سال هاست که صدای شهید مرتضی آوینی و مستندهایی که از دفاع مقدس ساخته می شود، با نام «روایت فتح» عجین شده است و کتاب های «نیمه پنهان» که به روایت زندگی سرداران شهید از زبان مادر و یا همسر این دلاورمردان جزو کتاب های تاثیرگذار و محبوب در حوزه دفاع مقدس است، این ها تنها بخشی از فعالیت های گسترده موسسه انتشارات «روایت فتح» است. این موسسه از دو انتشارات به نام های نشر ساقی و روایت فتح تشکیل شده و در کنار انتشار کتاب کارهای رسانه ای نیز انجام می دهد.

به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس گفتگویی را با نرگس رحمانی کارشناس مدیریت فرهنگی که مسئول رسانه ای «روایت فتح»  و مسئول اجرایی «نشر ساقی»  است، انجام داده ایم.

 

فعالیت های انتشارات «روایت فتح» در چه حوزه ای است؟

انتشارات «روایت فتح» در حوزه نشر شامل کتاب هایی با موضوعاتی مرتبط با دفاع مقدس، مانند روایت خاطرات شهدا، جانبازان، اسراء و آزادگان است و بخشی از این کتاب ها به صورت رده بندی شده و موضوعی منتشر می شوند، از جمله کتاب های «نیمه پنهان» که روایت زندگی شهداء بر اساس خاطرات همسران و مادران آن ها و به صورت رمان نوشته شده است و مربوط به سرداران شهید نیروی زمینی، ارتش، سپاه و بسیج است که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته و مخاطب خاص خود را دارد، همینطور کتاب «اینک شوکران» که در شماره ششم آن، زندگی نامه «شهید شایسته فر» در سال جاری منتشر شد که همسر ایشان روایت خوبی را از زندگی این شهید انجام داده اند و مورد استقبال هم قرار گرفت. همینطور کتاب «آسمان» به روایت همسران شهدای ارتش که خلبان بودند، اختصاص دارد.

 

کتاب «جای پای فرهاد» هم از این انتشارات است؟

بله این از رده  کتاب های مادران شهدا است، ما مادران چند شهید هم داریم، همینطور آزاده ها و شهدای زرتشتی هم در هشت سال دفاع مقدس داشتیم که این کتاب که نام بردید مربوط به یک شهید زرتشتی از زبان مادرش است و در برنامه خندوانه هم این مادر شهید حضور داشتند و به معرفی کتاب پرداختند.

 

چطور شد که انتشارات «روایت فتح»  به این سبک از نوشتن رسید؟

این کار که ایده جدیدی بود و به قلم روان و جالب شبیه رمان نوشته شد حاصل اتاق فکر موسسه بود که در آن نویسنده های بسیار قوی به این جمع بندی رسیدند و نگاه متفاوتی را نسبت به روایت دفاع مقدس آغاز کردند و از زبان آدم ها این خاطرات را روایت کردند اما این مجموعه صرفا از زبان مادر و یا همسر شهید نیست، «از چشم ها» را از زبان دوست، هم رزم و برادر شهید نوشتیم و «یادگاران» حاصل صد خاطره کوتاه از آدم های مختلف است و «روزگاران» در مورد شهید نیست، راجع به یک منطقه عملیاتی و یا عملیات خاصی، یک اتفاق خاص، یک گروه خاص مثل پرستاران و شهدای تفحص است و هر کدام از این موضوعات تنها در یک جلد آمده است.

 

در جدیدترین کارها در سال جاری کتابی با موضوعات زنان در این انتشارات کار شده است؟

در حال حاضر 2 کار جدید در حال انجام است، یکی در مورد شهید شاخص بسیج جامعه زنان کشور در سال 1394 «شهیده طیبه واعظی» به قلم فریبا انیسی در «کتاب عبور از گذرگاه» است که به تازگی منتشر شده است و در حال جمع آوری اطلاعات برای نوشتن کتاب زندگی نامه شهید شاخص سال 1395  در بسیج جامعه زنان کشور «رقیه رضایی» هستیم که تا آخر امسال این کتاب نیز روانه بازار خواهد شد. ویژگی های این دو کتاب این است که برخلاف دیگر کتاب ها که از زبان مادر و همسر شهید بود، این ها روایت داستانی خود آدم ها از خودشان به شکل خاطره گویی است و در قالب رمان کوتاه به سبک جدیدی نوشته شده است.

