طرح معافیت مالیاتی فعالان اقتصادی زن، در مجلس دهم پیگیری می‌شود؟

طرح معافیت مالیاتی فعالان اقتصادی زن که در مجلس گذشته مطرح و سپس در محاق فراموشی فرو رفت، به این موضوع می‌پردازد که رابطه زوجیت صاحبان بنگاه‌های اقتصادی، نباید مانع از معافیت مالیاتی زن شود. 

به گزارش مهرخانه، خرداد ماه سال گذشته بود که زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس نهم از طرح معافیت‌ مالیاتی فعالان اقتصادی زن سخن گفت و اشاره کرد که این طرح را به‌صورت یک ماده ‌واحده پیشنهاد کرده و قرار است در چند روز آینده در صحن اعلام وصول شود. با این وجود، مجلس نهم به پایان رسید اما خبری از اعلام وصول این طرح نشد. ازاین‌رو، بر آن شدیم تا ببینیم سرنوشت این طرح در مجلس جدید به کجا می‌رسد. 

طبیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه در رابطه با طرح معافیت مالیاتی فعالان اقتصادی زن که در مجلس گذشته پیشنهاد داده بود، بیان داشت: در حال حاضر به این صورت است که اگر دو نفر عضو هیأت مدیره یک شرکت باشند و به آن‌ها معافیت مالیاتی تعلق گیرد، این معافیت بین هر دوی سهامداران تقسیم می‌شود اما اگر مرد و زنی که عضو هیأت مدیره هستند، زن و شوهر باشند، معافیت مالیاتی فقط به مرد تعلق می‌گیرد. 

رابطه زوجیت نباید مانع از معافیت مالیاتی زن شود
او افزود: طرح معافیت مالیاتی فعالان اقتصادی زن به این موضوع اشاره داشت که اگر قرار است معافیت مالیاتی بین سهامداران تقسیم شود، اگر زن هم از سهامداران است، معافیت مالیاتی باید بین او و همسرش تقسیم شود، نه این‌که فقط مرد از مالیات معاف باشد. استدلال‌هایی هم پشت این طرح قرار داشت مانند این‌که در این‌جا زن به‌عنوان شریک تجاری مرد مطرح است، نه همسر او. رابطه همسری که رابطه سببی بین زن و مرد است چه ارتباطی به سرمایه‌گذاری اقتصادی دارد؟ ممکن است زن با بودجه خود و همسرش هم با سرمایه خود سرمایه‌گذاری کرده باشند. بنابراین، اگر قرار است معافیت مالیاتی داده شود باید صرف‌نظر از این‌که زوجین رابطه زوجیت دارند، این معافیت به هر یک از آن‌ها تعلق گیرد.

طرح‌هایی که ترحم‌برانگیز نیستند
نماینده سابق مجلس در رابطه با پیگیری این طرح در مجلس جدید گفت: معمولاً وقتی یک دوره مجلس تمام می‌شود طرح‌هایی که در مجلس گذشته در صحن مطرح نشده یا در دستور صحن نبوده، کان لم یکن تلقی می‌شود اما سابقه آن باقی می‌ماند؛ مگر این‌که نمایندگان دور جدید درخواست پیگیری آن را داشته باشند. اما به قدری طرح در مجلس وجود دارد که اگر یک لابی قوی نداشته باشید، نمی‌توانید این قبیل طرح‌ها را که فوریت ندارد به تصویب برسانید. این قبیل طرح‌ها مانند طرح‌های مربوط به زنان خیابانی یا زنان سرپرست خانوار نیست که ترحم‌برانگیز باشد و ترحم مردان جلب شود و به دو فوریت برسد تا زودتر در مجلس به تصویب برسد. 

هر طرحی در مجلس امکان مطرح شدن دارد
به گزارش مهرخانه، برای اطلاع در خصوص پیگیری این طرح در مجلس دهم با چند تن از نمایندگان زن مجلس صحبت کردیم. از جمله سهیلا جلودارزاده؛ نماینده مردم تهران و زهرا سعیدی‌مبارکه؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از وجود این طرح اظهار بی‌اطلاعی کردند و زهرا سعیدی اضافه کرد که هر موردی در مجلس امکان مطرح شدن دارد.