دولت و مجلس کودکان خیابانی را دریابند

گروه اجتماعی – مساله کودکان کار و خیابان از چند سال گذشته بسیار داغ بوده به طوری که با افزایش تعداد این کودکان و در نتیجه بیشتر شدن مشکلات و مصائب زندگی برای این قشر، در تیرماه 84 آیین نامه ای به تصویب هیات وزیران رسید که براساس آن، سازمان بهزیستی کشور موظف شده‌ بود با همکاری و مشارکت شهرداری، انجمن‌های خیریه، تشکل‌های غیردولتی و نیروی انتظامی نسبت به شناسایی، جذب، پذیرش و توانمند‌سازی‌ کودکان خیابانی اقدام کند.

 

به گزارش افکارنیوز، براساس این آیین‌نامه؛ کودکان بنا به شرایط‌شان از خدمات سرپایی، اقامت کوتاه مدت 21‌روزه و مراکز اقامت یکساله و اقامت دراز مدت می‌توانستند استفاده کنند؛ با وجود تصویب این قانون مشکلات کودکان خیابانی برای سه سال به قوت خود باقی بود و مسئولان وقت بهزیستی که به دلیل عدم اجرای آیین نامه ، بارها مورد انتقاد قرار گرفتند از وجود خلاء های قانونی سخن می گفتند.

 

 سه سال پس از آن و در سال 87 نیز قانونی با عنوان ساماندهی متکدیان در شورای‌عالی اداری کشور تصویب شد که پاسخی به اظهارات مسوولان سازمان بهزیستی بود.

این قانون به منظور اصلاح ساختار و ایجاد هماهنگی در فعالیت دستگاهای اجرایی و ارتقای کارایی و بهبود روش‌های مربوط به مبارزه با تکدی گری‌ و جمع‌‌آوری، شناسایی و تعیین وضعیت افراد بی‌‌سرپرست، گمشده، متواری، در راه مانده و مشابه و همچنین تنظیم وظایف دستگاه‌های عمومی و دولتی در این امور تصویب شد.

اکنون 11سال از تصویب این قانون و 8 سال از تصویب قانون ساماندهی متکدیان در کشور می گذرد اما همچنان شهروندان شاهد حضور کودکان کار و خیابان در ام القرای اسلام هستند و متاسفانه اجرای طرح های ضربتی در 11 سال گذشته اصلا نتوانسته این معضل اجتماعی را حل کند.

زخم کودکان کار و خیابان آنچنان عمیق شده که اکنون تنها در پایتخت بین 6 تا 7 هزار از این کودکان حضور دارند که برای مسوولان و دولت و سازمان بهزیستی واقعا باید تاسف خورد زیرا تجربه نشان داده ساماندهی کودکان کار و خیابان هیچ نتیجه ای نداشته و این بچه ها پس از مدتی دوباره به جامعه بازگشته و در چرخه مشاغل کاذب و تکدی گری حضور می یابند.

این در حالی است که به اعتقاد رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر؛ در موضوع کودکان کار و خیابان دولت، مجلس و شهرداری روفوزه‌ هستند.

به گفته  فاطمه دانشور؛ در موضوع کودکان کار و خیابان دولت، مجلس و شهرداری مردود هستند، اظهار کرد: از نظر من در بین روفوزه‌ها شهرداری نمره ۹ را دارد و دولت نمره ۴.

با توجه به استمرار مشکلات کودکان کار و خیابان به نظر می رسد دولت، مجلس و شهرداری تهران باید عزم جدی کرده و فارغ از اختلاف نظرات سیاسی و ... در این موضوع به اجماع برسند و با حمایت های فوری و مناسب سرنوشت این کودکان را تغییر داده و مانع از فرو رفتن این کودکان در باتلاق تباهی شوند.

مهرنوش حیدری