 

«روایت فتح» در مورد زندگی نامه شهدای مدافع حرم هم کار می کند؟

کلا برای این شهیدان رده جدیدی ایجاد کرده ایم و تا کنون 3-4 کتاب منتشر شده و اکنون مشغول تدوین خاطرات شهید «محمد رضا دهقان امیری» و شهید«مصطفی صدرزاده» است.

 

ملاک انتخاب برای انتشار زندگی نامه شهدای مدافع حرم چیست؟

ما بر اساس معیارهایی دست به انتخاب می زنیم مثلا در حوزه دفاع مقدس بر روی زندگی نامه شهدای خاصی مانند سرداران شهید کار می کنیم و برای شهدای مدافع حرم نیز ملاک خاصی که باعث توجه عموم مردم شده مورد نظر است، به طور مثال شهید دهقان اولین شهید سن پایین بود و همین ملاک باعث شهرتش شد، مخاطب این شهید زیاد است و چون جوان بوده و ازدواج نکرده کتاب به روایت مادر و خواهرش تنظیم خواهد شد و یا مثلا شهید صدرزاده به خاطر ویژگی های نوع زندگی اش، نحوه حضور در جبهه و اتفاقاتی که برایش افتاده و نیز نوع شهادتش که بسیار تاثیرگذار بوده ملاک ما در انتخاب روایت زندگی وی بود.

 

استقبال مردم از کتاب های انتشارات «روایت فتح» چگونه است؟

استقبال بسیار خوب و جالب است و ما در نمایشگاه های هر سال شاهد اتفاقات جالبی هستیم، همین امسال خانمی که در خارج زندگی می کرد به نمایشگاه آمد، او و دخترش کتاب زندگینامه شهید فکوری از مجموعه «آسمان» را قبل از رفتن به خارج خوانده بود و حالا که دوباره به کشور برگشته بود، در نمایشگاه دنبال کتابی از همان مجموعه بود.

 

آیا خاطره ای از هدیه دادن این کتاب ها دارید؟

بله، مخاطبی در نمایشگاه آمده بود و می گفت که یک سال کتاب های نیمه پنها ن را به عنوان نذر در مراسم ماه محرم هدیه پخش کرده بود و حالا دنبال شماره های بعدی آن بود و یا کسانی بودند که کتاب های مجموعه «نیمه پنهان» را به عنوان کارت عروسی به اقوام داده بود که متن دعوت به مراسم عروسی را روی جلد کتاب نوشته بودند که هم یادگاری بماند و هم خانواده ها کتاب را بخوانند و خانمی بود که می گفت تمام پول  هدیه عروسی ام را دادم و کتاب های نیمه پنهان خریدم و به آدم های مختلف هدیه دادم و دوباره آمده بود که این کار را با کتاب های دیگر انجام دهد.

 

آیا طرح و رنگ کتاب ها در جذب مخاطب هایتان موثر است؟

قطعا این طور است چون یکی از ویژگی های کتاب های ما رنگ بندی و شکل کتاب هاست که با کتاب هایی که در این حوزه تولید می شود، بسیار متفاوت است مثلا کتاب های «نیمه پنهان» شکل بسیار ساده ای دارد اما به خاطر رنگ بندی آن شاخص است و در نمایشگاه کتاب امسال مخاطبی آمده بود و به خاطر اینکه ما قدری رنگ کتاب ها را عوض کرده ایم ناراضی بود و می گفت از رنگ بندی آن شهید را می شناختم و یکی دیگر آمده بود و می گفت که کتابخانه اش را با این رنگ ها تنظیم می کند و حالا رنگ بندی اش بهم ریخته است! و البته این رنگ ها باعث می شد که بازدیدکنندگان از نمایشگاه سمت غرفه ما جذب شوند و بعد از خواندن چند کلمه از کتاب، علاقمند آن می شدند.

