معوقات فرهنگیان چه زمانی پرداخت می شود؟

سید محمد بطحایی در حاشیه مراسم نمادین سومین دوره المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری پیرامون بازداشت‌های اخیر در صندوق ذخیره فرهنگیان و نیز نگرانی و ناراحتی معلمان از تخلفات صورت گرفته در این صندوق، تصریح کرد: مشکلاتی در این صندوق وجود داشته و دارد که مقامات قضایی با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنند. 

وی ادامه داد: از ورود قوه قضائیه به این موضوع خوشحال هستیم و مشاهده می‌کنیم با جدیت و بدون هرگونه ملاحظه‌ای، هر فردی که در مظان اتهام باشد با جدیت و فوریت احضار می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: بعضی افراد مصاحبه‌هایی در رسانه‌ها انجام می‌دهند و اعداد و ارقامی ارائه می‌کنند که اکثر این ارقام پایه و اساس ندارد و درخواست می‌کنیم کسی که اسناد و مدارکی دارد در زمینه فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان به قوه قضائیه جهت پیگیری ارائه دهند.

بطحایی با بیان اینکه اعلام عدد و ارقام درخصوص تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان فقط ذهن معلمان را مشوش و نگران می‌کند و تأثیر دیگری ندارد، تصریح کرد: سیر قضایی این موضوع به خوبی پیش می‌رود و نمایندگان محترم هم طرح تحقیق و تفحص از این صندوق را تصویب کرده‌اند و امیدوار هستیم واقعیات آنطور که بوده چه در این دوره و چه در دوره‌های قبل روشن شود و فرایند قضایی آن به سرعت انجام گیرد تا معلمان از نگرانی و تشویش ذهن آزاد شوند. 

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون توزیع شیر در مدارس در سال تحصیلی جدید گفت: این موضوع به دلیل تأخیر در ابلاغ اعتبارات با توجه به اینکه پیش‌نویس قرارداد تهیه شده، به دلیل احتیاط‌های بودجه‌ای هنوز وارد عمل نشده است و امیدواریم ظرف دو هفته آینده تخصیص بودجه انجام و قرارداد، عملیاتی شود. 

بطحایی در خصوص پرداخت معوقات فرهنگیان اظهار داشت: با مساعدت سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی مقرر شده است اوراق خزانه را دریافت کنیم و به وسیله دو بانک به عنوان بانک‌های عامل، این اوراق نقد شده و معوقات تا ظرف 45 روز آینده پرداخت شود. 

وی ادامه داد: پرداخت حق‌التدریس‌ها، حق‌الزحمه برگزاری امتحانات، بدهی پیشین به برخی شرکت‌های بیمه‌ای همچون ایران و آتیه‌سازان و مطالبات برخی مالکان که بابت املاک خود حکم قضایی قلع و قمع گرفته‌اند، همچنین پاداش خدمت بازنشستگان سال 94 ظرف 45 روز آینده عملیاتی و به‌مرور پرداخت خواهد شد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در خصوص موضوع آموزش‌ زبان‌های دیگر به غیر از زبان انگلیسی، گفت: بر اساس مصوبات موجود امکان انتخاب زبان‌های خارجی دیگر وجود دارد. یکی از دلایلی که نتوانسته‌ایم به صورت متناسب زبان‌های دیگر را در مدارس توسعه دهیم، عدم استقبال اولیا و دانش‌آموزان از این موضوع بوده است و زیرساخت‌ها و نیز برنامه درسی و منابع آموزشی آماده شده است و در حال انگیزه به دانش‌آموزان و اولیا هستیم تا از زبان‌های دیگر به غیر از زبان انگلیسی نیز استقبال نمایند. 

وی از معرفی 2 هزار دانش‌آموز مستعد در زمینه‌های ورزشی به وزارت ورزش و جوانان خبر داد و افزود: با توجه به تفاهم‌نامه ایجاد شده، دانش‌‌آموزان با استعداد در زمینه‌های ورزشی را به سازمان ورزش معرفی خواهیم کرد، زیرا شناسایی و استعدادسنجی در وزارت آموزش و پرورش سریع‌تر و بهتر انجام خواهد شد و امیدواریم در ورزش‌های همگانی و ورزش‌های حرفه‌ای نسلی خوب تحویل جامعه دهیم.