تمامی پایگاه‌های هوایی اورژانس باید بررسی و تجهیز شوند

پیرحسین کولیوند رییس اورژانس کشور در جمع رؤسای مراکز فوریت‌های پزشکی و رؤسای پایگاه‌های اورژانس هوایی کشور اظهار داشت: بحث امداد هوایی یک بحث جدی است که از این مقوله در اورژانس هوایی استفاده می‌شود.
کولیوند افزود: در کشورهای صنعتی و پیشرفته 15% عوارض ناشی از مرگ و میر با اورژانس هوایی کاهش داده‌اند و همچنین در کشور ما به همت وزیر بهداشت امداد هوایی پا گرفته و خدمت خوبی را ارائه می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه اورژانس هوایی نیاز به نگرشی جدی دارد افزود: با توجه به معضلات ترافیکی و اینکه بیش از 60% مناطق کشور ما کوهستانی و صعب العبور بوده و خصوصا در فصل زمستان در بسیاری از مناطق ارتباط زمینی کاملا قطع می‌شود در این شرایط نامساعد جوی ضرورت امداد و حضور هوایی الزامی است بنابراین جهت کاهش تلفات و مصدومین حوادث اورژانس هوای کشور نیازمند تقویت، توسعه و استفاده از بالگردهای مجهز با ایمنی بالا و خدمات دهی مناسب در شرایط مختلف جوی هستیم.
رئیس اورژانس کشور تصریح کرد: تنها بالگرد استاندارد اورژانس که به کیت EMS مجهز بود متاسفانه دچار حادثه شد و یکی از عزیزانمان را از دست دادیم و حادثه‌ای تلخ و جبران ناپذیر را رقم زد.
وی اظهار داشت: در کشور در طول 3سال گذشته 3 سقوط بالگرد داشتیم و این موضوع حوادث را برای ما پررنگ تر می‌کند و این موضوع به عنوان یک اصل مهم باید در دستور کار قرار بگیرد که بتوانیم با وجود یک اورژانس هوایی مناسب بهترین خدمات رسانی را به دردمندان و مصدومین حوادث بدهیم.
سرپرست اورژانس کشور گفت: ما مصمم هستیم که این سیستم را توسعه دهیم و به مردم بیشتر خدمات‌دهی بدهیم و لازمه این خدمت رسانی تجهیز اورژانس هوایی به بالگردهای مجهز و ایمن است چون ملاک ما در پروازها مانور و جابجایی مصدومین نیست و ما می‌خواهیم کسانی که به اورژانس هوایی نیاز دارند از خدمات و امکانات این حوزه بهترین استفاده در جهت امدادرسانی و خدمات دهی به مردم انجام گیرد.
کولیوند افزود: بنده در راس اورژانس تکالیفم را به جدیت پیگیری می‌کنم و از شما هم انتظار دارم که با جدیت پیگیری کنید.
ایشان گفت: خلبانان ما باید تمام نکات ایمنی را رعایت کنند و بایستی ایمنی خود را نیز رعایت کنند که بتوانند به مردم خدمت رسانی کنند، ارزیابی عملکرد خودمان در دستور کار قرار دارد.
وی گفت: تمامی پایگاه‌های هوایی ما باید بررسی و تجهیز شوند که در امر خدمت رسانی به مصدومین هیچ گونه مشکلی نباشد.
سرپرست اورژانس کشور گفت: اطلاع رسانی دقیق، هماهنگ و منسجم توسط مسؤلین و مراکز مربوط یکی از مسائل بسیار مهم در هنگام بروز حوادث و اتفاقات است که از اهمیت خاصی برخوردار هست.
وی با اشاره به اهمیت و حساسیت شغلی در اورژانس افزود: افراد اورژانسی افرادی ایثارگر هستند که جهادی کار می‌کنند و این روحیه خوب بر خدمت دهی بهتر به مصدومین اثربخش است.
کولیوند خطاب به روسای مراکز استان‌های فوریت پزشکی گفت: در بحث مدیریت بحران همکاران را آموزش و پروش دهید که بتوانند خوب عمل کنند.ضمن اینکه افق روشنی در اورژانس در پیش است که در این راستا روسای دانشگاه‌ها نیز ضرورت دارد به سمت همکاری با اورژانس بیایند.