در نگاه اول به این تصویر، شاید یک تکه یخ شفاف و منحنی ببینید که بی‌حرکت و ثابت در گوشه‌ای از تصویر متحرک قرار گرفته است، اما زمانی که تصویربردار انگشتش را به سمت این تکه یخ می‌برد،‌ در نهایت شگفتی پی خواهید برد که آنچه می‌بینید درواقع رشته‌ای از جریان آبی کوچک است که به هیچ‌وجه منجمد نیست بلکه درحال جاری شدن روی زمین است.

شایده عده‌ای با گفتن اینکه تصویر ساختگی است، یا پای جادو و شعبده‌بازی درکار است از کنار این تصویر عبور کنند، اما واقعیت این است که عوامل فیزیکی جالب توجهی در پس این تصویر نهفته‌اند.

یخ یا آب

بهترین گزینه برای توضیح دادن این رفتار در جریان آب قانونی به نام جریان لامینار یا جریان آرام یا موازی است، زمانی این ویژگی از دینامیک سیالات در آب حاکم می‌شود که جریان در لایه‌های موازی، و بدون کوچکترین اختلالی در میان لایه‌ها و ذرات تشکیل‌دهنده حرکت می‌کند.

جریان آرام زمانی رخ می‌دهد که آب از میان کانالی نسبتا کوچک جاری شود،‌ سرعت جریان نسبتا کم باشد و میزان چسبندگی ذرات آن در بالاترین سطح باشد، این ویژگی در آب با افزایش فشار افزایش پیدا می‌کند.

براساس این اصول، در تصویری که در اینترنت مورد استقبال و پرسش گسترده قرار گرفته، آب به آرامی از درون استخری بادی خارج می‌شود و در این شرایط چسبندگی، فشار و دیگر ویژگی‌های اصلی جریان، در لحظه ثبت تصویر به شکلی عالی ثابت باقی مانده‌اند. اما زمانی که فرد انگشت خود را وارد جریان می‌کند، ثابت‌ها دچار تغییر می‌شوند و جاری بودن آب آشکار می‌گردد.

جریان آرام کاملا برعکس پدیده‌ای دیگر است که به جریان آشفته شهرت دارد، ویژگی که رفتاری رایج‌تر و شناخته‌شده‌تر برای جریان سیالات است به حدی که در مورد جریان خون درون رگ‌های بدن،‌جریان گدازه‌ها، و جریان‌های اتمسفری و اقیانوسی نیز صدق می‌کند.