صدور مجوز کمپ‌های ترک اعتیاد متوقف شد

انوشیروان محسنی بندپی گفت: در زمینه‌ اعتیاد، مداخلات بهنگام را داریم بطوری که ایجاد کمپ‌ها، مراکز سرپایی اعتیاد و مراکز TC را دنبال می کنیم.

وی با اشاره به وجود ۵هزار تیم‌ اجتماع‌محور ادامه داد: متاسفانه کمپ‌های ترک اعتیاد در این مدت که از ایجادشان می گذرد، نتیجه‌ مورد انتظار را نداده‌ و تجربه‌ موفقی نبوده‌اند بنابراین با توقف صدور مجوز کمپ‌ها، پس از رایزنی با صاحب‌نظران دانشگاهی و کارشناسان افزایش مراکز TC (درمان اجتماع‌محور) در دستور کار بهزیستی قرار گرفته است.

تاسیس ۴مرکز TC در کشور
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در کنار ۳۵ مرکز TC، چهار مرکز تحقیقاتی درمان اجتماع‌محور نیز راه‌اندازی می شود که 2 واحد در استانهای یزد و کرمان افتتاح شده و 2 مرکز دیگر نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با تاکید بر اجرای برنامه‌های کاهش آسیب اعتیاد گفت: پیشگیری امری فراگیر نیست و همه جامعه هدف تحت پوشش برنامه قرار نمی گیرند به همین دلیل مدیریت مصرف در حوزه اعتیاد،ایده مناسبی است وتأسیس مراکز کاهش آسیب، مراکز میان‌راهی و شلترها در این زمینه کارساز است.

محسنی تصریح کرد: مددجویان در مراکز کاهش آسیب بیمه خواهند شد و طبق قانون، افرادی که بضاعت کافی برای درمان هزینه‌ مداخله ندارند از پوشش بیمه‌ای برخوردار می‌شوند.

وجود ۴ میلیون معتاد تفننی و الکلی در کشور

وی ادامه داد: امسال 12 هزار معتاد با اعتبار 33 میلیارد تومانی بیمه می شوند و برای پوشش کامل، 300 میلیارد تومان اعتبار لازم است که مقرر شده وزارت کشور از طریق مکاتبه با رئیس جمهور، این مسئله را پیگیری کند.

رئیس سازمان بهیزستی کشور افزود: سن اعتیاد پایین آمده و مواد مصرفی تغییر کرده است و حتی ترکیب مصرف در زنان و مردان تغییر کرده بگونه ای که تعداد زنان معتاد بیشتر شده و این آثار بسیار بدتری نسبت به اعتیاد مردان خواهد داشت.

محسنی گفت: برآورد سازمان بهزیستی از میزان معتادان تفننی، الکلی و مواد مخدر حدود 4 میلیون نفر است.