تسویه بدهی شهرداری تا پایان سال

قدرت‌الله گودرزی در شبگردی خبرنگاران در حوزه معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران اظهار داشت: درآمدهای شهرداری به دو بخش پایدار و ناپایدار تقسیم می‌شود. 

وی افزود: بر اساس مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر تهران شهرداری 60 درصد از سهام فروشگاه شهروند را واگذار کرده است که این فروشگاه از نظر برند برترین برند کشور است. اگر فروشگاه زنجیره‌ای توسعه نداشته باشد حیاتشان با مشکل مواجه می‌شود.

گودرزی خاطر نشان کرد:‌واگذاری 60 درصد از فروشگاه شهروند برای توسعه آن به کل کشور بوده است و همه شهرداری‌ها و  کلانشهرها می‌توانند نسبت به ایجاد فروشگاه شهروند در شهر خود اقدام کنند و سهامدار این فروشگاه هستند.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران افزود: از سال 84 تا به امروز دولت طلب شهرداری را پرداخت نکرده است و از سوی دیگر مردن نیاز به مترو، تونل و خدمات شهری دارند و با وجود 230 کیلومتر مترو باز مردم مشکل تردد دارند و طبیعتاً هزینه‌هایی نیز برای شهرداری خواهد داشت. 

وی گفت: بنابر این با واگذاری سهام شهروند هم این برند ملی می‌شود و هم درآمدزایی برای مردم ایجاد خواهد شد. 

گودرزی خاطر نشان کرد: نمایشگاه شهر آفتاب نیز در حال حاضر سرمایه‌های بسیاری دارد و شهرداری تعهد کرده بود پس از احداث این نمایشگاه به بخش خصوصی واگذار شود و منابعی که عاید آن می‌شود را برای دیگر بخش‌ها هزینه کنند. 

وی یادآور شد: ما مطالباتی از دولت و شهروندان داریم که 14 هزار و 150 میلیارد تومان است و بارها این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است. اگر این مطالبات شهرداری را دولت  و شهروندان ارائه دهند،‌ شهرداری می‌تواند خدمات بهتری را ارائه کند و با توجه به برگزاری نهمین جشن خودحسابی امید است نتیجه مطلوبی در بر داشته باشد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر واگذاری فروشگاه شهروند به بانک شهر اظهار داشت:‌ شهرداری معطل فروش 60 درصد سهام شهروند نیست بلکه فلسفه اصلی این کار برای توسعه فروشگاه بوده است. از گذشته تا کنون نیز هیچ بخش حقیقی و حقوقی اعلام آمادگی برای خرید فروشگاه شهروند نداشته است.

گودرزی به افزایش درآمدهای نقدی پایدار شهری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر درآمدهای ناپایدار به زیر 50 درصد و درآمدهای پایدار شهر تهران تا سال 94 به بیش از 42 درصد رسیده است. 

وی افزود: در پایان سال 94 نسبت به سال 91 قریب به 70 درصد کاهش درآمد ساخت و ساز داشته‌ایم. 

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران درباره پرداخت دیون شهرداری به پیمانکاران، املاک، قصورات قانونی و سایر موارد 8 هزار و 515 میلیارد تومان بوده است که 2 هزار میلیارد تومان آن تا اول مرداد سال جاری پرداخت و در حال حاضر 6 هزار و 100 میلیارد تومان شهرداری بدهکار است که تا پایان سال 95 این رقم قابل تسویه است.