اولین بازتاب‌ها از اجرایی شدن طرح LEZ
از نخستین روز مهرماه،تشدید برخوردها با خودروهای معاینه فنی کلید خورد،طرحی که مقرر است به واسطه آن کنترل و نظارت شدید و دقیق تری، بر خودروهای اینچنینی اعمال شود.
 
اگر تا چندی پیش،جنبه ارشادی کنترل و هدایت خودروهای بدون معاینه فنی بر وجه سلبی آن غلیه داشت،اما قرار است با اعمال جریمه،این ضرورت به نحو هر چه مطلوب تری تامین و فراهم شود.
 
کارشناسان معتقدند با اجرای دقیق نظارت بر خودروهای فاقد معاینه فنی،بخش قابل توجهی از معضل آلودگی هوا مهار خواهد شد.
 
هر ساله در فصل پاییز، آلودگی هوا به میزانی تشدید می شود که به عنوان یکی از جدی ترین چالش های کلانشهر ها به دغدغه اصلی مسئولان و مردم مبدل می شود.
 
روانه شدن بیماران قلبی و تنفسی وکودکان و خردسالان به مراکز درمانی و به شمار افتادن نفس ها و دم و باز دم  سالمندان،از سوژه ها و موضوعات نگران کننده ای است که در شروع فصل سرما،به خبر نخست رسانه های دیداری،شنیداری و مکتوب تبدیل می شود.
 
*سامانه ای که شناسایی خودروهای فاقد معاینه فنی را تسهیل می کند
 
یکپارچه سازی سامانه کنترل خودروهای فاقد معاینه فنی از نمونه تدابیر و تمهیداتی به شمار می رود که از چندی پیش با جدیت عملیاتی شد،اگر در گذشته اخباری به گوش می رسید که بعضا خودروهای بدون نظارت و معاینه اصولی،از برگه های تاییدیه معاینه فنی برخوردار می شوند و یا بعضا برخی از آنها بدون ورود و حضور در چنین مراکزی به تاییدیه مورد اشاره دست می یافتند،اما این طرح با نظارت دقیق و اصولی،راه را بر چنین میان برهایی می بندد.
 
با عنایت به اینکه هنوز مدت زمان زیادی از اجرای طرح یکپارچگی سامانه مورد اشاره نگذشته،قضاوت در خصوص دستاوردها و میزان اثر بخشی آن کمی زود به نظر می رسد،اما به هر حال با اوصافی که از این سامانه شنیده می شود،دور از ذهن نخواهد بود که با توام شدن اعمال جریمه،بتوان رانندگان و مالکان بیشتری را به اخذ معاینه فنی و حضور در مراکز کنترل و نظارت بر سلامت خودرو مجاب کرد.
 
آنچنان که نواب حسینی منش،سخنگوی طرح کاهش آلودگی هوا(LEZ)عنوان داشته،بیش از 300 دوربین در ورودی های محدوده زوج و فرد پایتخت نصب شده اند که به واسطه آن،خودروهای فاقد معاینه فنی رصد و ثبت جریمه خواهند شد.
 
بر اساس اطلاعات موجود،از مجموع 1 میلیون 800 هزار خودروی پلاک تهران که بیش از 5 سال از تاریخ ساخت و تولید آنها می گذرد،مالکان حدود 1 میلیون و200 هزار خودرو به اخذ معاینه فنی همت گمارده اند.
 
* 600 هزار خودروی پلاک تهران در معرض جریمه
 
میزان جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی،500 هزار ریال تعیین شده است،با عنایت به اعداد و ارقام منتشر شده، در حال حاضر قریب به 600 هزار خودروی پلاک تهران که 5 سال از ساخت آنها می گذرد،فاقد معاینه فنی هستند و به این ترتیب با عنایت به جریمه تعیین شده خودروهای مذکور در صف انتظار ثبت و اعمال جریمه قرار دارند.
 
*از اجرای پایلوت در تهران تا ایرادهای سخت افزاری
 
مقرر است طرح مذکور در کلانشهرهای دیگر ایران همچون مشهد،تبریز،اصفهان و....نیز اجرایی و عملیاتی شود،اما در گام نخست اجرای آزمایشی آن در تهران در دستور کار قرار گرفته و احتمالا در آینده نصب دوربین های بیشتر، برای رصد خودروهای فاقد معاینه فنی در کلانشهرهای دیگر نیز محقق خواهد شد.
 
ناهید زیوری،کارشناس محیط زیستبا اشاره به مطلب فوق عنوان کرد:تجربه ثابت کرده با اعمال جریمه می توان نسبت به تامین قواعد و الزامات و رعایت رفتارهای صحیح  در رانندگی،موفق عمل کرد.
 
وی افزود:بستن کمربند ایمنی خودرو از مصادیق بارز این ادعا محسوب می شود و اگر چه هنوز هستند رانندگانی که میلی به این اقدام نشان نمی دهند،اما از هراس و فشار اعمال جریمه نسبت به رعایت آن اقدام می کنند.
 
