حمل و نقل ریلی بسیار بالا تر از حمل و نقل جاده ای

محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه سهم کشور از جابه جایی مسافر در بخش حمل و نقل ریلی تنها 4 درصد است و 90 درصد جابه جایی ها از طریق ناوگان جاده ای انجام می شود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که تاکنون حتی یک فوتی در جابجایی مسافران با حمل و نقل ریلی گزارش نشده است اما تعداد جان باختگان حوادث جاده ای بیش از حد تصور است.

رضایی کوچی با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه ریلی بسیار ضعیف است، افزود: جاده های کشور توانایی تحمل تعداد زیاد وسیله نقلیه زمینی را ندارد و از سوی دیگر ساز و کارهای استفاده از حمل و نقل ریلی به درستی فراهم نیست.

رئیس کمیسیون عمران با اشاره به فرسودگی ناوگان ریلی و لزوم ارتقاء ابزارها، ادامه داد: متوسط سرعت قطار در کشور 60 کیلومتر است که باید با تقویت این بخش، سرعت را مانند تمامی کشورهای دنیا به 160 کیلومتر ارتقاء دهیم.

رضایی کوچی با بیان اینکه باید نگاه مسئولان به حوزه ریلی جدی تر باشد، گفت:  در راستای  محقق شدن اهداف این حوزه، کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، مشوق هایی را در بخش خصوصی شناسایی کرده است تا بتواند  از حمایت هایشان برای بهبود شرایط بهره مند شود.