نقش امور تربیتی مدارس در تبیین امر به معروف و نهی از منکر

محمد ابراهیم محمدی مشاور رسانه و ارتباطات رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یادداشتی با عنوان «در مدرسه، «معروف» را خوب تعریف کنیم، در اختیار این خبرگزاری قرار داده است:

محرم و صفر یاد‌آور بزرگترین حماسه در روزگار بشریت است. تاریخ بشریت حادثه‌ای به سنگینی و سترگی محرم ندیده است.

«محرم» تنها کتاب بی پایان بشری است. شاید راز این پایداری، پیوسته بودن نهضت عاشورا در پیام و پیامد و نیاز همیشگی انسان به مکتب ، اندیشه و حماسه حسینی باشد.

امروز آنچه بیش از هر چیز اذهان را به‌خود می‌گیرد، محوری‌ترین عامل قیام حسینی است: امر به معروف و نهی از منکر.

وصیت امام(ره) و توصیه‌های پیوسته ایشان به این دو اصل، از دلایل نام‌گذاری این دهه به دهه امر به معروف و نهی از منکر است اما باید گفت که سهم جامعه از این وصیت و توصیه‌ها بسی ناچیز است !

شاید بتوان گفت یکی از ده‌ها عامل این ناکامی‌ها، تعریف ناکافی و مهمتر از همه تحریف‌های سلیقه‌ای است.

نسخه امر به معروف با وجود نیازهای انسانی و اسلامی فردی و اجتماعی به نیکی بازنمایی و شاید بازآفرینی نشده است. دور نیست اگر گفته شود هنوز هم این آموزه‌ها تفسیر و دریافتی ذهنی و دست نیافتنی پیدا کرده است!

امروز و در فرصت محرم و صفر و شاید همیشه ایام که برای ترویج خوبی‌های عاشوراست، جا دارد نهادهای دست اندرکار به‌ویژه آموزش و پرورش برای آشتی دادن معروف و منکر با ذوق و نیاز جامعه مخاطب، چاره کنند.

بی‌شک اگر جامعه پاک نهاد جوان و نوجوان مصادیق معروف و منکر را در ساحت‌های فردی و اجتماعی و حتی خانوادگی به نیکی بشناسد در رسیدن به آن درنگ و تردید نخواهد کرد.

امروز جای ادبیات، رسانه‌ها و ابزارهای هنری در معرفی ظرفیت‌های این اصول زندگی‌ساز خالیست؛ این در حالیست که جامعه هدف بیش از هر زمان دیگر به این رهنمودهای حیات‌بخش نیازمند است.

شایسته است امور تربیتی مدارس به لحاظ اقتضائات زمانی و مکانی و زمینه‌های اقلیمی، سنی و جنسیتی برای ساحت‌های گوناگون جامعه پاک نهاد دانش‌آموزی فرصت‌های تمرینی و حتی کارگاه‌های شناختی فراهم سازد.

نگاه نو به نیازهای جامعه و تسهیل و ارتقای مهارت‌های اجتماعی، زمینه‌ها را برای درک بهتر و تمرین موفق‌تر معروف و منکر فراهم خواهد ساخت.

ناگزیر به تکرار و تأکید این سخن است که برداشتن حجاب از چهره معروف و بازنمایی درست و متناسب با اقتضائات زمانی و مکانی و استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های هنری و مهم‌تر از همه طرح، تحلیل و لیست گزاره‌های عملیاتی نیازمند دانش، اندیشه و جوهره مدیریتی در ساحت هزینه و فایده‌های معنوی و معرفتی سنت امر به معروف و نهی از منکر است.