مصوبات نخستین جلسه کمیته سالمندان چه بود؟

اولین نشست کمیته سالمندان با حضور نمایندگان دستگاه های مرتبط، وزیر رفاه، رئیس سازمان بهزیستی کشور و رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در وزارت رفاه برگزار شد. 

روبرو شدن با جمعیت سالمندی

به دلیل اینکه تا سال 1400 جمعیت سالمندی چندبرابر می شود باید جامعه ، خانواده ،مبلمان شهرها و... برای روبروشدن با این تعداد سالمند در آینده نزدیک آمادگی های بیشتری داشته باشند.

مقابله با تنهایی سالمندان

امروزه تعداد سالمندانی که در تنهایی زندگی می کنند در حال افزایش است که این موضوع و رسیدگی به آن در جلسه شورای ملی سالمندان بحث شد.

آمادگی حقوقی و روانی برای زندگی سالمندی

در زمینه ساختارهای اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، درمانی، حقوقی و روانی باید برای زندگی سالمندان بررسی های لازم انجام شود.

فعال شدن دبیرخانه شورای ملی سالمندان

دبیرخانه شورای ملی سالمندان در سازمان بهزیستی کشور مستقر است که این سازمان موظف شد دبیرخانه را به طور فعال تشکیل دهد و در شورای عالی رفاه مصوبات به تصویب برسند.

توجه به تقسیمات سالمندی و تفاوت سالمند امروز با آینده

در آینده سالمندان با امید به زندگی و سطح سواد بیشتر، سواد خواهند بود. بنابراین با تقسیمات سالمندی روبرو هستیم که شامل سالمندان جوان، میانه و پیر هستند که مداخله برای هریک از آنان نیازمند سازوکار خاص خود است. 

زنانه شدن سالمندی 
به ازای هر صد مرد سالمند 107 زن سالمند درکشور وجود دارد و سالمندان زن تنها، سه برابر سالمندان مرد تنها هستند و زنانه شدن سالمندی از دیگر موضوعات مورد بحث بود. 

راه‌اندازی خانه‌های امید و توجه به شاخص‌های زندگی سالمندی

شاخص های سطح درآمد و سلامت سالمندی که شامل امید به زندگی، سن بازنشستگی، رفاه سالمندی،برخورداری از آموزش و تحصیل، مشارکت محیط توانمند ساز، امنیت فیزیکی بررسی و قرار شد خانه های امید در مراکز استان ها و شهرهای بزرگ راه اندازی و به سمن های بازنشستگی و سالمندی که در هرشهری وجود دارد تحویل داده شود. 

اعطای کارت‌های ویژه سالمندی از سوی شهرداری

شهرداری تهران کارتی را برای سالمندان طراحی کرده که با تایید وزارت کشور به دست سالمندان می رسد.

بسته سفر سالمندان 

با پیش بینی بار مالی بسته سفری برای سالمندان در روزهای کم سفرتر سال شامل تخفیف های هتل و ...درنظر گرفته شد. 

بسته آموزش سالمندان 
در این نشست آموزش سالمندان در سه قسمت تعریف شد. یکی از ابعاد این آموزش ها برای افرادی است که پنج سال مانده تا بازنشسته شوند به این ترتیب که پودمان هایی تعریف شده که به تصویب شورای عالی اداری می رسد و اجرایی می شود . این پودمان ها آماده و با دستگاه های مرتبط مذاکرات اولیه نیزانجام شده است.آموزش های آمادگی به دوران سالمندی (پیشگیرانه) برای سالمندان نیز  در نظر گرفته شده است.

راه اندازی خط مشاوره تلفنی سالمندان

همچنین قرار شده است در سازمان بهزیستی کشور خط تلفن خاصی برای مشاوره سالمندان  در زمینه آموزش های حقوقی ، پیشگیرانه و جنبه های مختلف راه اندازی شود.

ایجاد بنیاد فرزانگان
درحال حاضر کانون های بازنشستگی درکشور وجود دارد اما علاوه بر آن  "بنیاد فرزانگان" که به نوعی سازمان مردم نهاد برای سالمندان به شمار می رود برای همه استان ها پیش بینی شد.البته در حال حاضر 13 استان دارای این بنیادها هستند.

همچنین قرار شد از سالمندان نخبه در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی نیز کمک گرفته شود.


مراکز نگهداری از سالمندان بی بضاعت و دارای بضاعت 
قرار شده رئیس سازمان بهزیستی کشور برنامه ریزی هایی انجام دهد که سالمندان بی بضاعت زندگی راحت تری داشته باشند بطوری که مراکز نگهداری خصوصی با هماهنگی خانواده سالمندان ایجاد شود.

راه اندازی باشگاه‌های سالمندی

درحال حاضر 18 هزار سالمند نیازمند در مراکز شبانه روزی بهزیستی نگهداری می شوند که با برنامه ریزی های بیشتر قرار است مراکز روزانه ای مانند باشگاه های سالمندی راه اندازی شود که تاکنون به صورت آزمایشی حدود 5 هزار سالمند از این باشگاه ها استفاده می کنند.

تکلیف شورای عالی شهرسازی

شورای عالی شهرسازی نیز موظف شد قواعد و دقت بیشتری را در زمینه ساخت اماکن و راهها داشته باشد تا حرکت سالمندان در شهر روان تر شود.


انجام غربالگری آلزایمر
انجام برخی آزمایش های مهم و غربالگری این قشر در برنامه ها لحاظ شده به طوری که غربالگری آلزایمر درصندوق بازنشستگی کشوری آغاز شده و سند غربالگری آلزایمر نیز در سازمان بهزیستی کشور آماده شده است.