توصیه های بهداشتی استفاده از ظروف یکبار مصرف

با آغاز ماه محرم و سیاه‌پوش شدن تکایا و مساجد مراسم عزاداری و توزیع نذری در میان عزاداران آغاز می‌شود، به طوری‌که تقریباً مسجدی نیست که در آن غذای نذری توزیع نشود.

تقریباً از تمام مساجد بوی غذای نذری می‌پیچد، اما موضوعی که نگرانی بسیاری برای افراد و مسؤولان بهداشتی به وجود آورده استفاده از ظروف یکبار مصرف بوده که یک پای ثابت تمام مراسم است.

استفاده از ظروف یکبار مصرف با توجه به آسانی و سهولت در تمامی مراسم‌ها استفاده می‌شود که در برخی موارد حتی غذاهای گرم نیز در این ظروف توزیع می‌شود که با این امر انسان در معرض ابتلا به بیماری‌هایی از جمله سرطان قرار می‌گیرد.

هنگامی که در یک لیوان پلاستیکی، چای ریخته می‌شود پس از چند ثانیه احساس می کنیم لیوان نازک‌تر شده است، این مسأله بیانگر مهاجرت مواد شیمیایی به درون مایعات موجود در لیوان است که البته برای غذا و مایعات داغ از ظروف کاغذی باید استفاده کرد.

*توجه به کاربرد ظروف یکبار مصرف مختلف

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: برای آشامیدن چای و نوشیدنی‌های داغ لیوان‌های مقوایی و کاغذی مناسب‌تر هستند.

محسن اعرابی با بیان اینکه استفاده از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف برای مواد غذایی خشک زیان چندانی ندارد، اضافه کرد: اما برای مواد غذایی مرطوب امکان انتقال منومر آزاد به داخل مواد غذایی و سپس بدن وجود دارد.

وی بیان کرد: نکته مهم در استفاده از ظروف یکبار مصرف به نوع رنگی این ظروف مربوط می‌شود که استفاده از آنها احتیاط بیشتری را می‌طلبد، چرا که اصولا" جنس یکبار مصرف‌ها به گونه‌ای است که توانایی نگهداری رنگ را ندارند و هنگام تماس با چای یا غذای داغ، رنگ حل شده و یک لایه از آن همراه غذا یا چای وارد بدن می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: نکته بعدی توجه به علامت اختصاری در کف ظرف یکبار مصرف است، ظروفی که با علامت PE، PP، PS نشان داده می‌شوند و سفید رنگ هستند، می‌توانند برای بسته‌بندی مواد غذایی گرم و مرطوب مورد استفاده قرار گیرند ولی برای نگهداری غذاهای داغ مانند آش و شله زرد مناسب نیستند. 

اعرابی با اعلام اینکه اعداد ظروف یکبار مصرف بسیار مهم بوده و بیانگر نوع موادی هستند که درون ظروف پلاستیکی به کار رفته‌اند، افزود: اگر عدد درج شده 1، 2، 3، 4 و 5 بود ظرف پیش روی شما مناسب نگهداری مواد غذایی است، هر چه این اعداد کوچک‌تر باشد ظرف برای نگهداری مواد غذایی مناسب‌تر است، به طوری‌که بهتر است از ظروفی که عدد 1 و 2 روی آنها درج شده برای نگهداری مواد غذایی استفاده کرد و اگر این عدد بین 3 تا 6 بود (با بزرگ‌تر شدن عدد) احتمال مهاجرت مواد شیمیایی به ماده غذایی افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه ظروف یکبار مصرف با رنگ شفاف، روشن و شیشه‌ای رنگ باید برای مواد غذایی سرد استفاده شوند، اضافه کرد: در هیچ شرایطی نباید برای توزیع مواد غذایی داغ از آنها استفاده کرد و از آنها تنها برای مایعات و مواد غذایی خنک از جمله شربت، شیرسرد، آب‌میوه و آب استفاده می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: ظروف یکبار مصرف سفیدرنگ و فوم‌دار برای مواد غذایی سرد، گرم و مرطوب مناسب، برای مواد غذایی داغ نامناسب است.

اعرابی گفت: استفاده از ظروف پلی‌اتیلنی (PE) و پلی پروپیلنی (PP) که به رنگ سفید، برای بسته‌بندی و نگهداری محصولات لبنی، روغن و سرکه به کار می‌روند و برای مواد غذایی گرم و مرطوب مشکلی ندارد.

وی ادامه داد: انواع PS برای بسته‌بندی روغن خوراکی، مارگارین و محصولاتی که لایه خارجی آنها چربی بوده، ممنوع است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه ظروف پلی‌استایرنی فوم‌دار (EPS) و پلی‌استایرنی سفید رنگ (HIPS) برای مواد غذایی گرم و مرطوب مناسب بوده ولی برای غذای داغ 140 درجه نامناسب است، افزود: همچنین ظروف پلی‌استایرنی شفاف (GPPS) مناسب برای نوشیدنی سرد بوده ولی برای چای و قهوه مناسب نیست.

اعرابی با تأکید بر اینکه تمامی ظروف یکبار مصرف باید دارای شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت باشند، خاطرنشان کرد: شماره همراه با نماد شرایط دمایی مصرف به اطلاع مصرف‌کننده برسد.

وی با اعلام اینکه یکی از کارهایی که باید از آن اجتناب شود قرار دادن ظروف پلاستیکی در مایکروفر(مایکروویو) است، ادامه داد: البته ظروف پلاستیکی که روی آنها عبارت«microwave safe»درج شده برای استفاده در مایکروفر مناسب هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پایان با اشاره به اینکه از پلاستیک برای همان منظوری که روی بسته‌بندی آن نوشته شده استفاده کرد، گفت: به‌عنوان مثال کیسه‌های سیاه تنها برای حمل زباله مناسب هستند.

به گزارش فارس، با رعایت نکات گفته شده می‌توان جلوی ضررهایی که استفاده نادرست پلاستیک به ما وارد می‌کند را گرفت، پس نباید با دیدن ظروف یکبار مصرف دچار دلهره شد.