پرویز فتاح: فقر همیشه یک آسیب نیست

سید پرویز فتاح، با علی مویدی، قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دفتر مرکزی این نهاد دیدار و گفت وگو کرد.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه اعتیاد یکی از عوامل مولد و تشدید کننده فقر در جامعه و بویژه جامعه هدف این نهاد است گفت: رویکرد کمیته امداد دراین زمینه ارائه آموزش های فرهنگی به خانواده ها و پیشگیری از اعتیاد است.

وی با اشاره به اینکه کمیته امداد از جمعیت زیادی از خانواده هایی که سرپرست آنان اعتیاد دارند حمایت می کند، افزود: اگربتوانیم مسئله اعتیاد را با ارائه آموزش های فرهنگی لازم کنترل کنیم، گام بلندی برای تضمین امنیت و سلامت کانون این خانواده برداشته ایم که همکاری و همدلی تمامی دستگاه های اجرایی برای موفقیت در این امر ضروی است.

وی با بیان اینکه این نهاد در تولید فقر و آسیب های اجتماعی هیچگونه نقشی ندارد، اظهارکرد: کمیته امداد با وجود آنکه مسئول جمع آوری معتادان در جامعه نیست اما 10درصد ورودی های آن به خاطر طلاق است که اعتیاد یکی از عوامل اصلی طلاق محسوب می شود.

فتاح با اشاره به اینکه کمیته امداد سه دوره آموزشی 6 ماهه برای خانواده های دارای سرپرست و فرزندان معتاد برگزار می کند، تصریح کرد: این نهاد در بازه های زمانی متفاوت همچون هنگام ورود و خروج از چرخه حمایتی، خدمات معیشتی و آموزشی و فرهنگی برای خانواده ها و فرزندان آنان ارائه می کند.تشکیل ستاد مرکزی، شناسایی آسیب های اجتماعی و استفاده از تجربیات استانهایی که دارای بیشترین نرخ اعتیاد، طلاق ، بزهکاری ، حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی هستند از دیگر فعالیت های این نهاد در حمایت از معتادان است و تلاش گسترده ای را برای مبارزه با پدیده اعتیاد در دستور کار خود دارد.

فتاح گفت: برگشت یک معتاد به آغوش خانواده و پاک شدن از اعتیاد کار بسیار سختی است که مستلزم صرف هزینه های پیشگیری زیادی است و کمیته امداد در این مبارزه موفق عمل کرده است.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه فقر همیشه یک آسیب نیست و در برخی مواقع یک فرصت و ثروت محسوب می شود اظهار کرد: بسیاری از خدمتگزاران نظام اسلامی در سطوح مختلف از بین فرزندان خانواده های تحت حمایت این نهاد بوده اند که فقر و محرومیت، آنها را از تلاش برای کسب موفقیت و رشد و تعالی باز نداشته است، بلکه با آن به مقابله و مبارزه پرداخته اند.

فتاح خواستار همکاری های ستاد مبارزه با مواد مخدر با کمیته امداد در این زمینه شد و تصریح کرد: باید آموزش های پیشگیری از اعتیاد را به خانواده ها با دقت بسیار و برنامه ریزی شده ارائه دهیم تا بتوانیم نتیجه بهتری به دست آوریم.

وی خواستارهمکاری های ستاد مبارزه با مواد مخدر با کمیته امداد در این زمینه شد و تصریح کرد: باید آموزش های پیشگیری از اعتیاد را به خانواده ها با دقت بسیار و برنامه ریزی شده ارائه دهیم تا بتوانیم نتیجه بهتری به دست آوریم.

 علی مویدی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این نشست گفت: کمیته امداد یکی از بهترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که آثار و برکات خدمات این نهاد بر کسی پوشیده نیست. امیدواریم با همکاری های گسترده تر بتوانیم شاهد کاهش آسیب های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر باشیم.

وی افزود:کمیته امداد یکی از نهادهایی است که بانک اطلاعاتی ارزشمندی از خانواده هایی که سرپرست آنها دچار اعتیاد شده اند ، دارد  لذا همکاری و بسیج همگانی در این زمینه برای حمایت از این نهاد و خانوادهای نیازمند ضروری است.

 کمیته امداد براساس تصمیم هیات دولت در سال  75 وظیفه حمایت از خانواده زندانیان نیازمند را برعهده گرفته است که این نهاد پس از دریافت آیین نامه و دستورالعمل ها ، کار حمایت از افراد مشمول را تحت عنوان طرح رحمت آغاز کرده است. کمیته امداد بیش از 34هزار خانواده زندانیان شهری و روستایی با جمعیت 111هزار نفر را تا پایان سال گذشته مورد حمایت قرار داده است.