رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه راه برگشت به دوران شکوفایی علمی کشورهای اسلامی صرفا اصلاح سیاست‌های علمی و فناوری نیست، اظهار داشت: رشد اقتصادی و تولید ثروت و رفاه عمومی ضروری است. ما نمی‌توانیم از نظر علمی پیشرفت کنیم ولی یک کشور عقب مانده باشیم. وقتی ما درآمدی نداریم، مسائل فوری زیادی خواهیم داشت که نمی‌توان به پژوهش پرداخت و این اتفاقی است که در کشور ما افتاده است.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به مناسب نبودن جایگاه کشورهای اسلامی در حوزه علم و فناوری گفت: امروزه خواستگاه علم در دنیا کشورهای غربی هستند، نهضتی که از ۲۰۰ سال گذشته آغاز شده و طی چند سال اخیر، چین هم به آن پیوسته است. در کشورهای اسلامی چند کشور مانند ایران و ترکیه هستند که تولید علم در آن‌ها بد نیست. کشورهای مسلمان دیگر چون مالزی یا اخیرا عربستان سعودی تکاپوهایی داشتند ولی هیچ کدام از این‌ها پیشرفت علمی ذاتی محسوب نمی‌شود.

وی افزود: اگر چه دانشمندانی صاحب اعتبار در جهان اسلام وجود دارد، اما کسی که مرجعیت جهانی داشته باشند، نیست.

دیناروند با بیان اینکه جوایز در سطح ملی و بین‌المللی برای توسعه علمی کشور موثر خواهند بود، تصریح کرد: به سهم خودم تقدیر می‌کنم از کسانی که طراح جایزه مصطفی (ص) هستند. این کار ضمن اینکه ارزش سیاسی دارد، جایگاهی مهم در توسعه علمی کشور دارد. ما برای دانشمندان برجسته کشورهای اسلامی، می‌دانی را تعیین می‌کنیم که شناسایی و معرفی شده و جایزه دریافت می‌کنند، جایزه‌ای که درشان جوایز بین‌المللی است. اینجایزه اعتبار بالایی پیدا خواهد کرد و در دنیا معرفی شده و دانشمندان داخلی ما را ترغیب می‌کند.

وی ادامه داد: ارزش جوایز علمی می‌تواند در معرفی دانشمندان معتبر مسلمانی که به دلایل مختلف از جوایز معتبر علمی جا می‌مانند و جا گذاشته می‌شوند باشد. اینکه خود ما دست دانشمندان را بگیریم و به سطوح بالا‌تر بیاوریم تا محوریت پیدا کنند و سطح علمی بالا‌تر بیابند.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به برگزاری یک دوره از جایزه مصطفی (ص) در دی ماه سال گذشته، بیان کرد: در جریان داوری جایزه قرار داشتم و کار سنگینی انجام شد به ویژه برای دبیرخانه‌ای که تجربه‌ای نداشت. فکر می‌کنم کسانی که جایزه این جایزه را دریافت کردند، افراد واجد شرایط و ذی صلاح بودند و خوشبختانه این افراد اعتبار بین‌المللی داشته و دانشمندان مسلمان شاخص بودند.

دیناروند ادامه داد: حوزه هر دو دانشمند بر‌تر جایزه مصطفی (ص)، فناوری نانو بود اما این موضوع گریزناپذیر است چرا که در یک دهه اخیر سرمایه‌گذاری در علم نانو بسیار زیاد بوده است. خوشبختانه مسیر داوری جایزه بسیار حرفه‌ای طی شد و افراد برجسته‌ای در گروه‌های مختلف داوری بررسی شدند.