روانپزشکان باید به "در" خانه‌ها بروند

احمد جلیلی در آستانه برپایی «سی و سومین کنگره سالانه انجمن روانپزشکان ایران» که 27 تا 30 مهر برگزار می‌شود، در پاسخ به خبرنگاران درباره مشکلات بیمه ای در حوزه روانپزشکی اظهار داشت: پوشش خدمات بیمه روانپزشکی یکی از بزرگترین مشکلات بیماران است چون اهمیت این بیماری دیده نشده است، همچنین به دلیل نداشتن بیمه‌های واقعی دچار نقص‌های فراوانی هستیم؛ تعرفه‌های پزشکی و روانپزشکی نیز بسیار نامتناسب با تورم است.

وی ادامه داد: ما اصلاً بیمه واقعی نداریم و این چیزهای که داریم بسیار ناقص است و در یک جاهای بسیار افراط و تفریط کرده اند. بیمه‌ها حدود یکسال است که هنوز آن ویزیت کم روانپزشکانی که در مناطق طرح می‌گذارنند پرداخت نکردند.

جلیلی گفت: بیماری روان نقش بسیار در بیماری‌های قلب، مغز و گوارش دارد، ولی این بیمه‌ها؛ جراحی قلب را پوشش می‌دهند ولی درمان افسردگی که در جامعه بسیار است را پئوشش نمی‌دهند، همچنین نداشتن تعرفه صحیح رابطه پزشک و مراکز درمانی را قطع می‌کند و همه مسئولان سلامت و بیمه‌های در زمنیه مشکلات تعرفه ای گلایه دارند.

وی بیان داشت: پوشش داروهای اصلی بیماران روانپریش تا حدودی تحت پوشش است ولی یکسال بعد پرداخت می‌شود، ولی ایده آل این است که رابطه مالی بین پزشک و بیماران قطع شود، بدترین حالت این است که ما از بیمار پول بگیریم که خیلی ناخوشایند است.

رئیس انجمن روانپزشکان ایران گفت: مردم باید همه بیمه باشند ولی بیمه واقعی؛ و رابطه مالی پزشک و بیمار قطع شود و در زمان تعیین شده پرداخت‌های بیمه ای صورت پذیرد، در کشورهای دیگر حتی کشورهای جهان سوم این مسائل رعایت می‌شود. به واقع مردم ایران  اصلاً بیمه ای ندارند و همه مردم با مشکلات پول در حوزه سلامت درگیر هستند چون بیمه‌های ما بسیار ناقص هستند.

جلیلی درباره روانپزشکی جامع نگر تصریح کرد: در زمینه روانپزشکی جامع نگر باید همه تلاش این باشد تا مردم متوجه بیماری روان خود شوند بنابراین ما باید سراغ آنها برویم و آنها را بیماریابی و درمان کنیم  ولی هم اکنون بیماران روان با مشکلات کنونی درمان خود را رها می‌کنند، بنابراین باید تیم‌های داشته باشیم تا در محل زندگی این افراد، ادامه درمان آنها صورت پذیرد و باید شرایطی پیش آید تا روانپزشکان به "در" خانه‌های مردم بروند.

رئیس انجمن روانپزشکان ایران وی با هشدار به آینده پزشکی و روانپزشکی کشور خاطرنشان کرد: با روند کنونی تعرفه‌های اشتباه آینده ورود دانشجویان به عرصه پزشکی و روانپزشکی دچار مشکل می‌شوند.