آموزش و پرورش تئوریسین نمی‌خواهد، بلکه به یک مدیر جهادی نیازمند است

اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت آموزش و پرورش، اظهار داشت: آموزش و پرورش حداقل در 2، 3 ماه اخیر در شرایط مساعدی نبوده است، چه در زمانی که وزیر داشت و چه اکنون که سرپرست دارد.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از بازنشستگان از سال 93 تاکنون پاداش خود را نگرفته‌اند و حقوق معلمان نیز افزایش چندانی نداشته است.

عباسی با اشاره به ساماندهی نیروی انسانی، افزود: بسیاری از فرهنگیانی که دبیر متوسطه دوم بوده‌اند، به دلیل نیاز به معلمان در دوره ابتدایی، در دوره ابتدایی و یا متوسطه اول تدریس می‌کنند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: این صندوق اوضاع خوبی نداشته و بی‌تدبیری‌هایی در مدیریت آن وجود داشته است و در مجموع، در حال حاضر آموزش و پرورش وضعیت مساعدی ندارد.

وی در «خصوص معرفی احمدی دانش آشتیانی به عنوان وزیر جدید آموزش و پرورش»، خاطرنشان کرد: وی ارتباطی با آموزش و پرورش نداشته است و نباید فراموش کرد که آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای نیست که به راحتی بتوان با آن برخورد کرد.

عباسی عنوان کرد:‌ آیا واقعاً در آموزش و پرورش قحط‌ الرجال بوده است؛ یعنی آیا با وجود این همه فرهنگیان فرهیخته و دارای تحصیلات دانشگاهی و دکتری، کسی قادر نیست آموزش و پرورش را اداره کند که خارج از سیستم آموزش و پرورش، وزیر پیشنهاد می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد: فکر می‌کنم با برخورد سیاسی با آموزش و پرورش نمی‌توان این وزارتخانه را مدیریت کرد و باید آموزش و پرورشی‌ها این دستگاه را مدیریت کنند و نباید این وزارتخانه را دستخوش مسائل سیاسی کرد.

وی با اشاره به شخصیت احمدی دانش آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی رئیس جمهور، عنوان کرد:‌ وی یک فرد علمی است و جایگاه خاص خود و کرسی دانشگاهی دارد و می‌تواند در دانشگاه موفق باشد اما در آموزش و پرورش موفق نخواهد بود؛ چرا که آموزش و پرورش در شرایط حاد است و به نظرم انتخاب وی، یک تصمیم اشتباه و استراتژیک است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با تأکید بر اینکه نباید با آموزش و پرورش نامهربانی کرده و مورد کم لطفی دولت قرار گیرد، گفت: باید آموزش و پرورش جایگاه شایسته‌ خود را  داشته باشد و اگر بخواهیم خارج از آموزش و پرورش یکی را به عنوان سکاندار معرفی کنیم، به شأن و منزلت آموزش و پرورش توهین می‌شود.

عباسی با برشمردن ویژگی‌های وزیر جدید پیشنهادی رئیس جمهور بیان داشت: باید این فرد در خصوص سند تحول بنیادین، دوره‌های آموزشی ابتدایی، متوسطه اول و دوم، کتاب‌های درسی و محتوای آنها و مدارس کپری در آموزش و پرورش نظر بدهد.

عضو کمیسیون آموزش افزود: آموزش و پرورش تئوریسین نمی‌خواهد بلکه کسی را می‌خواهد که کار انجام دهد و به یک مدیر جهادی نیازمند است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نیاز به مؤعظه و ارشاد ندارد، خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش نیاز به مدیر شایسته دارد تا بتواند مشکلات آن را کم کند.