در پیام علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی 96-95 آمده است: سپاس و ستایش خداوند یکتا را که انسان را به زیور اندیشه آراست و او را امانتدار «قلم» این ودیعه گرانسنگ الهی نمود تا به قدرت تفکر سر آمد مخلوقات باشد.

در برگ‌ریزان پاییز و آمدن ماه مهربان مهر، تقارن آغازین روز بهار تعلیم و تربیت را با عید بزرگ غدیرخم که مهر علوی را رقم زده است به فال نیک گرفته و یاد و خاطره حماسه‌سازان و شهیدان والامقام دفاع مقدس به ویژه معلمان و دانش‌آموزان شهید را گرامی می‌دارم و بر روان امام شهیدان که تعلیم و تعلّم را عبادت می‌دانست، درود می‌فرستم.

این پیام می‌افزاید: بدون تردید در مسیر پر فراز و فرود تعالی بشر، معلمان بعد از پیامبران، نقشی بی بدیل ایفا نموده و آموزش و پرورش از جایگاهی شکوهمند برخوردار است. فرهنگ غنی دینی و تاریخ پر سابقه ملی ایران عزیز نیز در همه ادوار خود، اهتمام ویژه‌ای به این نقش و جایگاه مهم داشته و نهاد تعلیم و تربیت و مدرسه را کانون اصلی برای خلق دنیای آینده معرفی کرده است.

در این میان خدمتگزاران مردم درآموزش و پرورش دولت تدبیر و امید با ابتناء بر اسناد فرادستی و برنامه‌های تقدیمی به مجلس شورای اسلامی و سیاست‌های اعلام شده، با پرهیز از هرگونه شتابزدگی با محور قرار دادن تصمیمات کارشناسی، همزمان با تحقق برنامه‌ها و به بار نشستن طرح‌ها و اقدامات مختلف در سطوح ملی، استانی و منطقه‌ای توجه ویژه‌ای به اجرایی شدن «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» داشته و با تدوین نقشه راه و زیر نظام‌های لازم، این سند مهم را در فرایند اجرا قرار داده است و بر آن است تا در سال تحصیلی جاری نیز با همتی مضاعف، اجرای متوازن آن را استمرار دهد و در این مسیر با بهره‌گیری از رهنمودهای روشنگرانه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و توصیه‌های داهیانه رئیس جمهور محترم، تمام مساعی و تلاش خود را به کار گرفته تا با مدد صاحب نظران تعلیم و تربیت، فرهیختگان و اصحاب ارجمند رسانه، «سند تحول» را به یک «گفتمان ملی» و «آموزش و پرورش» را به یک «دغدغه» «همگانی» تبدیل نماید تا با اتکاء بر آموزش‌های آگاهی بخش معلمان فرهیخته، تلاش دانش‌آموزان ساعی و اهتمام اولیا و خانواده‌های محترم، شاهد پیوند عمیق «خانه و مدرسه» و رشد متوازن ساحت‌های تربیتی و پرورشی به منظور تربیت نسلی با ایمان، اندیشه‌ورز، مشارکت‌جو، نقاد و با هویت و شخصیت مستقل ملی، دینی و انقلابی باشیم.

در ادامه این پیام آمده است: به یقین معلمان به عنوان رکن رکین هرگونه تحول و نوآوری، با درک صحیح از جایگاه و نقش الگویی خود، صیقل بخشی به روح و جان دانش‌آموزان و ارائه آموزش‌های هنرمندانه و ماندگار را به منظور مراقبت از امانت‌های گرانقدر مردم و گل‌های باغ زندگی آنان مد نظر قرار می‌دهند.

اولیا محترم نیز به خوبی واقفند، فرزندان، گرانبهاترین سرمایه هر پدر و مادری به شمار می‌روند که با حضور در مدرسه، بخش مهمی از شخصیت اجتماعی آنها شکل می‌گیرد که مشارکت فعالانه، همراهی همدلانه و همفکری خردمندانه آنان با مربیان و معلمان، می‌تواند بستر و زمینه مناسب‌تری را برای برخورداری فرزندانشان از محیطی آرام، با نشاط و علمی فراهم سازد.

همچنین از فرزندان عزیزم، این دانش‌آموزان گرانقدر آینده‌ساز، می‌خواهم با تأسی به سیره و سلوک پیامبر اعظم(ص) و تمسک به نقش الگویی امامان معصوم(ع) و آشنایی با آموزه‌های دینی و فرهنگ غنی ایرانی در مسیر کسب علم و فضیلت و بهره‌مندی از فرصت جوانی و نوجوانی کوشا باشند و سه اصل تهذیب، تحصیل و ورزش را از برنامه‌های اصلی خود قرار دهند.

اینجانب ایمان دارم معلمان فرهیخته، آموزگاران ارجمند، مربیان عزیز و مدیران آگاه و دلسوز و کارگزاران و کارشناسان متخصص و متعهد نظام آموزشی در اقصی نقاط میهن اسلامی به عنوان طلایه‌داران آگاهی و مشعلداران دانایی، همه توان خود را به کار خواهند گرفت تا با یاری خداوند در فرصت پیش رو، افق‌های روشن ترسیم شده را در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» به طور کامل دست یافتنی و اجرایی نمایند.

در پایان با تبریک مجدد آغاز سال تحصیلی، از خداوند متعال عزت و سر بلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و توفیق همه خدمتگزاران به کشور را خواهانم.

انتهای پیام/