زیوری گفت:البته مایه افسوس و تامل است که باید چنین طرح هایی با اقدامات قهری و سلبی و جریمه نهادینه شود و این خود انتقادی به ما وارد است که چرا به رفتارها و اقداماتی که تامین کننده منافع شخصی و عمومی ما خواهد بود به سختی تن می دهیم که یکی از نمونه های برجسته آن در رانندگی و فرهنگ تردد با خودرو مشهود است.
 
کارشناس محیط زیست عنوان کرد:به هر حال با جریمه ای که برای مجاب ساختن رانندگان به اخذ معاینه فنی خودرو در نظر گرفته شده،یقینا بخش قابل توجهی از مالکان خودروهای مورد اشاره به اخذ آن اقدام خواهند کرد اما احتمال بروز نواقص و معایبی در اجرای صحیح این طرح دور از ذهن نخواهد بود.
 
وی افزود:آنچه که احتمال بروز آن غیر ممکن نیست به ایرادات سخت افزاری و احتمال ثبت و اعمال جریمه برای خودروهایی که معاینه فنی اخذ نموده اند معطوف می شود که برای رسیدگی به آن،ظاهرا دو مرکز ویژه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مردمی در نظر گرفته شده است.
 
* جریمه های سنگین برای مخدوش یا پنهان کردن پلاک خودرو
 
علاوه بر اعمال جریمه 50 هزار تومانی،ورود خودروهای فاقد معاینه فنی به طرح زوج و فرد با ساعتی 20 هزار تومان جریمه همراه خواهد شد و این شدت از برخورد،موید عزم جدی پلیس برای مدیریت خودروهای مورداشاره به رعایت استانداردها و الزامات پیش بینی شده است.
 
اما در این میان،هستند رانندگانی که با مخدوش کردن پلاک خودرو و یا پوشاندن آن،سعی می کنند از تیررس قانون دور بمانند.
 
بر اساس اطلاع رسانی های انجام شده،برخوردها و اعمال جریمه های سنگین برای این افراد بصورت ویژه مد نظر قرار گرفته و حتی پس از اعمال جریمه،معرفی به مراجع قضایی در انتظار آنها خواهد بود.
 
آنچنان که عنوان شده نیروهای نامحسوس پلیس بصورت روزانه با رصد پلاک خودروها برای اعمال قانون فعال خواهند بود.
 
در شرایطی پای به نخستین فصل پاییز گذاشته ایم که امیداست با اِعمال چنین جریمه های سنگینی،آلایندگی و ترافیک تهران،با کاهش هر چه بیشتری همراه شود،این امیدی است که ظرف هفته های آینده ضریب حصولِ موفقیت آن،مُحرَز و مشخص خواهد شد.
 
در این میان البته هستند افرادی که بر فرهنگ سازی و آموزش هر چه بیشتر تاکید دارند،اما باید گفت به موازات چنین اقدامی(فرهنگی) که هیچ گونه شک و شبهه ای در موفقیت پایدار آن وجود ندارد،اعمال جریمه و اقدامات قهری و سلبی ضرورتی اجتناب ناپذیر است،زیرا فرهنگ سازی و آموزش،امری دیربازده و زمان بر است و اتکای صرف به آن بدون اعمال جریمه،تهران را همچون سنوات گذشته با بحرانی به مراتب جدی و عمیق تر مواجه خواهد ساخت.

واکنش رانندگان تاکسی به طرح LEZ

محسن اوسطی یکی از رانندگان تاکسی در شهر تهران صبح امروز در گفتگو با خبرنگار ما درباره اجرای طرح LEZ گفت: فکر نمی‌کنم کسی بیشتر از رانندگان تاکسی آلودگی شهر تهران درک کند، ما صبح تا شب در خیابان پایتخت هستیم و با شرایط مختلف آب و هوای تهران آشنا هستیم.
 
وی افزود: بارها همکاران و مسافرانم را دیدیم که به دلیل وجود آلایندگی‌های موجود در هوا به پزشک مراجعه کرده‌اند، همه ما امیدواریم که با اجرای این طرح شاهد بالا رفتن کیفیت هوا پایتخت باشیم.

این راننده تاکسی ادامه داد: از اهمیت دیگر این طرح ، همزمانی آن با آغاز مدارس است چراکه دانش آموزان خطرپذیرترین قربانیان آلودگی هوا هستند و اگر واقعا معاینه فنی‌ خودرو‌ها با جدیت رسیدگی شود، سلامت فرزندانمان نیز حفظ می‌شود.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی که در میدان ونک فعالیت می‌کند درباره این طرح گفت: همین امروز بنده عده‌ای از خودرو‌ها را دیدم که با مخدوش کردن پلاک(مثلا با برف شادی) وارد طرح شدند، شاید حضور نیرو‌های پلیس راهنمایی و رانندگی بر سر ورودی‌های طرح زوج و فرد یکی از الزمات اجرای طرح LEZ نیز باشد.