مرکباتی که این روزها در بازار دیده می شود وارداتی است

این روزها برخی از مغازه داران اقدام به فروش برخی ازمرکبات از جمله پرتقال ، نارنگی و لیمو شیرین می کنند که قیمت برخی از آنها بسیار بالاست و حتی در برخی موارد به کیلویی 12 هزار تومان نیز می رسد ،اما نایب رییس اتحادیه باغداران کشور بر این باور است که هنوز مرکبات تولید داخل به بازار نیامده است .

مجتبی شادلو در گفت و گو با جام جم آنلاین درباره عرضه نارنگی درسطح خرده فروشی ها نیز گفت : حتی واریته های زودرس نارنگی از مهر ماه وارد بازار می شود و اگر این محصول در بازار دیده می شود محصولی است که هنوز شرایط طبیعی رشد خود را طی نکرده است و از نظر طعم و مزه نیز مطلوب نیست .

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نارنگی هایی که وارد بازار شده می تواند وارداتی باشد گفت : هرنوع مرکباتی دربازار غیر از نارنگی کاملا خارجی است و ممکن است این میوه ها به اسم نارنگی که برداشتش درمهرماه آغاز می شود به بازار آورده شده باشد، بنابراین باید محصول را دید و درمورد آن اظهار نظر کرد.

نایب رییس اتحادیه باغداران کشور وضعیت تولید مرکبات در کشور را امسال مناسب دانست و افزود : تاکنون مشکلی در تولید محصول نداشته ایم و نسبت به سال گذشته کمبودی در تولید نداریم .اگر چه ممکن است در برخی از مناطق تولید کمتر شده باشد اما در برخی مناطق تولید بیشتر شده است که در مجموع بازار از تعادل برخوردار خواهد بود.

به گفته وی جمیع تولیدات مرکبات کشور از ترش و شیرین از جمله پرتقال و نارنگی، گریب فروت و لیمو شیرین 4 میلیون تن پیش بینی می شود .

وی میزان ضایعات محصولات را حدود 25 درصد ذکر کرد و گفت :اگر جلوی ضایعات و افت های شدید محصول چه در مرحله برداشت ، چه پس از برداشت و چه در زمان نگهداری در انبارها گرفته شود به طور قطع میزان مصرفمان خیلی کمتر از میزان تولید است .

شادلو در باره راهکارهایی که می توان از اختلاف فاحش قیمت محصول از باغ تا عرضه آن در شهر ها جلوگیری کرد گفت : چندین برابر شدن قیمت پس از خرید میوه از باغدار به مسائل بازاری ما باز می گردد ، ولی با تمام تفاسیری که در مشکلات ما هم هست،درنهایت، تولید و میزان عرضه و تقاضاست که بازار را تحت شعاع قرار می دهد . وی افزود :متاسفانه هنوز برنظام توزیع ما روشهای سنتی حاکم است و جای تشکلهایی که بتوانند به عنوان حلقه های واسط بین تولید و مصرف نقش آفرینی کنند و نقش دلالها را در گران شدن محصول کم رنگ کنند خالیست .