دلسوزان به تشکیل وزارت منابع طبیعی اهتمام ورزند
محمد درویش مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص طرح ادغام سازی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها ،مراتع و آبخیزداری کشور که این روزها در صحن مجلس در حال بررسی است،اظهار داشت: بنابر سابقه حضور نزدیک به سه دهه خود در هر دو سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، در برابر چنین تفکری ایستاده و در شمار  مخالفان ادغام سازی این دو سازمان هستم.
 
*سقوط ادامه دار اعتبار متولی منابع طبیعی نتیجه اولین ادغام  کشوری
 
وی در خصوص اولین تجربه ادغام سازی در کشورمان بیان داشت:ادغام  وزارت کشاورزی سابق با وزارت جهاد سازندگی  در آغاز دهه هشتاد، نمونه بارزی از تجربه ادغام سازی دو ارگان بزرگ است که نه تنها به نفع  منابع طبیعی کشور تمام نشد بلکه از قضا، سقوط اعتبار و منزلت نهاد متولی منابع طبیعی کشور را از همان تاریخ رقم زده و پیوسته ملاحظات این ارگان در پای کشاورزی ذبح شد؛ آن موقع هم طرفداران ادغام می گفتند : یک زمین و دو وزیر چرا ؟!
 
درویش ادامه داد: اگر تاریخ منابع طبیعی کشورمان را بررسی کنیم، در می یابیم که بهار دوستداران منابع طبیعی ایران به زمانی برمی گردد که ما در آغاز دهه پنجاه شمسی صاحب یک وزارتخانه مستقل به نام منابع طبیعی بودیم اما شاه ایران به دلیل علاقه شدید وزیر به قمارکردن در کازینوهای معروف جهان، به جای آنکه دستور برکناری شخص وزیر را بدهد، فرمان انحلال سازمان متبوعش را صادر کرد.
 
*ناکارآمدی و افزایش نارضایتی تجربه تلخ ادغام سازی
 
مدیر دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:چند ادغام را می توانیم  نام ببریم که به نفع پرسنل دو سازمان یا موضوع ادغام تمام شده و در مجموع تعداد موافقان بیشتر از مخالفان ادغام باشند؟ 
 
درویش تصریح کرد: ادغام های صورت گرفته در حوزه ورزش و جوانان ،صنعت ،معدن و بازرگانی ،کار و تعاون و ... اغلب سبب افزایش نارضایتی و ناکارآمدی  بیشتر را فراهم کرده اند! آیا نکرده اند؟
 
*ادغام سازی و کاهش قدرت سازمان حفاظت محیط زیست
 
درویش در خصوص سومین دلیل مخالفتش با ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل ها، مراتع و آبخیزداری می گوید: سازمان حفاظت محیط زیست یک نهاد نظارتی قدرتمند با رتبه 19 در دولت است که زیر نظر معاون رییس جمهور اداره می شود؛ در حالی که وزیری که قرار است از ادغام این دو سازمان بوجود آید، دارای رتبه 18  بوده و به مراتب قدرتش کاهش می یابد. 
 
وی افزود: امروز شخص رییس سازمان حفاظت محیط زیست، چنان قدرتی دارد که می تواند از تمامی سازمان ها ،وزارتخانه ها و نهادها بخواهد که  به تصحیح عملکردشان مطابق  اصل پنجاه قانون اساسی پرداخته و دستگاههای متخلف را مورد بازخواست قرار دهد.
 
درویش ادامه داد: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست حتی می تواند در مورد تصویب برخی از طرحهای ضد محیط زیستی "اخطار قانون اساسی " به شورای نگهبان دهد، اما وزارت جدید شکل گرفته دیگر چنین اختیاری نخواهد داشت و از یک نهاد نظارتی به دستگاهی اجرایی و هم سطح دیگر وزارتخانه ها بدل می شود.
 
 *کاهش رای محیط زیست و منابع طبیعی 
 
مدیر دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست می گوید:ادغام این دو سازمان سبب می شود تا در اغلب تصمیم گیری ها، به ویژه در کمیته های مرتبط در دولت و استانداری ها، رای محیط زیست و منابع طبیعی به نصف کاهش یابد و به جای دو نماینده که معمولاً هوای طبیعت را در ملاحظات توسعه و اشتغال دارند، فقط یک رای وجود داشته باشد.
 
