت کنیم.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان گفت: در این روز جهانی حفاظت از لایه اوزون، دستاوردهایمان را به خاطر آوریم و برای حفاظت بیشتر جو زمین، متعهد شویم. با همکاری یکدیگر می توانیم ضمن حفاظت از سیاره مان که تنها خانه ماست، جهانی سالمتر، امن تر، توام با خوشبختی و تساهل برای همه مردم جهان بنا نهیم.