در اتاق اصناف ابزار اجرایی لازم را نداریم

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در همایش سراسری مدیران سازمان تعزیرات حکومتی ضمن قدردانی از تعزیرات حکومتی، تصریح کرد: در اتاق اصناف ابزار اجرایی لازم را نداریم و برای برخورد با تخلفات باید با تعزیرات حکومتی همکاری کنیم و امروز آمده ام که از تعزیرات حکومتی کمک بخواهم تا ما را همراهی کنند.

وی تصریح کرد: اگرچه منابع ما محدود است اما فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) باید اجرایی شود و اجازه ندهیم که برای دولت دردسر ایجاد شود و قبول دارم که به دنبال ایجاد دردسر نیستیم و تقاضا می کنم که به ما در راستای انجام وظایف سازمانی کمک کنید.

فاضلی در ادامه با بیان این مطلب که اتاق اصناف با تعزیرات تعامل خوبی دارد، اظهار داشت: تمهیدات سازمان تعزیرات حکومتی در سطح کشوری در حال انجام است و ممکن است اختلاف سلیقه کمی داشته باشیم اما رسما از تعزیرات حکومتی برای همکاری و تعامل سازنده  تشکر می کنم.

دولت نتوانسته بنگاه‌های غیرقانونی را جمع‌آوری کند/فعالیت 750 هزار واحد بدون پروانه

وی در ادامه گفت: در تهران حدود 600 هزار بنگاه صنفی داریم یعنی به ازای هر 7 نفر یک بنگاه صنفی که این با استاندارد جهانی هیچ همخوانی ندارد؛ پس باید چه کنیم؟ 5 برنامه توسعه نوشته شده که در هر 5 برنامه به خصوص برنامه پنجم در بند ب ماده 101 آمده که دولت مکلف است در پایان برنامه پنجم بنگاه های صنفی بدون پروانه را جمع آوری کند در حالی که 750 هزار واحد بدون پروانه در حال فعالیت هستند و متاسفانه دولت نتوانسته این بنگاه های غیرقانونی را جمع آوری کند.

به گفته رئیس اتاق اصناف ایران، 3 میلیون بنگاه صنفی در سراسر کشور داریم که متاسفانه در کنار این عدد، پدیده ای نوظهور به نام دستفروشی و از طرف دیگر روزبازارها را به عنوان تهدید برای بنگاه‌های صنفی حساب می کنیم و چندین برنامه برای ساماندهی اصناف هماهنگ شده اما هنوز بستر لازم برای این اقدام وجود ندارد.

فاضلی با بیان این مطلب که ساماندهی اصناف نیازمند نظام آموزشی است، تصریح کرد: عارضه دیگری که موجب شده نتوانیم این  بخش را از سنت به مدرنیته نزدیک کنیم چراکه نظام آموزش این بخش تقریبا در حد صفر است وهیچ بنگاه صنفی اعم از بخش تولید، خدمات فنی و توزیع متاسفانه از هیچ تمهیداتی استفاده نکرده و در چنین  فضایی قصد داریم که با قاچاق برخورد کنیم.

جراحی مبارزه با قاچاق در بازار، حتما خونریزی خواهد داشت

فاضلی در ادامه گفت: در مبارزه با قاچاق باید طوری عمل کنید که بازار از خودش واکنش نشان ندهد اگرچه این جراحی حتما خونریزی در پی خواهد داشت اما با تعاملی که بین مجموعه ما و شما هست، کار را به نوعی  مدیریت کردیم که بازار دچار تنش نشده است.

وی به اجرای طرح مبارزه با قاچاق در سطح عرضه تاکید کرد و گفت: بسیاری از بنگاه های صنفی کالای قاچاق را از دید عموم حذف کرده است و برخی هم مقاومت می کنند که باید یک کار خوب فرهنگی در مجموعه ساختاری انجام بدهیم.

رئیس اتاق اصناف در پایان سخنان خود برای همکاری همه جانبه با تعزیرات حکومتی اعلام آمادگی کرد.