روزهای پایانی مرمت سردر باغ ملی

 عیسی علیزاده با بیان این که  سازمان زیباسازی شهر تهران از بهمن ماه سال گذشته پروژه مرمت سر در باغ ملی را در دستور کار قرار داد به طوری که در گام نخست از این پروژه، برای آغاز مرمت به تحقیقات تخصصی در خصوص این بنا اقدام شد، گفت: سردر باغ ملی از آثار به جامانده از دوره قاجار است که در دوره های مختلف مورد بازسازی قرار گرفته است به طوری که در بعضی از این مرمت ها الحاقاتی صورت گرفته که با اصل بنا فاصله ای ایجاد شده است از این رو ترجیح ما در مرمت این بنا بر آن بود که بنا را به حالت نخستین آن برگردانیم تا تعادل بصری و تقارن نما به آن برگردانده شود.

علیزاده افزود: تمام طرح های مراحل مرمت بنا توسط دانشگاه تهران تهیه شد و کارگروه تخصصی مرمت سازمان زیباسازی شهرداری مدیریت و راهبری ارائه طرح های مرمتی و اجرای آنها را نظارت کرد.

وی خاطرنشان کرد: در تمامی جلسات بررسی طرح ها نماینده تام الاختیار سازمان میراث فرهنگی حضور داشته و طرح های مرمت مصوبه اصلی را از شورای فنی میراث فرهنگی اخذ کرده اند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران اظهار کرد: سقف اصلی بنا دچار خوردگی شده بود و بخش مرمت آن از پیچیدگی های خاصی برخوردار بود به طوری که در مرمت بنا، با بهره گیری از روش های علمی، چوب های اصلی با هدف افزایش ارتقای استقامت سازه ترمیم شد.

علیزاده خاطرنشان کرد: تزئینات درهای سردر باغ طی سال ها به دلایل متعددی همچون وندالیسم (تخریب کنترل‌نشدهٔ اشیاء و آثار فرهنگی باارزش) دچار آسیب های جدی شده بود و این در حالی بود که نقوش و کاشی کاری ها باید طبق اصل بنا، مرمت می شد به طوری که برای تزئینات کنده کاری و مرمت در قالب گیری های خاصی صورت گرفت و مرمت با همان آلیاژ و تناسب مواد، تولید شده و نصب شد.

وی یکی از مهمترین بخش های مرمت سردر باغ ملی را فضای داخلی این بنا عنوان کرد و گفت: با مرمت صورت گرفته فضای داخلی برای مدیریت آتی این بنا مهیا شد و این در حالی است که مرمت بخش نقاره خانه و گوشواره ها نیز به طور کامل انجام شده است.