 

کتاب خاصی هم بود که مورد استقبال قرار گیرد؟

کتاب زندگی نامه «شهید منوچهر مدق» به روایت همسرش یکی از معروفترین کتاب های انتشارات «روایت فتح» است که همچنان پر فروش است، این کتاب در نمایشگاه مورد استقبال قرار گرفت و یک نفر که پارسال این کتاب را به پیشنهاد من تهیه کرده بود امسال آمده بود و دنبال کتابی از آن جنس می گشت، در همان زمان دختری که صحبت های ما را می شنید گفت که این کتاب را  20 بار خوانده و الان هم پی دی اف آن را روی گوشی اش دارد و باز هم آن را می خواند.

 

رمز موفقیت و دل نشینی این کتاب ها چیست؟

یک بخش به قلم نویسنده بر می گردد، البته در نوع گفتار ما یک فرمت روایت گونه داریم و نویسندگان از آن خارج نمی شوند و از این بابت زیاد تغییر نمی کند اما قلم نویسنده بسیار موثر است، مانند نوشته های حبیبه جعفریان و مریم برادران که قلم قوی ای دارند و بر روی مخاطب تاثیر می گذارند اما در کنار آن ویژگی های زندگی آن شهید هم بسیار موثر است، جوانان دنبال عاشقانه های زندگی افراد می گردند و یکی از ویژگی های «نیمه پنهان»، «اینک شوکران» و «آسمان» این است که بیان عاشقانه های زندگی این شهدا به دور از جنگ و مبارزه است و خواننده به طور غیرمستقیم وارد ماجراهای جنگ می شود و این تغییرات و تصمیمات در زمان جنگ باعث جذب مخاطب می شود. کتاب زندگی نامه «شهید حسین شایسته فر» از زبان همسرش بسیار جذاب بود و ویژگی های خاصی داشت چرا که همسر ایشان باید تصمیم مهمی برای زندگی می گرفت، ازدواج با یک جانباز و انتخاب سختی های زندگی برای جوانانی که در مرحله انتخاب هستند و نسبت به آینده دغدغه زیادی دارند زمانی که این زندگی نامه را می خوانند و تحمل سختی ها را می بینند، قاعدتا متاثر می شوند.

 

آیا از شهرستان ها هم تماس خاصی برای دریافت کتاب دارید؟

کتاب «پرده‌داران راز دوست»» روایت زندگی شهید سعید قهاری سعید بود که به سفارش همایشی که در همدان برگزار می شد، منتشر شد و گاهی هم یک برنامه خاصی باشد به طور ویژه برایشان چاپ و ارسال می شود مانند شده یا حسین شرفخانلو کتاب زندگی نامه پدرش را از زبان مادرش در مجموعه «مادران» به نام درضیه در این انتشارات نوشت و در شهر خودش طی مراسمی رونمایی کرد، که البته اینطور کتاب ها چون شهید برای آن شهر است بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد.

 

در «نشر ساقی» چه کتاب هایی منتشر می شود؟

«روایت فتح» مختص آثار دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است به این خاطر «نشر ساقی» مختص آثار هنری موسسه تاسیس شد و کتاب هایی در حوزه سینمایی، تجسمی، فرهنگی، سیاسی، بین الملل و اسلام  منتشر می شود و اتفاقا این انتشارات یکی از معروفترین ها در حوزه هنر و مخصوصا سینما است و چند سال جایزه کتاب خانه سینما را برگزیده شده است. این انتشارات کارهای زیادی در زمینه ترجمه هم انجام می دهد و بخش اعظم جوایز مجموعه مربوط به این بخش است و مترجمان بزرگی در این حوزه وجود دارند ما کار ترجمه هم زیاد داریم و بخش اعظم جایزه های ما به خاطر ترجمه بوده، آدم های بزرگی در حوزه ترجمه داریم از جمله حمیدرضا احمدی لاری و مسعود فراستی که خود نقد می کند و نقدهایشان در ساقی منتشر می شود.

