«نشان ارادت» در آستانه رونمایی است

علی‌اکبر کاظمیگفت: طی 12 سال گذشته که بازسازی عتبات عالیات به صورت جدی‌تری پیگیری شده همه مردم، دست‌اندرکاران، مسئولان و ارادتمندان اهل بیت به صحنه آمده و هر خدمتی را که در توان داشتند برای بازسازی عتبات انجام دادند.

وی افزود: متاسفانه اهتمامی برای ثبت و ضبط اقدامات، فعالیت‌ها و کارهای انجام شده برای بازسازی عتبات عالیات که در زمینه‌های مختلف هنری، معماری، ابنیه و امکانات رفاهی صورت گرفته انجام نشده؛‌ البته به صورت پراکنده اقداماتی انجام شده که مستمر نبوده است.

کاظمی تصریح کرد: در 2 سال گذشته به صورت جدی این موضوع را پیگیری کرده و تلاش کردیم که هر اقدامی که در بازسازی عتبات صورت می‌گیرد ثبت و ضبط شود.

وی گفت: در همین راستا برای هر پروژه‌ای شناسنامه و اطلاعاتی را از مدیران مختلف درگیر آن پروژه جمع‌آوری کرده و بانک اطلاعات کامل و جامعی را از تمامی پروژه‌ها تهیه کرده‌‌ایم.

کاظمی اظهار داشت: کتاب «نشان ارادت» در آستانه انتشار و رونمایی است که مربوط به پروژه‌های انجام شده در عتبات عالیات و معرفی فعالیت‌ها و اقدامات دستگاه‌های همراه ستاد بازسازی عتبات عالیات نظیر سازمان صدا و سیما، موسسه فرهنگی و هنری اوج و شهرداری تهران است.

معاون فرهنگی و روابط‌ عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: در کتاب «نشان ارادت» فعالیت‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در زمینه ساخت صحن‌ها، رواق‌ها، سنگ‌ها، بازسازی‌ها و آیینه‌کاری‌ها و همچنین کارهای عمرانی احداث بیمارستان‌ها، هتل‌ها و اقداماتی که برای رفاه زائرین انجام شده مستندسازی شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه نذر فرهنگی بین مومنین کشورمان ساری، جاری و معرفی شده نیست در صورتی که به شدت نیازمند آن هستیم که این فرهنگ در ایران توسعه پیدا کند.

کاظمی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل عدم تبلیغات مناسب درباره نذر فرهنگی کمتر کسی پیدا می‌شود که برای اجرای خدمات فرهنگی به زائرین پیش‌قدم باشد، گفت: رسانه‌ها می‌توانند در زمینه نظر فرهنگی و توسعه این فرهنگ والا تلاش کنند.

معاون فرهنگی و روابط‌ عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات از تمام مردم ایران خواست که در کنار انجام نذورات مختلف عنایت ویژه‌ای به انجام نذر فرهنگی داشته باشند.

وی افزود: تلاش زیادی در حال  انجام است که بانک کامل و جامع از اقدامات، پروژه‌های و فعالیت‌های انجام شده در امور بازسازی عتبات عالیات تهیه و در اختیار عموم قرار گیرد.

کاظمی با اشاره به راه‌اندازی بخشی از صحن حضرت فاطمه زهرا (س) در حرم مطهر علوی خاطرنشان کرد: در فروردین سال 95 فاز اول بخش زیارتی این صحن افتتاح و فاز دوم هم در ایام غدیر مورد بهره‌برداری قرار گرفت که می‌توانیم بگوییم در مجموع 25 هزار مترمربع از این صحن تاکنون به بهره‌برداری رسیده است. 

معاون فرهنگی و روابط‌ عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: به محض اینکه بخش‌های عمرانی پروژه صحن حضرت زهرا (س) در حرم مطهر علوی تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد در نظر داریم اگر گنبد مطهر امام علی (ع) هم آماده افتتاح باشد همزمان با هم این دو پروژه مورد بهره‌برداری قرار گیرد البته ممکن است این اتفاق در ماه ربیع رخ دهد. 

 وی تصریح کرد: بازسازی گنبد حرم مطهر حضرت علی (ع) تقریبا به پایان رسیده است.

کاظمی درباره آخرین وضعیت ادوات جنگی کشف شده از واقعه عاشورا افزود: قطعا به دلیل جنس فلزی ادوات جنگی به کار رفته در واقعه عاشورا تاکنون چیزی  از این ادوات باقی نماینده است اما آن چیزی که رسانه‌ها از آن به عنوان ادوات جنگی کشف شده از این واقعه مطرح می‌کنند تنها توده‌های اکسید شده این ادوات هستند که می‌توان به آن واژه ادوات جنگی اطلاق کرد. 

معاون فرهنگی و روابط‌ عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه زمین کربلا نمناک و سطح آب‌های زیرزمینی این منطقه بالا است و هر چیز فلزی در  این سرزمین اکسید می‌شود گفت: در حفاری‌های انجام شده برای بازسازی و بهسازی حرم مطهر امام حسین (ع) توده‌های اکسید شده از فلزات آهن کشف شده که احتمالا مربوط به آن دوران باشد زیرا از این ادوات فولادی تنها در جنگ‌ها استفاده می‌شود که احتمالا مربوط به واقعه عاشورا است.

وی گفت: وقتی معدن آهنی در سرزمین کربلا وجود ندارد می‌توان گفت این توده اکسید شده آهن مربوط به ادوات جنگی استفاده شده در واقعه عاشورا است.