کپی رایت؛ یکی از چالش‌های جدی صنایع دستی

پویا محمودیان در سمینار علمی «تکنولوژی، صنایع دستی و آینده» که امروز در سالن همایش‌های هتل عباسی اصفهان برگزار شد، با اشاره به تغییر در نظام فکری حاکم بر مسائل اقتصادی، گفت: اگر روزی به دنبال حفظ بازارهای سنتی در میان رقابت‌های سخت و بی‌رحمانه بودیم، امروز به نوآوری‌هایی توجه می‌کنیم که ارزش آفرین است چراکه معتقدیم باید ارزش آفرینی کرد و هزینه ها را کاهش داد. ‌به گونه‌ای که کسب و کاری راه بیندازیم که هم مشتریان و هم صاحبان کسب و کار از آن نفع ببرند.

وی با اشاره به گذراندن دوره‌های کشاورزی و صنعتی گفت: هم اکنون که این دو دوره را پشت سر گذاشته ایم و وارد عصر دانش و اطلاعات شده‌ایم باید دانش و اطلاعات را در تمام تخصص‌ها و استراتژی‌های کاری خود اتخاذ کنیم.

مدیر کل صادرات صنایع دستی کشور گفت: در این عصر دیگر سرمایه‌های فیزیکی مزیت نیستند بلکه مزیت در سرمایه‌های فکری و انسانی است، همچنان که در دهه‌ای که با نام دهه اقتصاد خلاق معرفی شده است، محوریت و اولویت با آن دسته از صنایع فرهنگی است که آمیزه‌ای از اقتصاد و فرهنگ باشند و خلاقیت جزو جدا نشدنی اینگونه صنایع است، خلاقیتی که می‌تواند زمینه رشد و پرورش را که دو رکن اصلی صنایع فرهنگی، نرم‌افزارها و رسانه‌های تصویری و دیجیتالی و فرآورده‌های دستی است، فراهم کند.

محمودیان به لزوم خلق اقیانوس‌های آبی و رقابت‌های معنادار اشاره کرد و گفت: چالش اصلی در ایجاد این اقیانوس، توجه به حقوق مالکیت معنوی و فکری هنرمندان یا همان حق کپی رایت است که باید به آن احترام بگذاریم.

مدیرکل صادرات صنایع دستی کشور گفت: بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۰۸ منتشر شده بود ما در این سال با رکود در اقتصاد و تجارت جهانی روبرو بودیم اما در همین سال شاهد رشد 14 درصدی تجارت خلاق بودیم، نتایج این گزارش نشان می‌دهد که اگر استراتژی درستی را در زمینه تجارت خلاق و توجه به صنایع فرهنگی دنبال کنیم، با رشد اقتصادی قابل قبولی روبرو خواهیم شد.

محمودیان چالش‌های دنیای معاصر مانند فروپاشی نظام کمونیستی و رفرم‌های اقتصادی در چین و هند و تشکیل اتحادیه اروپا را موجب وابستگی شدید به بازار دانست و افزود: در این شرایط باید به ایجاد بازارهای جدید و احترام به حقوق هنرمندان و مشتریان بیش از پیش توجه کنیم.