اسلامی تبار: سایت های غیرقانونی مثل قارچ می‌رویند

شهریار اسلامی تبار، مدیر کل بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو گفت: تامین خدمات مراقبت سلامت با توسل بر منافع مالی، انسانی و غیره امکان پذیر است.

وی ادامه داد: استفاده بهینه از این منابع نیازمند حکمرانی خوب با توسل بر سلامت در مقابل فساد میسر است و به همین دلیل است که حکمرانی خوب، در نهایت به ارتقای بهره وری می انجامد.

مدیر کل بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه یکی از شاخص‌های اصلی حکمرانی خوب، مربوط به بحث سلامت است، گفت: امروزه، سایت های غیرقانونی مثل قارچ می‌رویند و محل فروش و عرضه داروهای غیرمجاز، تقلبی و غیر ایمن می‌‍شوند که مخاطرات جدی برای سلامت جامعه بشری به همراه می‌آوردند.

 اسلامی تبار، در ادامه افزود: درسال 2014 و در عملیات پانجیا، کشورما با حضور 11 کشور دیگر به طور همزمان به جمع آوری اطلاعات فروشندگان داروهای غیرمجاز در فضای مجازی و همچنین دستگیری آنها پرداخت.

 این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طرح و برنامه های بسیاری در سطح جهانی در مقابله با تبلیغات کذب در اینترنت و فضای مجازی مطرح  است که “پانجیا” یکی از مهمترین آنهاست.

وی بیان کرد: اصطلاح پانجیا اشاره به شکل گیری کره زمین در  25 میلیون سال پیش  دارد که سه تکه اصلی کره زمین به هم پیوستند و پانجیا را به وجود آوردند و بعدها 5 قاره اصلی از تفکیک آنها ایجاد شدند بنابراین، پانجیا به معنی ائتلاف و اتحاد جهانی است.

 اسلامی تبار، گفت: برای تحقق اهداف این ائتلاف جهانی علاوه بر مسئولان باید تمامی مردم جهان شرکت فعالی داشته باشند زیرا صحنه تجارت اینترنتی بسیار گسترده و گنگ است.

 این مقام مسئول اظهار کرد: برای مقابله با این خطر جدی، پلیس بین‌الملل در رشته عملیات‌هایی که با نام پانجیا 1، 2، 3 و غیره شناخته می‌شوند، اقدام به کشف، مسدود کردن و پیگیری قانونی مجرمین کرده است.

 مدیر کل بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو ادامه داد: ارزش محصولاتی که از این طریق در کشور آمریکا ضبط شده‌اند تنها در عملیات پانجیای 8 به بیش از 81 میلیون دلار می‌رسد.

 وی در ادامه عنوان کرد: سلسله عملیات های پانجیا در زمینه مبارزه با قاچاق دارو در فضای مجازی در ایران با جدیت دنبال می‌شود. ایران از سال 2011 با 74 کشور دیگر در این عملیات‌ها شرکت دارد.

 اسلامی تبار، تاکید کرد: در این‌باره 70 پرونده قضایی تشکیل و 102 نفر دستگیر شدند همچنین 53 هزار و 420 داروی غیرمجاز کشف شد که ارزش آن بیش از 600میلیون تومان بود.

 وی در پایان با بیان اینکه کشورما در این عملیات بین 132 کشور رتبه 17 را کسب کرد، گفت: به همین دلیل در نشست آخری که در لیون برگزار شد، پلیس سایبری ایران در عملیات پانجیا 8 به عنوان سر گروه انتخاب شد که 24 کشور از حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا را تحت پوشش دارد.