 

روش سریع برای دسترسی به کتاب های این انتشارات چیست؟

در نمایشگاه دایمی موسسه«روایت فتح» کلیه محصولات به صورت دایم تخفیف 20 درصد دارد و در مناسبت های مختلف تخفیفات بیشتر هم داریم، برای توزیع سفارش هم قبول می کنیم و علاقمندان می توانند با فروشگاه موسسه به شماره تماس تماس 88897814-021 تماس بگیرند برای موارد تک نسخه ای ارسال در داخل تهران با پیک و در شهرستان ها با پست صورت می گیرد ولی در حال حاضر به دلیل تلفیق سایت های کل مجموعه در یک پرتال، سایت جدید هنوز راه اندازی نشده و فعلا امکان ارتباط از طریق سایت وجود ندارد اما در فروشگاه های اینترنتی مانند «ای بوک» و «طاقچه» و در محصولات رسانه ای نیز در «سینما مارکت» قابل تهیه است.

 

روش ارتباط برای علاقمندان به نویسندگی در موسسه «روایت فتح» چگونه است؟

نویسندگان در حوزه دفاع مقدس می توانند نمونه کارهای خود را برای همکاری در انتشارات «روایت فتح» به موسسه ارسال کنند و در بخش ترجمه در انتشارات «ساقی» نیز علاقمندان می توانند سرفصل و بخشی از متن ترجمه را ارسال کنند تا کارشناسان با بررسی محتوا و موضوع ترجمه بر اساس مخاطب پسند بودن، آثار را گزینش کنند و همکاری را آغاز نمایند.

 

در حوزه رسانه موسسه «روایت فتح» چه کارهایی انجام می دهد؟

در حوزه رسانه معروفترین وجه «روایت فتح»  مستندهایی است که خود شهید آوینی ساخته و همچنان پخش می شود و لوح فشرده آن هم در بازار وجود دارد و کار عمده ما در بخش رسانه بازنشر محصولات تولیدی گروه روایت فتح است که قبلا کارهای خود شهید آوینی را به صورت تک حلقه در می آوردیم اما در حال حاضر گروه یک پک آمده کرده که همه 64 برنامه این شهید در آن پک هست و به جز اثار شهید آوینی کارهای دیگر مستندسازان در مورد شهدا که در موسسه تولید شده است را بازنشر می دهیم و در حوزه اسلام در بین الملل و سیاست خارجی هم کار به صورت زیرنویس و دوبله تولید می شود که بسیار هم مورد استقبال قرار می گیرد.

 

چرا مستندهای شهید آوینی دیگر مانند چندسال قبل به صورت ثابت پنجشنبه شب ها پخش نمی شود؟

در زمان قدیم فقط سه شبکه وجود داشت اما الان تعداد کانال ها زیاد شده و بر اساس سیاست گذاری سازمان صدا و سیما در شبکه مستند پخش می شود.

 

استقبال از تولیدات رسانه ای موسسه چطور است؟

در حوزه رسانه مخاطب از طیف های مختلف بسیار زیاد است، گاهی اوقات افرادی هستند که شکل ظاهریشان نشان نمی دهد که به شهدا علاقمند باشند اما این موارد زیاد است، مثلا دو نفر از این قشر در نمایشگاه دوسال قبل بودند که دنبال کار جدید موسسه بودند، مشخص بود که مخاطب ثابت ما هستند و می گفتند که تنها جایی که در حوزه مستند فیلم خوب تولید می کند «روایت فتح» و سروش است و اعتراض داشتند که چرا کار جدید تولید نمی کنیم و تمام قفسه ها را برای پیدا کردن کار جدید می گشتند، یک مخاطبی هم بود که دنبال کتاب و لوح فشرده موسسه بود و معترض بود که چرا کار جدید کم تولید می کنیم.