دکتر احسان شمسی گوشکی مشاور اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی کشور؛ با اشاره به این که جامعه پزشکی باید رویکرد خود را نسبت به بیان خطاهای پزشکی به بیماران تغییر دهد، اظهار داشت: خطای پزشکی امری اجتناب‌ناپذیر است و رخ دادن آن به معنای مجرم بودن پزشک نیست.

 

وی با بیان این که بهتر است جامعه پزشکی به سمتی حرکت کند که نهایت شفاف سازی را در بیان روند درمانی به بیماران داشته باشد، افزود: باید به این نکته توجه ویژه داشته باشیم که با رشد فناوری اطلاعات مردم به سطح وسیعی از داده ها دسترسی دارند و میزان آگاهی آنها از مسائل مختلف نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. بنابر این طرح مسائل بطور شفاف و صریح می تواند باعث عمیق تر شدن ارتباط بین جامعه پزشکی و بیماران شود.

 

وی جامعه پزشکی را قشری فضیلت‌مند و آگاه عنوان کرد و بیان کرد: جامعه پزشکی باید خود را از بی اطلاعی و بداخلاقی پالایش کند و در این زمینه بسیار فعال‌تر از گذشته عمل نماید و مهمترین اقدام سازمان نظام پزشکی به عنوان خانه حرفه ای پزشکان این است که اعتماد لازم را بین پزشکان و بیماران ایجاد کند.

 

مشاور اخلاق پزشکی رییس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر این که صحبت از خطاهای پزشکی با بیمار سبب افزایش اعتماد می شود، اظهار داشت: برخی از پزشکان بر این باورند که اگر با بیمار خود در خصوص خطای پزشکی صحبت کنند اعتماد لازم بین آنها از میان رفته و دیگر نمی توانند آنطور که شایسته است به طبابت بپردازند؛ در حالی که این یک تصور غلط است و بیان خطا نه تنها موجب افزایش اعتماد بیمار نسبت به پزشک معالج خودمی شود بلکه ممکن است از طرح شکایت نیز جلوگیری کند.

 

این متخصص اخلاق پزشکی با بیان اینکه نباید بیماران به دنبال کشف خطا باشند، تصریح کرد: تمامی اطلاعات پرونده پزشکی متعلق به بیمار است و در صورت فوت او، این اطلاعات باید در اختیار خانواده بیمار قرار گیرد تا در جریان تمامی جزئیات پرونده بیمار خود باشند.

 

پرونده مرحوم کیارستمی بعد عمومی دارد

 

گوشکی به پرونده مرحوم کیارستمی اشاره کرد و گفت: این پرونده بعد عمومی یافته و به یک پرونده ملی تبدیل شده است بنابراین مناسب است که به سؤالاتی که در اثر طرح عمومی و رسانه ای شدن این پرونده برای جامعه ایجاد شده است تا جایی که خانواده و فرزندان آن مرحوم اجازه می دهند، ‌پاسخ داده شود.

 

وی با اشاره به این که برخورد محافظه کارانه  در مورد  خطای پزشکی اگر چه ممکن است در مواردی فواید کوتاه مدتی داشته باشد اما این روند پایدار نخواهد بود؛ تصریح کرد: در صورتی که خطایی رخ دهد باید با حفظ جوانب اخلاقی و اصول حرفه ای اصل را بر آشکارسازی خطا بگذاریم و شفاف سازی لازم را انجام دهیم.

 

به گفته وی جامعه پزشکی باید با تغییر گفتمان و رویکردها برای آشکار سازی خطاهای پزشکی و جلب اعتماد مردم به سمتی حرکت کند که شرایطی بوجود آید که دیگر بیماران نگران بروز احتمالی خطاهای پنهان در روند درمان  خود نباشند و این اطمینان در آن ها تقویت شود که اگر خطایی رخ دهد خود پزشکان صریح و شفاف مسائل را برای بیمار بازگو می کنند.