3 استان در صدر خرید خدمات آموزشی

مجتبی زینی‌وند مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این پرسش که «عنوان می‌شود ارائه خرید خدمات آموزشی به جای مدارس کم برخوردار در مدارس برخوردار صورت می‌گیرد»، اظهار داشت: اولین شرط انتخاب مدرسه برای خرید خدمات آموزشی در کشور، این است که مرکز آموزشی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش، معاونان پژوهشی و منابع انسانی در مناطق و استان‌ها اعلام کنند که با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند.

وی ادامه داد: اگر در منطقه‌ای نیروی آموزشی کم و کلاس درس خالی بود، می‌توانند از ظرفیت خرید خدمات آموزشی استفاده کنند.

زینی‌وند افزود: معمولاً در مناطق برخوردار به خرید خدمات آموزشی کمتر نیاز است و اصلاً چیزی به نام رانت در این خصوص وجود ندارد؛ چرا که شرایط به شکلی است که کسی نمی‌تواند اعمال نفوذ کند و حتماً باید رئیس آموزش و پرورش منطقه، کمبود نیروی خود را اعلام کند.

وی با بیان اینکه در طی سه سال گذشته یکی از سیاست‌های اصلی وزیر آموزش و پرورش، ساماندهی نیروی انسانی بوده است، تأکید کرد: افرادی که در مرکز آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند، در این خصوص سختگیرانه عمل می‌کنند و این موضوع در اختیار مؤسسان مدارس غیردولتی و رئیس اداره مشارکت‌ها و مدیرکل استان نیست.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش یاد آور شد: بنده به عنوان مسئول اعلام می‌کنم که به هیچ عنوان اعمال نفوذ و رانتی که عده‌ای در خصوص خرید خدمات آموزشی بیان می‌کنند، وجود ندارد.

وی افزود: در مناطق مرزی و محروم، خرید خدمات آموزشی انجام می‌شود و اگر در بعضی از مناطق مرکز استان‌ها انجام شده باشد، در حواشی شهر است که با کمبود جدی نیروی انسانی مواجه بوده‌اند.

زینی‌وند تصریح کرد: به‌رغم اینکه در تهران با مشکلات جدی روبه‌رو هستم، اما طرح خرید خدمات آموزشی کمتر انجام شده است و بیشترین خرید خدمات آموزشی در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و خوزستان و جاهایی که آموزش و پرورش به طور جدی با کمبود نیروی انسانی مواجه است، صورت گرفته است.