مسعود باقرزاده کریمی درباره آخرین وضعیت تالابهای کشور و به‌ویژه هامون اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا تالابها مرطوب نگه داشته شود و این مهم باید در زمانهای غیر از بارندگی نیز ایجاد شود.

وی ادامه داد: متأسفانه مشکلات تالاب هامون راه‌حل قطعی ندارد و باید برخی از دغدغه‌های آن از طریق فراسازمانی حل و فصل شود.

معاون امور تالابها در دفتر زیستگاههای سازمان محیط زیست تصریح کرد: امسال نیز آب محدودی از سمت افغانستان به این تالاب آمده و باید راههای مرطوب نگه داشتن این تالاب در فصلهای غیر بارش مد نظر قرار گرفته شود.

باقرزاده کریمی عنوان کرد: برای بهبود وضعیت هامون باید منتظر بارشهای حوزه هیرمند باشیم، البته راهکارهایی همچون مالچ پاشی و ایجاد رطوبت نیز می‌تواند اثرگذار باشد و حتی باعث کاهش ریزگردهای ناشی از خشکی تالاب شود.

وی ادامه داد: البته مشکلات خشکی تالابها در سایر کشورها نیز وجود دارد و عمده دلیل آن نیز خشکسالی و کمبود بارشهای باران است که راههای رفع مشکلات تالابها در سایر نقاط دنیا نیز مورد توجه است.

معاون امور تالابها در دفتر زیستگاههای سازمان محیط زیست درباره وضعیت تالاب هورالعظیم نیز اظهار کرد: بخشهای جنوبی تالاب هورالعظیم به‌طور مناسبی آبگیری شده است و امیدواریم این روند نیز ادامه یابد.