زنان62 درصد و مردان 38 درصد از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد را تشکیل می دهند

 فاطمه رهبر در نشست خبری به مناسبت روز ملی سالمند، گفت: طبق آمارهای موجود تا پایان سال گذشته، یک میلیون و 500 هزار نفر که 25 درصد از سالمندان کشور را تشکیل می‌دهند تحت پوشش کمیته امداد هستند؛ این تعداد از نظر سکونت 62 درصد در روستا و 38 درصد در شهر زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: 62 درصد از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد را زنان و 38 درصد را مردان تشکیل داده و 40 درصد آنها بین 60 تا 70 سال، 35 درصد بین 70 تا 80 سال، 22 درصد بین 80 تا 90 سال و 3 درصد بالای 90 سال سن دارند.

رهبر گفت: بیشترین سالمندان تحت پوشش شهرستان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و گیلان هستند و کمترین سالمندان در استان‌های سمنان، البرز، یزد و قم بوده که بیانگر حمایت بیشتر خانواده‌ها از سالمندان در این استان‌ها هستند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد فقر مالی را یکی از مشکلات سالمندان دانست و گفت: اغلب سالمندان در معرض آسیب، بیماری‌های افسردگی، فاقد پوشش بیمه، کم‌سواد و بی‌سوادند؛ ضمن اینکه فاقد مهارت‌های زندگی بوده و اعتماد به نفس پایینی دارند.

وی تصریح کرد: 48 درصد زنان سالمند سرپرست خانوار هستند که 520 هزار سالمند را تشکیل می‌دهند. همچنین 42 هزار نفر از سالمندان نیاز به پزشک و پرستار دارند و زمین‌گیر هستند.

رهبر بر متناسب‌سازی محل سکونت آنها تأکید کرد و گفت: نداشتن بیمه، ضعف قانونی است که با پیگیری معاونت حقوقی برای رفع آن تلاش می‌کنیم.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با اشاره به اینکه بسیاری از این سالمندان دچار سوءتغذیه بوده و خطرات محیطی آنها را تهدید می‌کند، گفت: زمینه توانمندسازی، امکان ایجاد شغل، تأمین حداقل نیازها و پرداخت کمک معیشت 50 تا 100 هزار تومانی به میزان تعداد خانوار از جمله اقداماتی است که انجام می‌شود.

وی از پرداخت وام‌های کارگشایی و خودکفایی به سالمندان خبر داد و گفت: بحث مسکن روستایی هدف‌گذاری شده است و برای اشتغال آنها، امکان ازدواج فرزندانشان و ارائه مشاوره‌های حقوقی، اقدامات لازم انجام شده است.

رهبر افزود: در سال گذشته 370 میلیارد تومان برای تأمین سمعک، یک میلیارد و 300 میلیون تومان برای تهیه عینک، 280 میلیارد تومان برای تهیه ویلچر، 3 میلیارد و 200 میلیون تومان برای خدمات دهان و دندان و تهیه دندان مصنوعی، 500 میلیارد تومان برای هزینه‌های توانبخشی و 170 میلیون تومان برای تأمین وسایل بهداشتی سالمندان هزینه شده است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد از انجام طرح‌های غربالگری، آموزش تغذیه و بهداشت و ورزش سالمندی خبر داد و گفت: برای تأمین هزینه‌های نگهداری سالمندان در منزل پیش‌بینی کرده‌ایم و در صورت نگهداری آنها 100 هزار تومان به خانواده‌هایشان پرداخت شود که در سال گذشته 15 هزار نفر کمک معیشت گرفته‌اند.

وی از تهیه بانک جامع اطلاعات سالمندان و ایجاد بستر لازم برای ازدواج مجدد سالمندان خبر داد و گفت: زنانی که تحت پوشش کمیته امداد بوده و ازدواج مجدد داشته‌اند در سه ماهه اول امسال 500 نفر بوده است و سال گذشته 3700 نفر ازدواج مجدد داشته‌اند. 

رهبر گفت: 3 میلیون تومان وام بلاعوض به این زنان سرپرست خانواری که تمایل به ازدواج مجدد داشته‌اند، پرداخت می‌شود.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با انتقاد از اینکه در میان حدود 4 میلیون مسکن مهر برای تأمین مسکن سالمندان کمکی نشده است، گفت: در حال حاضر 560 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد فاقد مسکن مناسب هستند که بخش عمده‌ای از آنها سالمند هستند. 

وی در مورد وضعیت بیمه‌ای آنها، گفت: بیمه تکمیلی سالمندان آنها صد درصد ارزان می‌شود، بیمه پایه و شهری توسط کمیته امداد و بیمه روستایی توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود. بیمه حوادث نیز که از سال گذشته انجام می‌شود 7 میلیارد تومان هزینه شده که امسال نیز همین میزان پوشش داده می‌شود. امیدواریم خدمات پرستاری هم در تعرفه‌های بیمه‌ای بیایند تا سالمندان بتوانند از آنها بهره بگیرند.

رهبر با اشاره به طرح شهید رجایی، گفت: این طرح از سال 64 برای حمایت از سالمندان روستایی مورد توجه قرار گرفت که یک میلیون و 480 هزار نفر مشمول این طرح هستند که از این تعداد یک میلیون و 11 هزار نفر زن و 470 هزار نفر مرد بوده و اغلب سن بالای 60 سال داشته و روستایی‌اند این طرح در دستور کار قرار گرفته که با جدیت دنبال شود.

وی افزود: 11 هزار پزشک خانواده و مؤسسه درمانی با کمیته امداد در ارتباط است تا خدمات بهتری را به مددجویان ارائه دهد. 

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفت: همچنین مبلغ 200 هزار تومان به عنوان کمک هزینه به مراکز نگهداری سالمندان پرداخت می‌شود.