برخی اقدامات فرهنگسراها عملا آموزشگاه های فنی و حرفه ای را بی خاصیت کرده است

مجتبی شاکری  با بیان اینکه ارائه برخی حرفه آموزی‌ها تناسبی با ماموریت‌های اصلی فرهنگسراها ندارد، گفت: برخی فرهنگسراها آموزش‌های حرفه‌ای را به صورت رایگان یا با هزینه نازل به شهروندان ارائه می‌دهند و همین موضوع مایه گلایه سازمان فنی و حرفه‌ای شده به نحوی که این سازمان معتقد است مداخله در حوزه کارآفرینی و مهارت آموزی، آموزشگاههای خصوصی تحت نظر فنی و حرفه‌ای در سطح شهر را بی خاصیت کرده و بعضا در آستانه ورشکستگی قرار داده است.
وی ضمن اشاره به نمایه عملکرد سازمان فرهنگی در سال 94 گفت: من با مطالعه دقیق گزارش عملکرد بیش از 700صفحه‌ای این سازمان مدل کاری شهرداری را در سه سطح قابل لایه بندی می‌دانم. به نحوی که برخی کارها از صفر تا 100 باید توسط شهرداری انجام شود که همان نقش آفرینی در جایگاه قرارگاه فرهنگی است و برخی از امور نیز باید در قالب مشارکتی و به صورت مشترک با دیگر نهادها صورت گیرد. در سومین لایه شهرداری در قبال برخی امور تنها مسوولیت حمایتی و بسترسازی دارد و نباید خود را درگیر اجرا کند. کارآفرینی و ارائه آموزش‌های مهارتی به شهروندان نیز در زمره گروه سوم قرار دارد و قاعدتا در این زمینه باید از مراکز فنی و حرفه‌ای که متخصص امر هستند حمایت شود.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران از سر دلسوزی به این حوزه‌ها ورود کرده تا همه شهروندان به امکانات آموزشی دسترسی داشته باشند، افزود: این در حالی است که مراکز فنی و حرفه‌‌ای متخصص این حوزه هستند و امتیازاتی دارند که شهرداری از آن برخوردار نیست. مواد درسی استاندارد، ایجاد یک حق بین المللی در صورت کسب مدرک فنی و حرفه ای، امکان برخورداری از بیمه تامین اجتماعی و امکان اخذ تسهیلات بانکی از طریق این مدرک از مزایای مراکز فنی و حرفه‌ای است که فرهنگسراها فاقد آن هستند.
شاکری تاکید کرد: در برخی امور فرهنگسراها اصلا نباید ورود کنند که آموزش‌های زبان‌های خارجی، بازیگری، موسیقی، کامپیوتر و نظایر آن از این جمله است، چراکه ماموریت اصلی فرهنگسرا کار فرهنگی است و قرار نیست این ظرفیت صرف کاری شود که نهادهای متولی دیگری دارد.
این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: علت وجودی فرهنگسراها ایجاد قرارگاهی برای مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانه و ترویج فرهنگ انقلاب و ایثار بوده است اما برخی از فرهنگسراها با روی آوردن به آموزش‌های غیرمرتبط اکنون از مسیر اصلی دور شده‌اند.
شاکری با تاکید بر اینکه در بخش‌های دیگر فعالیت شهرداری نیز نیازمند اصلاح رویه و جلوگیری از موازی کاری هستیم، گفت: در جریان ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در محله هرندی نیز شهرداری پا در کفش سازمان بهزیستی کرد و در نتیجه مساله‌ای که ابتدا قرار بود با سلام و صلوات و همکاری دیگران حل شود اکنون دیگران در وسط معرکه شهرداری را رها کرده‌اند. در حالی که در حد حمایت از بهزیستی و دستگاههای مرتبط ورود می‌کرد نه خود یک تنه پرچم مبارزه با آسیب را بدست بگیرد و بخواهد صفر تا صد مساله را حل کند .هرچند به دلیل اهمال این سازمان و سستی دیگران، شهرداری به نوعی ناچار به مداخله شد.
وی معتقد است: شهرداری تهران با نیت اصلاح برخی مسوولیت‌های سنگین را خارج از چارچوب ماموریتی خود بر عهده می‌گیرد اما در عمل نمی‌تواند نتیجه لازم را کسب کند.