سند ملی سلامت از 10 آبان ماه اجرایی می شود

علی‌اکبر سیاری در خصوص سند ملی سلامت، گفت: در حال حاضر مشغول برنامه‌ریزی‌ این سند هستیم و از 10 آبان ماه به مرحله اجرا خواهد رسید. 

سیاری گفت: در این سند، 8 عامل در خصوص بیماری‌های غیرواگیردار ذکر شده است که 4 عامل رفتاری همچون کم‌تحرکی، مصرف غذاهای ناسالم، مصرف دخانیات و الکل را شامل می‌شود و همچنین 4 مورد آن به عوامل بیولوژیک همچون فشار خون بالا، چربی خون بالا، قند خون بالا، اضافه وزن و چاقی برمی‌گردد.

وی افزود: این عوامل رفتاری و بیولوژیک، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و مشکلات مزمن تنفسی را به‌وجود می‌آورند. این بیماری‌ها علت 76 درصد مرگ‌های نابهنگام مردم کشور هستند که باید گفت همین 76 درصد در دنیا به 82 درصد می‌رسد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: قصد داریم با اقدامات مختلف تا 10 سال آینده 25 درصد مرگ‌های ناشی از این 4 بیماری را کاهش دهیم.

سیاری افزود: از جمله برنامه‌هایی که در این سند پیش‌بینی شده است کنترل کم‌تحرکی (کم تحرکی را 20 درصد بهبود می‌بخشیم)، کنترل مصرف سیگار (کاهش 30 درصدی)، کنترل مصرف الکل، کاهش غذای ناسالم (قرار است 10 تا 12 گرم روزانه مصرف فعلی نمک مردم ایران به 5 گرم برسد) (مصرف قند)، (مصرف چربی مخصوصاً چربی ترانس)، کنترل فشار خون، کنترل اضافه وزن، کنترل دیابت و کنترل چربی خون است.

وی در پایان گفت: این برنامه‌ها به وسیله 2 استراتژی کار روی جامعه و کار روی فرد اجرا می‌شوند به این صورت افرادی که این خطرها در آنها وجود دارد شناسایی شده، خطر سکته‌های قلبی، مغزی و سرطان‌های روده بزرگ، پستان و  دهانه رحم در آنها سنجیده می‌شود و به وسیله مداخله مراقبتی به کاهش 25 درصدی در سند ملی سلامت خواهیم رسید.