رشته مدیریت خانواده باید برای مردان هم ارایه شود

رییس گروه مطالعات زنان و خانواده پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: عرف ما معمولاً مرد را مدیر خانواده می‌داند اما حتی اگر مرد و زن در مدیریت خانواده مساوی هم باشند بالاخره آیا نباید در رشته‌های دانشگاهی به مردان آموزش دهیم و در زمینه مدیریت خانواده متخصص تربیت کنیم؟

زهرا آیت‌اللهی؛ رییس گروه مطالعات زنان و خانواده پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه،در رابطه با رشته تحصیلی مدیریت خانواده گفت: رشته مدیریت خانواده در دانشگاه‌های سراسری و در مقطع کاردانی سال‌هاست که ارایه می‌شود. امسال نیز این رشته در شهرهای ارومیه، شهرضا، خوی، اردبیل، کاشان، نجف‌آباد، بیرجند، سبزوار، اهواز، سمنان، شاهرود، سیرجان، کرمان، خرم‌آباد، اراک، همدان و یزد دانشجو پذیرش کرده است. در دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز در شهرهای سمنان، قزوین، اصفهان، مشهد، رفسنجان، کرمان، آمل، تنکابن، همدان و یزد دانشجو می‌پذیرد. اما نکته قابل توجه این است که در این رشته همه دانشگاه‌های سراسری اعم از روزانه، شبانه و غیرانتفاعی فقط دانشجویان زن پذیرش می‌کنند. 

رشته مدیریت خانواده در دانشگاه آزاد
او با اشاره به این‌که رشته مدیریت خانواده در دانشگاه آزاد در مقطع کاردانی و کارشناسی ارایه می‌شود اظهار داشت: در اطلاعات اولیه نوشته شده بود که زنان خانه‌دار در این رشته شرکت می‌کنند و ظاهراً دانشگاه آزاد هم در رشته مدیریت خانواده فقط دانشجوی زن می‌گیرد. معاون آموزشی دانشگاه آزاد اعلام کرده بود که در رشته مدیریت خانواده بدون آزمون در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجو پذیرش می‌کنیم. عنوان‌های درسی هم که اعلام کرده بودند شامل تغذیه و سلامت خانواده، مهارت‌های شغلی، مدیریت خانواده، مسأله‌یابی در زندگی، مدیریت رسانه در خانواده، روانشناسی و سلامت خانواده، مدیریت بحران و تعارض در خانواده، خانواده‌درمانی و نشاط در خانواده است که این عناوین درسی به نظر مناسب است. 

رشته مدیریت خانواده باید برای مردان هم ارایه شود
آیت‌اللهی ضمن انتقاد از این‌که در رشته مدیریت خانواده مردان پذیرفته نمی‌شوند، عنوان داشت: مردها هم در خانواده مسئولیت دارند اما کجا باید برای یادگیری مسئولیت‌های خودشان تربیت شوند؟ مشکل جامعه ما الان این است که مردها زن‌داری بلد نیستند اما زن‌ها از صداوسیما اطلاعات می‌گیرند، کتاب می‌خوانند و کلاس می‌روند اما مردها راجع به این‌که زن‌داری شایسته چیست، از کجا اطلاعات می‌گیرند؟ در خصوص نقش والدینی هم زنان مقداری درباره این‌که چگونه مادری کنند و تربیت بچه چیست، اطلاعات دارند، اما مردها باید از کجا اطلاعات بگیرند که پدر خوب چگونه پدری است و برای تربیت بچه چه کاری باید انجام دهند؟ عرف ما معمولاً مرد را مدیر خانواده می‌داند اما حتی اگر مرد و زن در مدیریت خانواده مساوی هم باشند، بالاخره آیا نباید در رشته‌های دانشگاهی به مردان آموزش دهیم و در زمینه مدیریت خانواده متخصص تربیت کنیم؟

رییس گروه مطالعات زنان و خانواده پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در خصوص فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت خانواده گفت: تقریباً سه، چهار سال قبل کتاب‌های رشته مدیریت خانواده را گرفتیم که بررسی کنیم. آن موقع مدیرگروه یکی از این دانشگاه‌ها برای من نامه فرستاد و گفت که ما تاکنون 15 هزار فارغ‌التحصیل در این رشته داشته‌ایم که همه آنها زن بوده‌اند.