زایمان  فرآیندی فیزیولوژیک است که خداوند اسباب و شرایط انجام آن را در انسان محقق ساخته است تا به صورت طبیعی انجام پذیرد. مطالعات متعدد نشان داده است که 80% از زایمان های طبیعی نیاز به مداخلات پزشکی ندارد و فقط با ارایه آموزش به مادران و مراقبت و پایش آنان طی انجام زایمان ، این روند طبیعی به سلامت سپری می گردد . برای ترویج زایمان طبیعی نیاز به ارایه خدمات استاندارد و روشهای کاهش درد زایمان در مراکز زایمانی می باشد که باعث ترغیب مادران و کاهش استرس و ترس ایشان نسبت به زایمان طبیعی گردد .

 

جهت آشنایی با زایمان طبیعی بی درد  با آقای  دکتر مشاری  متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه  گفتگویی انجام دادیم که نظر شما را بدان جلب می نمایم.  

مزایای زایمان طبیعی نسبت به سزارین چیست ؟1– تکامل بیشتر جنین2 – کاهش مشکلات تنفسی 3 – کاهش خطر عفونت 4 – کاهش زمان بستری در بیمارستان 5 – کاهش خطرات ناشی از جراحی و بیهوشی 6 – کاهش زمان نیاز به استراحت مادر 7- ارتباط سریعتر مادر و نوزاد 8- مرگ و میر کمتر مادران 9- کاهش زمان درد مادر 10- شیر دهی سریعتر نوزاد 11- تقویت سیستم ایمنی نوزاد 12-کاهش خطر مشکلات تنفسی در نوزاد دردوران کودکی ( مثل خطر آسم کودکی)

 

  آقای دکتر  دلیل عدم استقبال  مادران به انجام زایمان های طبیعی چیست ؟

برای انجام زایمان طبیعی نسبت به زایمان سزارین در مواردی که خطری برای مادر و جنین وجود ندارد انتخاب روش زایمان طبیعی کاملا" منطقی به نظر می رسد ولی از آنجاییکه طبیعت انجام زایمان طبیعی با درد شدیدی همراه است همواره مادر از روبرو شدن با چنین دردی واهمه دارد و از ترس تجربه این درد شدید روش سزارین را انتخاب می کند . بر طبق آخرین تحقیقات در کشورهای پیشرفته 80% مادران جهت انجام زایمان طبیعی از روشهای مختلف جهت کاهش دردهای زایمانی استفاده می کنند که این روشها باعث می شود مادر بتواند در محیطی آرام و به دور از استرس با روش زایمان طبیعی فرزند خویش  را زایمان کند .

چه روش هایی جهت کاهش دردهای زایمانی وجود دارد ؟

1 – روشهای غیر دارویی   عبارتند از :   همراهی همسر بیمار در اتاق زایمان ،   ماساژ درمانی ،  تزریق مایع داخل پوست، طب سوزنی ، TENS ، موزیک درمانی، گرما و سرما درمانی

 2- روشهای دارویی عبارتند از : تزریق وریدی داروی بی دردی، استنشاق داروی بی دردی، استفاده از روشهای اپیدورال و اسپاینال

آیا این روش های دارویی و غیر داردویی در بلوک زایمان بیمارستان انجام می گردد؟ تمام روشهای بی دردی فوق در بلوک زایمان در حضور متخصص بیهوشی ، تکنسین بیهوشی ، متخصص زنان و زایمان ، ماما انجام می گردد به طوریکه پس از ویزیت مادر باردار توسط متخصص بیهوشی و توضیح تمام روشهای موجود بهترین روش بی دردی برای مادر انتخاب می گردد و برای وی توضیح داده می شود و سپس مراحل انجام بی دردی برای وی انجام می گردد تا مادر باردار بتواند به راحتی و بدون تجربه دردهای زایمانی نوزاد خویش را در آغوش بگیرد .

