به گزارش ایسنا،مطلب تكاندهندهتر اين كه از اين جمعيت درآستانه رسيدن به عدد هفت ميلياردي، حدود ۱.۴ ميليارد نفر شاهد تولد شش، پنج، چهار و سه ميلياردمين انسان بر روي زمين بودهاند.

طی قرن گذشته جمعیت بر روی کره زمین از افزایش چشمگیری برخوردار بوده است.

جمعیت‌شناسان انتظار دارند نرخ رشد جمعیت با کاهش روبه‌رو شود؛ اما تعداد قطعی به رشد خود ادامه داده و تا سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد نفر خواهد رسید. «سایت لایوساینس» در گزارشی به نرخ رشد جمعیت و تغییرات موجود در جهان پرداخته است.

۱۸۰۵: تولد یک میلیاردمین انسان زمین
یک میلیاردمین انسان روی زمین بیش از دو قرن پیش متولد شد. برآوردهای جمعیت‌های تاریخی، کار سختی به نظر می‌رسد؛ اما اداره آمار آمریکا، جمعیت مردم را در سال ۸۰۰۰ پیش از میلاد، حدود پنج میلیون تن برآورد کرده است.

این تعداد تا ۱۰ هزار سال پیش و توسعه کشاورزی به همین منوال باقی بود. حتی پس از آن هم تا حدود سال ۵۰۰ پیش از میلاد، جمعیت انسانی به ۱۰۰ میلیون نفر رسیده بود.

از این زمان به بعد، شاخص رشد جمعیت افزایش پلکانی داشته و طی ۱۰۰ سال بعدی این میزان به ۲۰۰ میلیون نفر رسید؛ اما در حدود سال ۱۲۵۰ این میزان دو برابر شده و به ۴۰۰ تا ۴۱۶ میلیون رسید. طاعون و جنگ جان بسیاری از انسانها را تا پیش از دهه ۱۴۰۰ گرفت.

سال تولد یک میلیاردمین کودک زمین به طور دقیق مشخص نشده؛ اما احتمالا این اتفاق در حوالی سال ۱۸۰۵ بوده است. در این دوره، بتهوون، شنوایی خود را از دست داده، ناپلئون بر اروپا حکمرانی کرده و آفریقا هنوز تا حد زیادی برای اروپا مانند یک راز بزرگ باقی مانده بود.

۱۹۲۷: رقابت برای دومیلیاردمین کودک
شاید دستیابی به رکورد یک میلیاردمین انسان هزاران سال به طول انجامید، اما دومیلیاردمین کودک زمان در اواخر دهه ۱۹۲۰ و پس از یک قرن متولد شد.

این تاریخ به طور دقیق‌تر احتمالا در سال ۱۹۲۷ بوده؛ چرا که طبق برآوردهای سازمان ملل، در سال ۱۹۳۰ جمعیت انسان‌ها بر روی کره زمین به ۲.۰۷ میلیارد نفر رسیده بود.

این رشد ناگهانی جمعیت در چارچوب پدیده‌ای موسوم به انتقال جمعیتی معنی پیدا می‌کند. در حالت انتقال، جمعیت ها از وضعیتی که سطح زاد و ولد و مرگ‌ومیر هر دو بالا و در نتیجه رشد جمعیت ناچیز است، به وضعیتی انتقال می‌یابد که در آن سطح زاد و ولد و مرگ‌ومیر هر دو پایین و باز هم رشد ناچیز است.

در میانه این انتقال، دوره‌ای وجود دارد که نرخ مرگ و میر کاهش یافته اما مردم هنوز از فرزندان بسیاری برخوردارند. حتی با پایین آوردن نرخ تولد، باز هم به دلیل وجود والدین بالقوه، رشد جمعیت بالا خواهد رفت.

انقلابهای صنعتی و کشاورزی منجر به کاهش نرخ مرگ‌ومیر در جهان غرب در دهه ۱۷۰۰ شد، در حالی که تا نسل ها بعد، نرخ موالید هنوز بالا بود. اکنون کشورهای توسعه‌یافته غربی میزان موالید را نیز پایین آورده‌اند، اما کشورهایی در جنوب صحرای آفریقا به تازگی وارد این مرحله انتقال شده‌اند.

دو میلیاردمین کودک زمینی در زمانی متولد شده که اولین تماس بین کشورهای دو طرف اقیانوس اطلس(نیویورک به لندن) انجام شده و جهان در آستانه رکورد بزرگ بود.

۱۹۵۹: سه میلیاردمین انسان
سه میلیاردمین کودک، در زمان جنگ سرد در حدود ۱۹۵۹ متولد شد. اگر این کودک در غرب به دنیا آمده باشد، جزئی از نسل بمب‌گذار پس از جنگ جهانی دوم بوده است. در این حین، نرخ موالید در آمریکا از ۲.۸ میلیون نفر در سال در دهه ۱۹۳۰ و اوایل دهه ۱۹۴۰ به ۴.۳ میلیون نفر در اواخر دهه ۱۹۵۰ رسید.

در اوایل دهه ۱۹۶۰ و پس از تولد سه میلیاردمین انسان، نرخ رشد جمعیت بیش از دو درصد در سال افزایش داشت. طبق داده‌های اداره آمار آمریکا، این افزایش از دهه ۱۹۵۰ آغاز شده و در بین سال‌های ۱۹۵۹ و ۱۹۶۰ با یک سقوط همراه بوده است.

