تیغ دو لبه حذف مجازات اعدام قاچاقچیان موامخدر

سردار کریمی جانشین پلیس فاتب، مبارزه با مواد مخدر را یکی از مشکلات اجتماعی تهران دانست و اظهار داشت: یکی از مطالبات مردم، جمع‌آوری معتادان متجاهر می‌باشد.

وی اعلام کرد: در سال جدید برخی سازمان‌های ذی‌ربط به تعهدات خود در خصوص نگهداری معتادان متجاهر عمل نکردند و همین امر موجب بازگشت 80 درصد معتادان متجاهر به خیابان ها شد.

جانشین فرمانده پلیس تهران از جمع‌آوری تعداد 5 هزار نفر معتاد متجاهر طی 2 ماه گذشته خبر داد و اعلام کرد: این نگرانی هم‌چنان وجود دارد که این افراد بدون اقدامات درمانی و حمایتی و توانمندسازی لازم مجدداً به خیابان‌ها بازگردند.

کریمی با اعلام این که در تهران حدود پانزده هزار معتاد متجاهر و دو هزار کارتن خواب به ویژه در مناطق 1، 2 و 12 شهرداری تهران حضور دارند، جمع‌آوری آنان را مستلزم و همکاری تمام نهادهای ذی‌ربط دانست.

وی از دستگیری تعداد یازده هزار نفر معتاد طی هفت ماه گذشته در تهران خبر داد و با اشاره به تشکیل 24 هزار پرونده کیفری با موضوع مواد مخدر طی سال جاری، اظهار داشت: در این میان 570 نفر تبعه کشورهای خارجی دستگیر و از کشور طرد شدند.

نقش شهرداری در نگهداری و درمان معتادان

قدیمی نماینده شهرداری تهران، اعلام کرد: تلاش شده است برخی نقایص طرح‌های کنونی مرتفع شود از جمله در صدد هستیم در مدت سه ماهی که معتادان در مراکز مرتبط با شهرداری تهران نگهداری می‌شوند، از نظر جسمی پاک شوند، اما نکته اساسی، مشکلات روحی و روانی معتادان است که تا پایان عمر با این افراد باقی می‌ماند.

قدیمی هم‌چنین از راه‌اندازی مرکز نگهداری برای افراد خود معرف و فاقد توانایی مالی با ظرفیت 200 نفر تحت عنوان «کانون راه یافتگان» در بزرگراه آزادگان خبر داد و در خصوص برنامه ریزی شهرداری تهران برای راه‌اندازی تعداد 44 مرکز بهاران با 4400 نفر ظرفیت، اظهار داشت: در حال حاضر 19 مرکز بهاران راه‌اندازی شده است.

انتقاد شهردار تهران از جمع‌آوری معتادان

قالیباف شهردار تهران با انتقاد از پروسه معیوب مقابله با مواد مخدر و روان‌گردان، اعلام داشت: ما در تمام این سال‌ها کارنامه قابل قبولی ارائه نداده‌ایم زیرا با روند رو به افزایش تعداد معتادان به ویژه از نوع متجاهر مواجه هستیم و لذا باید بررسی شود که کدام یک از کمپ‌ها یا مراکز تاسیس شده، از حیث کیفی فعالیت مثبت و قابل قبولی ارایه کرده‌اند.

وی با تاکید بر ضرورت بررسی و بازبینی استانداردها، اعلام کرد که در دوره قبل هم تلاش شد نحوه فعالیت کمپ‌ها بررسی شود که این امر وجود مشکلات متعدد در کمپ‌ها را به اثبات رساند و بیانگر فرایند معیوب در درمان معتادان است؛ چرا که اجرای این شیوه بار مالی کلانی دارد در حالی که خروجی آن اندک بوده و احتمال بازگشت مجدد معتادان متجاهر به جامعه زیاد است.

قالیباف هدف از ایجاد مراکز بهاران را کانونی برای کارآفرینی و بازگشت معتادان به زندگی دانست و اعلام کرد: تا شش ماه آینده در شهرداری تهران، 6 هزار نفر معتاد در کمپ‌ها یا مراکز بهاران نگهداری خواهند شد.

در ادامه آذرنیا دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران اظهار داشت: وضعیت و شیوه فعلی پاسخگوی مشکلات کنونی نبوده و باید در جهت افزایش ظرفیت‌ها و بهره‌گیری از روش‌های علمی حرکت کرد.