بررسی حذف عوارض گذر اختصاصی پلاک‌های تجمیعی در بافت‌های فرسوده

یک فوریت اصلاحیه طرح "اصلاح مصوبه مجوزکاهش هزینه عوارض زیر بنا و تراکم مازاد جهت تشویق مالکین به منظور تجمیع پلاک های همجوار" در دویست و نودو ششمین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت:

 

عباس جدیدی، عضو شورای اسلامی شهر تهران به عنوان پیشنهاد دهنده در تشریح طرح گفت: این طرح به جهت تشویق در بافت‌های فرسوده مورد توجه است. در تبصره 4 این مصوبه آمده است که شهرداری تهران می‌تواند از املاکی که در تجمیع پلاکها گذرهای اختصاصی شان حذف شده باشد عوارض گذر حذف شده را دریافت نکند که این امر در خارج از بافت‌های فرسوده به علت بهای زمین حقوق عمومی شهر را تضییع می‌کرده است. بنابراین پیشنهاد اصلاح آن به قید یک فوریت ارائه شده است.

 

جدیدی در ادامه افزود: پیشنهاد می‌شود این تبصره با قید این شرط که حذف عوارض گذر فقط در بافت فرسوده باشد شهرداری در قبال عرصه گذر حذف شده وجهی را دریافت ننماید اصلاح شود.

 

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با تشریح مصوبه شورای شهر در همین خصوص اظهار داشت: رویکرد تجمیع پلاک چه در بافت فرسوده و چه در غیر بافت رویکرد خوبی است و می توان برای آن تشویق در نظر گرفته شود اما می توان در املاک غیر بافت به عنوان تشویقی نیمی از قیمت را دریافت کرد.

 

احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به عنوان مخالف یک فوریت این طرح اظهار داشت: با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد، در نظر گرفتن قید یک فوریت برای آن زمان لازم برای انجام کامل مباحث کارشناسی را کم می کند.

 

وی اظهار داشت: در زمان تصویب این مصوبه به این موضوع توجه نشده بود که این گذرها اختصاصی نیستند بلکه تحت اشغال خدمات زیربنایی قرار دارند.

 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل ادامه داد: من با دریافت هزینه زمین توسط مدیریت شهری موافق هستم چرا که در زمان ایجاد فضای زیرسطحی ساختمان همچون پی و یا پارکینگ ها خدمات زیربنایی با مخاطره مواجه می شود.

 

محسن سرخو، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اعلام موافقت خود با یک فوریت بررسی این طرح گفت: هرچه فاصله تشویق ها بین بافت های فرسوده و غیر فرسوده بیشتر شود، انگیزه برای نوسازی بافت فرسوده بیشتر می شود این درحالی است که با توجه به تخفیف یکسان کنونی انگیزه برای ساخت و ساز در بافت غیر فرسوده بیشتر است.

 

اسماعیل دوستی نیز در همین خصوص بر لزوم بررسی دقیق این طرح تاکید کرد و گفت: نمی توان برای تمام مناطق 22 گانه به یک گونه نسخه پیچید.

 

محمدمهدی تندگویان، ضمن اعلام موافقت خود با یک فوریت این طرح اظهار داشت: از نظر شهرسازی حذف هرگونه بن بست به نفع خدمات شهری است و از طرفی عملیات تجمیع در بافت ریز دانه و بخش هایی که جمعیت بالایی دارند در ایجاد پارکینگ و افزایش زیربنا کمک موثری می کند.

 

وی ادامه داد: بر همین اساس به نظر می رسد این اقدام تشویقی در بافت فرسوده باید ادامه پیدا کند ولی در سایر بخش های شهر باید هزینه های آن دریافت شود.

 

در پایان این دستور جلسه پژمان پشمچی زاده، معاون شهرسازی و معماری ضمن بیان دیدگاههای شهرداری تهران اظهار داشت: با توجه به ظرافت هایی که وجود دارد قید فوریت برای آن مناسب به نظر نمی رسد.

 

در نهایت این دستور جلسه با رای اکثریت اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

 

همچنین در ادامه جلسه پیشنهاد یک فوریت اختصاص 5 میلیارد تومان برای بزرگداشت شعائر الهی در اربعین حسینی مطابق سالیان گذشته مورد بررسی اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

تصویب این پیشنهاد به شهرداری اجازه می دهد تا این مبلغ را در نجف و کربلا و شهرهای مرزی کشور هزینه کند که در نهایت قید یک فوریت این دستور جلسه برای بررسی به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

 

انتخاب اعضای شورای شهر جهت عضویت درشورای ساماندهی مساجد دستور دیگر جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران بود که با رای اعضای شورای، محمد سالاری و حجت الاسلام والمسلمین عبدالمقیم ناصحی برای حضور در این شورا انتخاب شدند.