طرح تحول سلامت خدمت بزرگی به مردم کرد

 دکتر علی نوبخت با اشاره به اجرای طرح تحول نظام در کشور اظهار داشت: رقم خوبی برای پرداخت معوقه‌های نیروی انسانی به وزارت بهداشت اختصاص یافته است که از این محل دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند معوقات پرسنلی خود را پرداخت کند.

وی در نشست روز جهانی غذا در دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به آلودگی‌های دو رودخانه زرجوب و گوهر رود در کلانشهر رشت اظهار کرد: باید ستاد ویژه ای برای رفع آلودگی‌های این دو رودخانه و مشکل دفن زباله در سراوان رشت تشکیل شود و باید با کار جهادی برای رفع آلودگی رودخانه های یاد شده و مشکل مردم در سروان رشت اقدام شود.  رفع مشکلات مردم، وظیفه ما مسوولان است که باید در این زمینه تمام سعی و تلاش ها بکار بسته شود.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تغذیه سالم اظهار کرد: بدن سالم، به تغذیه سالم وابسته است. در این خصوص، گرسنگی یک گرفتاری و سوء تغذیه یک مشکل دیگر است و سوء تغذیه یک پدیده جهانی است.

نوبخت بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت و فشار خون را وابسته به نوع تغذیه دانست و یادآور شد: بر اساس مطالعات در ایران، از هر دو نفر افراد بالای 60 سال یک نفر دارای فشار خون هستند. در این زمینه عوامل ژنتیک و تغذیه ناسالم در شیوع بیماری‌های غیر واگیر دخیل است و بروز بیماری‌هایی همچون دیابت، فشار خون، سکته‌های قلبی و مغزی وابسته به سوء تغذیه و غذاهای ناسالم است. بنابراین ضروری است که نهادهای رسمی و نظارتی در این زمینه تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.

به گزارش وزارت بهداشت - وی در ادامه یکی از وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی را تهیه مطالب آموزشی در زمینه تغذیه سالم جهت ارائه به رسانه‌های جمعی ذکر کرد و تصریح کرد: رسانه‌های جمعی به ویژه صدا و سیما در زمینه اطلاع رسانی به مردم در خصوص تغذیه مناسب نقش مهمی ایفا می‌کنند.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مطالعات جهانی نشان می‌دهد که هفتاد درصد از آموزش‌ها در دوران طفولیت صورت می‌پذیرد. بنابراین برای نهادینه کردن تغذیه سالم، باید به خانواده‌ها و مهدکودک‌ها که عهده دار آموزش و تربیت کودکان هستند، توجه ویژه ای داشته باشیم. در بعد نظارتی نیز باید نحوه تولید و توزیع موا غذایی از سوی مسئولین و متولیان امر مورد توجه قرار گیرد. مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه برنامه‌هایی در دست اجرا دارد.