دانش آموزان از معلمان جلوتر اند
بهروز سپید نامه جامعه شناس با انتقاد از این رویکرد نظام آموزشی کشور اظهارداشت: نظام تعلیم و تربیت سیستمی است که تمام اجزای آن به هم مرتبط می باشد و هریک کارکرد خاص خود را دارند که با ایفای این کارکردها ما شاهد تعادل نظم در جامعه خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه در فرآیند اجتماعی شدن عوامل متعددی دخالت دارند گفت: خانواده ،دوستان و مدرسه نهاد هایی هستند که هرکدام کارکردهای خاص خود را در جهت اجتماعی کردن دانش آموزان برعهده دارند.درواقع براساس کارکرد این نهادهاست که مواریث ،ارزشها و انواع آسیب های اجتماعی جامعه به دانش آموزان یا فرزندانمان آموزش داده می شود.

وی با بیان اینکه در نظام آموزش و پرورش هم جایگاه معلم مشخص است و هم جایگاه مربی وبرای هریک از اینها وظایفی در نظر گرفته شده است. افزود: آموزش مراقبت های اجتماعی یکی از وظایف اصلی این نظام است و نمی توان آن را نادیده گرفت . به بیان دیگر مراقبت های اجتماعی هم نیازمند تعلیم رسمی است وهم نیازمند تعلیم غیر رسمی.که تعلیم رسمی توسط آموزش وپرورش وتعلیم غیر رسمی توسط خانواده صورت می گیرد.مسلما حذف هریک از این نهادها ضربه جبران ناپذیری برروان دانش آموز وارد می کند.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه متاسفانه این روزها ما شاهد واگذاری مسئولیت ها به یکدیگر هستیم گفت:خانواده ها تربیت دینی فرزندان خود را به آموزش وپرورش واگذار کرده اند و مربی های تربیتی نیز به دلیل درگیری های کاری و حاشیه ای چندان کار جدی در این زمینه انجام نمی دهند و معتقدند وظیفه اصلی برعهده خانواده هاست آن وقت نتیجه آن ایجاد یک نسل بلاتکلیف است که دچار تعارضات دینی شده اند.

وی ناتوانی نظام آموزش و پرورش را در مراقبت های اجتماعی دانش اموزان مورد انتقاد قرار داد و افزود:این پذیرفتنی نیست یک نهادی نظیر آموزش وپرورش در آموزش آسیب های اجتماعی به دانش آموزان ناموفق باشد .زیرا یکی از وظایف عمده این نهاد واکسینه کردن دانش آموزان دربرابر انواع آسیب هاست وگرنه خانواده ها فقط براساس عقل سلیم و تجربیات و شنیده های خود می توانند در این زمینه عمل کنند .وظیفه اصلی بردوش مدرسه ونظام آموزشی است.که در این زمینه نیروهای متخصص تربیت و حتی برای آن بودجه لازم دریافت می کند.

سپیدنامه همچنین نقش آموزش وپرورش را در مراقبت های اجتماعی دانش آموزان بیشتر از خانواده دانست و گفت:زمانی را که یک دانش اموز در مدرسه می گذراند بیشتر از خانه است ووقتی هم که به خانه برمی گردد بخشی از زمان خود را در اختیار رسانه ها قرار می دهد . از سوی دیگر خانواده ها نیز به دلیل چند شغله بودن وقت چندانی را برای بودن با فرزندانشان ندارند.

این جامعه شناس نقش معلم را نیز به دلیل ارتباط چهره به چهره در تربیت دانش آموزان بسیار تاثیر گذار دانست.

وی سپس از افزایش آسیب های اجتماعی و همچنین کاهش سن آسیب ها بر اساس آمار خبر داد و گفت:از نگاه ما هیچگاه زمان برای مقابله با آسیب های اجتماعی دیر نیست و همیشه می توان مداخله کرد ودر صدد رفع ودرمان آن برآمد.به بیان دیگر یک مسئله اجتماعی وقتی به دغدغه اجتماعی تبدیل شود می توان برای آن راه حلی پیدا کرد.

این استاد دانشگاه به مقایسه نسل امروز با نسل گذشته پرداخت و افزود: امروزه دانش آموزان به دلیل دسترسی به جدیدترین نرم افزارها از معلمان خود بسیار جلوترند.این درحالیست که در نسل گذشته این معلمان بودند که از دانش آموزان خود بیشتر می دانستند و به همین نسبت تاثیرگذاری معلمان بر دانش آموزان بیشتر از امروز بود.