علیرغم پیشینه ساده و فقیرانه‌اش، پابلو اسکوبار رهبر کارتل مدلین شد که 80 درصد بازار کوکائین جهان را در دست داشت. او هفته‌ای حدود 420 میلیون دلار درامد داشت که وی را به یکی از ثروتمندترین مافیای مواد مخدر در طول دوران تبدیل کرد.

سلطان کوکائین

 به دلیل ماهیت این تجارت، برآورد ثروت اسکوبار غیرممکن است؛ اما چیزی حدود 30 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

1. در اواسط دهه 1980، کارتل اسکوبار هفته‌ای نزدیک به 420 میلیون دلار درآمد داشت که درمجموع چیزی حدود 22 میلیارد دلار در سال را به ارمغان می‌آورد.

 

2. اسکوبار در مجله فوربز برای هفت سال متوالی در لیست میلیاردرهای بین‌المللی (1987 تا 1989) قرار گرفت. در سال 1989 او هفتمین مرد ثروتمند جهان نام گرفت.

 

3. در اواخر دهه 1980، او هشتاد درصد کوکائین جهان را تأمین می‌کرد.

سلطان کوکائین

4. او روزانه 15 تن کوکائین به آمریکا قاچاق می‌کرد. به گزارش روزنامه‌نگار " آیون گریلو"، کارتل مدلین بیشتر کوکائین خود را مستقیم از سواحل فلوریدا قاچاق می‌کرد. گریلو نوشت: "فلوریدا تنها 900 مایل از سواحل شمالی کلمبیا فاصله داشت و کاملاً آزاد بود."

 

5. درواقع کوکائینِ مصرفی اکثر آمریکایی‌ها (چهار از پنج نفر) توسط اسکوبار تأمین می‌شد.

 

6. "پادشاه کوکائین" هرماه 2.1 میلیارد دلار سود از دست می‌داد، اما اهمیتی نداشت. ثروت زیاد اسکوبار برایش مشکل‌ساز شد زیرا نمی‌توانست با سرعت کافی پول را به‌جایی امن منتقل کند. کارش به انبار کردن پول در زمین‌های کشاورزی کلمبیا، انبارهای ویران و دیوار خانه‌های اعضای کارتل کشید که این مسائل را روبرتو اسکوبار، حسابدار ارشد کارتل و برادر پابلو، در کتاب خود "داستان حسابدار: خشونت دنیای کارتل مدلین" شرح داده است.

 

وی در کتابش نوشت: "پابلو آن‌قدر درآمد داشت که مجبور می‌شدیم 10 درصد از پول‌ها را دور بیندازیم؛ زیرا موش‌ها در انبار آن‌ها را می‌خوردند یا آب خرابشان می‌کرد." این مقدار حدود 2.1 میلیارد دلار بود. اسکوبار آن‌قدر پول داشت که نمی‌دانست با آنچه کند؛ بنابراین از بین رفتن پولش توسط جوندگان اهمیت چندانی نداشت.

 

7. اسکوبار ماهیانه 2500 دلار برای خرید کش های پلاستیکی هزینه می‌کرد.

 

پنهان کردن و از بین رفتن مقدار گزافی از پول‌ها مشکلی بود که برادرهای اسکوبار با آن روبرو بودند. اما یکی دیگر از مسائل، سازمان‌دهی منظم اسکناس‌ها بود. به گفته روبرتو اسکوبار، کارتل مدلین ماهیانه 2500 دلار برای کش های پلاستیکی هزینه می‌کرد که با آن‌ها پول‌ها را دسته‌بندی می‌کردند.

 

8. یک‌بار با 2 میلیون دلار پول آتش روشن کرد، زیرا دخترش سردش بود. پسر اسکوبار "خوان پابلو" در مصاحبه‌ای در سال 2009 با مجله Don Juan از زندگی در تعقیب و گزیر با پادشاه کوکائین گفته است. به گفته او، خانواده‌اش در مخفیگاهی در کوهستان مدلین به سر می‌بردند که دخترش سردش شد. اسکوبار تصمیم گرفت برای گرم کردن او دو میلیون دلار را آتش بزند.

 

9. او به فقرا کمک مالی می‌کرد، برای بی‌خانمان‌ها خانه ساخت، 70 زمین فوتبال و یک باغ‌وحش درست کرد و مردم به وی لقب "رابین‌هود" دادند.

 

10. او برای زندانی شدن با کلمبیا معامله کرد؛ اما در زندانی لوکس به نام "La Cathedral” که خودش ساخته بود. در سال 1991، در زندان خودش زندانی شد. در شرایط توافقش با دولت کلمبیا، اسکوبار می‌توانست زندانیان و کارکنان زندان را خود تعیین کند. همچنین اجازه داشت تجارت کارتل خود را ادامه دهد و ملاقاتی داشته باشد. زندان زمین فوتبال، باربیکیو و ایوان داشت و نزدیک خانه‌ای بود که برای خانواده‌اش ساخته بود. مقامات کلمبیایی حق نداشتند به فاصله 3 مایلی زندان او نزدیک شوند.