لزوم اصلاح ساختار صندوق های بازنشستگی

رسول خضری از آماده سازی طرحی با هدف ارتقاء کیفیت و کارآمدسازی و مدیریت صندوق های بازنشستگی کشور خبرداد و گفت: این طرح مشتمل بر ۶ ماده است و بر این تاکید دارد که باید برای حل معضلات صندوق ها از راهکار عملی استفاده کرد زیرا رفع مشکلات صندوق های بازنشستگی با شعار امکان پذیر نیست، هرچند که رفع مشکلات صندوق های بازنشستگی و به تعادل رسیدن شرایط آنها به ۱۰ سال زمان نیاز دارد زیرا صندوق های بازنشستگی در حال حاضر با سونامی ورشکستگی روبه رو هستند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه مشکلات موجود در صندوق های بازنشستگی یکی از بحران ها و چالش های اصلی روز کشور است، افزود: متاسفانه این بحران با ساختار اشتباه و غلط صندوق های بازنشستگی ارتباط مستقیمی دارد که این ساختار اشتباه به طورحتم باید اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین دلیل مشکلات صندوق های بازنشستگی ساختار اشتباه و عدم نظارت کافی بر فعالیت‌ها آنها است، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی و دستگاه های ناظر باید بر فعالیت صندوق های بازنشستگی نظارت کنند به طوری که هر ۳ یا ۶ ماه صندوق ها باید گزارش عملکرد خود را به مجلس ارائه دهند.

خضری با انتقاد از اینکه صندوق های بیمه ای فعالیت های مالی انجام نمی دهند، گفت: متاسفانه صندوق های بیمه ای منابع مالی خود را به صندوق های سهام پذیر واگذار کرده و تنها نظاره گر هستند این درحالی است که صندوق های بیمه ای باید وارد عمل شده و اقدامات مالی انجام دهند؛ بنابراین در ۶ ماده طرح مذکور به موارد مهمی از جمله نظارت کافی و اصلاح ساختار صندوق ها توجه ویژه ای شده است.

وی با تاکید بر اینکه صندوق های بازنشستگی بایدادغام شوند، تصریح کرد: فعالیت چندین صندوق بازنشستگی هیچ معنایی ندارد و ساختار صندوق ها باید یکپارچه شوند؛ هرچند که درحال حاضربه عنوان مثال ساختار صندوق بازنشستگی کشوری با تامین اجتماعی در میزان خدمات ارایه شده به مردم و مستمری بازنشستگان متفاوت بوده و این موضوع ناعادلانه است.

این نماینده مردم درمجلس دهم با اشاره به اینکه صندوق ها در دولت به حیات خلوت مسئولان تبدیل شدند، افزود: متاسفانه دولت بدهی خود به صندوق های بازنشستگی را پرداخت نمی کند این در حالی است که برای تامین منابع و اعتبار موردنیاز صندوق ها، دولت باید بدهی خود را هرچه سریعتر پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه در تمامی کشورهای دنیا ۲ صندوق بازنشستگی فعالیت می کنند، افزود: یک صندوق براساس مزایای معین و صندوق دیگر براساس سهم معین فعالیت می‌کند، مزایای معین یعنی فرد به هرطریقی که بازنشسته شود ازمزایای معین و مشخصی برخوردار است، اما سهم صندوق براساس سهم معین، یعنی به همان میزان حق بیمه پرداختی، بازنشستگی دریافت می شود.

خضری با بیان اینکه درحال حاضر به ازای هر ۲ نفر شاغل یک نفر بازنشسته در کشور وجود دارد، تصریح کرد: این درحالی است که در اکثر کشورهای پیشرفته به ازای هر ۶ نفر شاغل یک نفر بازنشسته وجود دارد، بنابراین  بحث صندوق های بازنشستگی در اکثر کشورهای دنیا قابل اهمیت و مهم است، اما با توجه به اینکه صندوق های بازنشستگی در کشورمتاثر از بودجه‌های دولتی هستند پیش بینی می شود که تا ۱۵ سال آینده ۵۰ درصد بودجه عمومی کشور در اختیار صندوق های بازنشستگی برای رفع مشکلات آنها قرار گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه درحال حاضر فشارهای سنگینی به صندوق های بازنشستگی تحمیل می شود، گفت: متاسفانه درخروج و ورود صندوق های بازنشستگی هیچ تعادلی وجود ندارد به طوری که ورودی آنها بیشتر از خروجی ها است، از سوی دیگر در مجلس هم برای اقبال عمومی و رضایت مردم مصوباتی را درجهت افزایش تعداد بیمه شدگان درنظر می گیرند که این موضوع درورودی و خروجی صندوق ها تاثیر منفی دارد.