*سازمان محیط زیست و جنگل ها فقیرتر می شوند
 
درویش در خصوص پنجمین دلیل مخالفت خود بیان داشت:از نظر بودجه و امکانات سخت افزاری، هر دو نهاد در شمار فقیرترین سازمان ها محسوب خواهند شد.
 
وی با اشاره به تفکر و امید برخی مبنی بر افزایش کیفیت رفاهی پرسنل محیط زیست  در نتیجه ادغام دو سازمان محیط زیست و جنگل ها ،مراتع و آبخیزداری ،افزود: این تفکر پنداری باطل و افسانه ای بیش نیست،حتی خود پرسنل سازمان جنگلها، مراتع وآبخیزداری کشور هم در اغلب موارد ازوضعیت معیشتی خویش اینک بسیار ناراضی هستند.
 
*نظارت نمایندگان در انتخاب وزیر و استیضاح او
 
 درویش درخصوص ششمین دلیل  مخالفت خود با ادغام دو سازمان مذکور بیان داشت:یکی از  انگیزه های مهم برخی از نمایندگان حامی طرح  ادغام سازی سازمان محیط زیست و جنگل ها ،مراتع و آبخیزداری در صحن بهارستان  آن است که با تشکیل وزارت جدید، بتوانند نظارت  بیشتری بر انتخاب وزیر داشته و در بزنگاه هایی که باید ،آن را استیضاح کنند.
 وی ادامه داد:اما آیا اینک که این اختیار را در حوزه ورزش و جوانان، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی،آموش و پرورش ،آموزش عالی ،وزارت ارشاد و ... در اختیار دارند، وضعیت حوزه های مورد اشاره بهتر شده است؟! آیا شکست مطلق  نظام آموزش و پرورش کنونی را هنوز باور ندارند؟ آیا خوشحالی دانش آموزان را از تعطیلی  مدارس نمی بینند؟ 
 
مدیر دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: آیا ورشکستگی اغلب واحدهای دانشگاهی و تشدید روح افسردگی  را در دانشجویان و اساتید دانشگاه ها انکار می کنند؟ آیا اینک وضعیت ساماندهی در حوزه جوانان  مطلوب تر شده است؟! آیا شمارگان ناچیز مطبوعات و کتاب در یک جامعه هشتادمیلیون نفری آنها را عذاب نمی دهد؟! 
 
*ملاحظات محیط زیستی فدای ملاحظات اقتصادی و اجتماعی می شود
 
درویش تاکید کرد: کارشناسان ،فعالان و دوستداران محیط زیست از ادغام دو سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور  بسیار  نگرانند چرا که با توجه به حوزه مسوولیت سازمان حفاظت محیط زیست، احتمال بسیار زیادی می رود که میزان فشار بیشتر نمایندگان مجلس بر این سازمان افزایش یابد ؛تا در پای ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی حوزه های انتخابیه متبوع شان، ملاحظات ملی و محیط زیستی ذبح شود.
 
*دلسوزان به تشکیل وزارت منابع طبیعی اهتمام ورزند
 
درویش تاکید کرد: اگر واقعاً دلسوز منابع طبیعی کشور هستیم، بیاییم با تفکیک  سازمان جنگلها از بدنه وزارت جهاد کشاورزی کنونی و ادغام چند نهاد مرتبط مثل امور اراضی، اقدام به تشکیل وزارت منابع طبیعی کرده و در کنارش به  اقتدار و استقلال  بیشتر سازمان حفاظت محیط زیست در مجموعه نهاد ریاست جمهوری بیافزاییم.
 
وی افزود: این راه سعادت منابع طبیعی و محیط زیست کشور بوده و پرسنل زحمتکش این دو نهاد را هم از مزایای درخورتری برخوردار خواهد کرد.
 
وی در پایان گفت: اگر واقعاً دولت خود را محیط زیستی می داند و اگر مجلس درصدد تبیین فرمایش مقام رهبری است که بارها و تمام قد از ملاحظات محیط زیستی در صدر هر مصلحت حاکمیتی دیگر کشور دفاع کرده اند، بیاییم شرایط لازم برای تشکیل وزارت منابع طبیعی را فراهم کنیم.