دولت همت خود را برای بومی سازی شبکه های مجازی بکار گیرد

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه یکصد و دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: امروز همه ما قبول داریم که مردم نباید از فناوری‌های نوین محروم شوند اما با توجه به زیان‌ها و مضرات محتوای شبکه‌های اجتماعی،حتماً باید دولت همت خود را به کار گیرد و تا جایی که ممکن است این فناوری بومی شود. زیرا با بومی شدن این فناوری مردم هم از مزایای آن استفاده می‌کنند و هم از مضرات آن در امان می‌مانند.

وی  با اشاره به نامه دو سال پیش خود به وزارت ارتباطات گفت: بیش از دو سال قبل وزارت ارتباطات قول داد که ظرف مدت مشخص این کار را انجام دهد که البته بخشی را انجام داد و اکنون بخشی از محتواهای مضر شبکه‌های اجتماعی به صورت هوشمند فیلتر می‌شود اما آن مقدار که انتظار بود در راستای بومی کردن این موضوع کار نشد و به طور طبیعی اگر الان جرایمی در فضای مجازی اتفاق بیفتد، همه نظام مسئول هستند و مسئولیت فقط برعهده قوه قضاییه نیست.

سخنگوی قوه قضاییه توضیح داد: شورای عالی فضای مجازی برای سیاستگذاری در ارتباط با همین مسئله تشکیل شد و نظر شخصی من این است که به میزان توقع شورای عالی فضای مجازی وقت نگذاشت و کار صورت نگرفته است.

محسنی اژه‌ای افزود: البته کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هم وجود دارد که این کارگروه برخی اقدامات لازم را انجام می‌دهد و وجود آن نافی از اقدامات دادستانی نیست.