در کدام یک از روشهای کاهش دردهای زایمانی ، دردهای زایمانی تقریبا" مرتفع می گردد ؟ در روشهای TENS   و گاز انتونوکس دردهای زایمانی به طور کامل برطرف نمی گردد ولی به میزان زیادی کاهش می یابند ولی در روشهای اسپاینال و اپیدورال دردهای زایمانی تقریبا" مرتفع گردیده و مادر می تواند حین پروسه زایمان قدم بزند ، مایعات بنوشد ، در کنار همراه خود باشد و صدای ضربان نوزاد خویش را گوش دهد .

در کشورهای پیشرفته 60% مادران باردار از روشهای اسپاینال و   اپی دورال برای کاهش دردهای زایمانی استفاده می کنند و توسط این روشها زایمان طبیعی را براحتی انجام می دهند .توضیح مختصری در خصوص این روش ارائه بفرمائید ؟

در روش اپیدورال متخصص بیهوشی پس از معاینه کامل قلب و ثبت کلیه علایم حیاتی شامل فشار خون و ضربان قلب مادر و نوزاد از طریق انجام بی حسی و تعبیه یک کاتتر در پشت مادر ( در ناحیه کمری) داروی بی حسی را به مادر تزریق می کند که باعث کاهش دردهای زایمانی می گردد و مادر می تواند بدون احساس درد انقباضات موثر جهت انجام زایمان طبیعی را انجام دهد.

پس از انجام زایمان و خروج جفت و اتمام دردهای زایمانی ، کاتتر تعبیه شده جهت مادر خارج می گردد و مادر می تواند به راحتی نوزاد خویش را در آغوش بگیرد و شیر دهی را آغاز نماید و در اسرع وقت از بیمارستان مرخص گردد .

 روش استنشاق داروی بی دردی به چه صورت است ؟ روشهای استنشاقی مثل استفاده از گاز انتونوکس براحتی برای مادران باردار قابل استفاده می باشد و می تواند دردهای زایمان را به میزان زیادی کاهش دهد بدون اینکه عارضه خاصی برای مادر و جنین داشته باشد .                                                                    

 نقش متخصص بیهوشی در انجام زایمان بی درد  دقیقاً چیست؟

متخصص بیهوشی پس از معاینه کامل مادر باردار و توضیح روشهای مختلف بی دردی از قبیل اسپاینال ، اپی دورال ، انتونوکس و .... بهترین روش را برای بی دردی حین زایمان انتخاب می نماید و برای مادر انجام می دهد و در حین پروسه زایمان تمام علایم حیاتی مادر کنترل و ثبت می گردد و توسط متخصص بیهوشی مانیتور می گردد.

 آیا در هنگام تزریق بی حسی صدمه ای به نخاع وارد خواهد شد ؟ خیر ، خاطر نشان می شود در بی حسی های ناحیه ای تزریق ماده بی حسی در ناحیه کمری صورت گرفته و هیچ صدمه ای به نخاع و بافت عصبی وارد نخواهد شدو هیچگونه جای نگرانی وجود ندارد .

روش زایمان بی درد عوارضی نیز  دارد؟ این روش درمانی عوارض قابل توجهی ندارد و در صورت بروز عوارض کاملا" قابل کنترل و درمان بوده و موقتی می باشد .

در حین زایمان بی درد مادر می تواند مایعات و جامدات سبک میل کند و با توجه به خستگی کمتر، اضطراب و رنج کمتر، مادر بلافاصله بعد از زایمان می تواند نوزاد خویش را شیر دهد و ارتباط عاطفی مناسب مادر و نوزاد به سرعت برقرار خواهد شدو بدین ترتیب شیر دهی به سرعت آغاز خواهد شد .

چگونه مادران باردار مراجعه کننده به این  بیمارستان   می توانند  با روشهای زایمان  بی درد آشنا شوند  ؟

مادران باردار میتوانند در طول دوران بارداری جهت اشنایی بیشتر با روش هایی بی دردی و معاینات لازم توسط متخصصین بیهوشی به کلینیک بیهوشی بیمارستان ایت الله طالقانی مراجعه بفرمایند(شنبه تا 4شنبه ساعت 12 تا 13)