هزینه‌های زائد در طرح تحول نظام سلامت حذف شود

پس از طرح تحول سلامت، هزینه‌های زیادی برای سازمان‌های بیمه‌گر ایجاد شد. 

وی افزود: متأسفانه کمتر در وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به فکر کنترل هزینه‌ها بودند و توجهی به هزینه‌ها که باید براساس منابع تقسیم و تعریف شود، نمی‌شد. 

همتی افزود: در طرح تحول نظام سلامت، برنامه‌هایی که دیده می‌شد، از منابع طرح فزونی گرفت و منابعی نیز که تعریف شده بود هم محقق نشد. 

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی گفت: در تأمین اجتماعی، 9.27 حق بیمه در درمان هزینه می‌شود و با توجه به طرح تحول سلامت، در حال حاضر شاید بیش از این درصد در بخش درمان هزینه شده است. 

وی گفت: قبل از طرح تحول نظام سلامت، ماهیانه 380 میلیارد تومان به تمامی مراکز طرف قرارداد پرداخت می‌شد که 50 درصد از این مبلغ برای بیمارستان‌های دانشگاهی بود، که پس از طرح تحول نظام سلامت، این مبلغ به نزدیک یک‌هزار میلیارد تومان رسیده است و یک جهش فوق‌العاده در ایجاد هزینه داشته‌ایم. 

همتی افزود: در طرح نظام سلامت، بعضی از موارد مانند پرداخت 2K به اعضای غیرهیأت علمی دانشگاه‌ها به سازمان‌های بیمه‌گر تحمیل شد چرا که سازمان‌های بیمه‌ای وظیفه‌ای مبنی بر اینکه دو برابر کادر بیمارستانی خود به پزشکان وزارت بهداشت پرداخت کنند، ندارد. 

وی افزود: در صورتی که 2K به پزشکان هیأت علمی پرداخت شود قابل توجیه است، ولی به افراد غیرهیأت علمی که پرسنل وزارت بهداشت هستند، چرا باید 2K پرداخت کنیم؟

وی افزود: چه فرقی بین پزشکی که عضو هیأت علمی نیست و در بیمارستان‌های وزارت بهداشت کار می‌کند با پزشکی که در تأمین اجتماعی فعالیت می‌کند و عضو هیأت علمی هم نیست، هست؟ که آن پزشک باید 2K دریافت کند. 

همتی گفت: اگرچه به شدت معترض به پرداخت 2K به اعضای غیرهیأت علمی هستیم، ولی امیدواریم هیأت دولت پرداخت‌های غیرضروری را اصلاح کند. 

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی گفت: از طرح تحول نظام سلامت تا آخر حمایت خواهیم کرد، گرچه در این طرح قسمت‌های زائد باید حذف شود. 

وی گفت: سازمان تأمین اجتماعی به کمک طرح تحول نظام سلامت آمد و اگر این حمایت‌ها نبود، شش ماه قبل این طرح شکست می‌خورد. 

همتی گفت: در صورتی که دولت بدهی‌های خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند، سازمان در پرداخت مطالبات هیچ مشکلی نخواهد داشت. 

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی درباره پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد اظهار داشت: مطالبات بیمارستان‌های دانشگاهی و داروخانه‌ها تا اردیبهشت امسال پرداخت شده است.