حکیمی پور:  وظیفه شناسایی خانه های تاریخی بر عهده سازمان میراث فرهنگی کشور است
احمد حکیمی پور رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه عده ای به بهانه بازسازی خانه های تاریخی آنها را به مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری تبدیل می کنند، اظهار داشت: امروزه دیگر  در شهر تهران زمین خالی وجود ندارد به همین دلیل نگرانیم که خانه های تاریخی به مسکونی تغییر کاربری پیدا کند.
 
وی با تأکید بر اینکه بر اساس قانون امکان تغییر کاربری فضاهای سبز وجود ندارد، گفت: بدون تردید این موضوع می تواند حساسیت های مردمی را در بر داشته باشد.
 
رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: امروزه تعرض به فضای سبز سخت شده اما در خصوص این موضوع هم، جای نگرانی وجود دارد.

حکیمی پور با تأکید بر اینکه تعدادی از املاک قدیمی و میراثی شهر تهران هنوز شناسایی و ثبت نشده اند، گفت: این خانه ها متراژ بالایی دارند به همین دلیل هرچه سریعتر باید نسبت به شناسایی آنها اقدام شود.

وی تصریح کرد: وظیفه شناسایی خانه های تاریخی بر عهده سازمان میراث فرهنگی کشور بوده به همین دلیل اعلام می کنم که شهرداری تهران وظیفه ای در خصوص این موضوع ندارد.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی کشور مشکلات و کمبودهای خاص خود را دارد، بیان کرد: نگرانم که مافیای ساخت و ساز این خانه ها را خریداری کرده و آنها را سریع تخریب کنند.

حکیمی پور اضافه کرد: مافیای ساخت و ساز به دنبال آن هستند که تعدادی از خانه های تاریخی را به برج تبدیل کنند.

 
وی با بیان اینکه بیش از 7 هزار بنای ارزشمند در شهر تهران وجود دارد، افزود: بر اساس آمار به دست آمده از این تعداد تاکنون 2هزار پلاک شناسایی شده است.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در دولت گذشته مافیای ساخت و ساز از طریق دیوان عدالت اداری پلاک ثبت شده را مخدوش می کردند، گفت: سرای دلگشا در محدوه بازار یکی از بناهای قدیمی تهران بوده که از بین رفته و به همین دلیل درخواست دارم تا  جلوی این موضوع گرفته شود.

حکیمی پور با اشاره به فراخوان شهرداری برای شناسایی بناهای تاریخی شهر تهران، تصریح کرد: اگر مردم بنایی تاریخی می شناسند به شهرداری تهران اعلام کنند تا این پلاک‌ها وارد سامانه شوند.

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی با کمک شهرداری تهران باید نسبت به شناسایی بناهای ارزشمند شهر تهران اقدام کند، گفت: شهرداری تهران قبل از صدور پروانه برای بناهای قدیمی باید مهندس ناظری برای بازرسی به محل بفرستد تا در صورت میراثی بودن ملک، نسبت به ثبت آن اقدام شود.