این حالت در پی جهش بزرگ چین به جلو و صنعتی‌شدن فاجعه بار اتفاق افتاد که طی آن میلیون‌ها تن کشته شده و نرخ زاد و ولد در چین کاهش یافت.

سال تولد سه میلیاردمین انسان همچنین اولین سالی است که دانشمندان موفق به اعزام میمونها به فضا و بازگرداندن آنها به شکل سالم به زمین شدند. دالایی لاما به تبت فرار کرده و یک دولت در تبعید در هند بنا نهاد.

۱۹۷۴: یک میلیارد افزایش
تنها ۱۵ سال پس از دستیابی بشر به رکورد سه میلیارد نفر جمعیت، این رکورد در ۱۹۷۴ شکسته شد. این اتفاق خیلی سریع بوده و مردم از آن اطلاع داشتند. در سال ۱۹۶۸ یک زیست‌شناس در کتابی به هشدار در مورد ازدیاد جمعیت و احتمال قحطی در دهه ۱۹۷۰ پرداخت. اگرچه این پیشگویی‌ها محقق نشد، اما نگرانی‌های دیگر مانند انقراض‌های بزرگ و ترس از یک بیماری همه‌گیر باقی مانده است.

چهار میلیاردمین کودک در شرایط خوش‌بینانه‌ای متولد نشده؛ اما جهان طی ۱۵ سال گذشته و پس از تولد سه میلیاردمین انسان، تغییرات زیادی را شاهد بود.

۱۹۸۷:۱۱ ژوئیه، زادروز پنج میلیاردمین انسان
سازمان ملل روز ۱۱ ژوئیه ۱۹۸۷ را به عنوان زادروز پنج میلیاردمین انسان معرفی کرد.

این اتفاق به قدری تکان‌دهنده بود که امروزه از این روز به عنوان روز جهانی جمعیت یاد می‌شود.

مردم در دهه ۱۹۸۰ مانند ۱۹۷۰ از افزایش جمعیت نترسیده و آکادمی ملی علوم آمریکا در سال ۱۹۸۶ طی گزارشی اظهار کرد که زمان اوج رشد جمعیت گذشته و نرخ موالید در کشورهای در حال توسعه به شدت کاهش یافته است.

پنج میلیاردمین کودک زمینی به طور رسمی از سوی سازمان ملل «ماتج گاسپر» معرفی شده که از اهالی کرواسی است. چگونگی کشف این کودک بسیار جالب است؛ چرا که توجه جهانی در پی چهاردهمین بازی‌های جهانی دانشگاهی در زاگرب کرواسی به این شهر معطوف شده بود.

۱۹۹۹: تولد شش میلیاردمین نوزاد
کودک شش میلیاردم در تاریخ ۱۲ اکتبر ۱۹۹۹ در سارایووی بوسنی هرزگوین متولد شده و عدنان نویس نام دارد. این لقب در پی حضور کوفی عنان، دبیر کل وقت سازمان ملل در این شهر به عدنان اعطا شد.

در کمتر از ۷۵ سال، جمعیت جهان سه برابر شد. نرخ مرگ‌میر در سال ۱۹۹۹ به نسبت سال ۱۹۵۰ به نصف رسیده بود، در حالی که متوسط امید به ‌زندگی جهانی در همین زمان از ۴۶ به ۶۶ سال افزایش یافته بود.

جالب این که عدنان به عنوان شش میلیاردمین کودک زمین، یا هر کودک دیگری که این عنوان را به دوش می‌کشد، در جهانی متولد شد که نرخ جمیت، جوانتر از پیش بوده است. در سال ۱۹۹۹ بیش از یک میلیارد انسان بین سن ۱۵ تا ۲۴ سال وجود داشت.

۲۰۱۱: سال جهان هفت میلیاردی
چه کسی هفت میلیاردمین کودک زمین خواهد بود؟ اگرچه سازمان ملل تاریخ تولد این کودک را در ۳۱ اکتبر امسال تخمین زده، اما اداره آمار آمریکا از اعداد محتاطانه‌تر استفاده و فوریه ۲۰۱۲ را برای این اتفاق مشخص کرده است.

آژانس بین‌المللی حمایت از کودکان(پلن اینترنشنال) بر روی استان پرجمعیت اوتارپرادش در کشور هند به عنوان محل زندگی هفت میلیاردمین انسان شرط‌بندی کرده و قصد دارد در حرکتی جالب به منظور جلب توجه به مشکل سقط جنین جنسیتی در هند، یک شناسنامه کودک دختر را در تاریخ ۳۱ اکتبر در این منطقه ارائه کند.

رکورد بعدی این جهان رو به‌ رشد در کجا قرار دارد؟ سازمان ملل تخمین زده که کودک شماره هشت میلیارد، احتمالا در سال ۲۰۲۵ به دنیا خواهد آمد.

طبق گزارش جمعيت ۲۰۱۰ اين سازمان، نه ميلياردمين انسان كمي قبل از سال ۲۰۵۰ متولد شده و ركورد جمعيت ده ميليارد نفري در سال ۲۱۰۰ خواهد شكست.