قوی‌ترین صاعقه دو برابر سطح خورشید گرما دارد

 رعد و برق یکی از مخرب‌ترین نیروهای طبیعت محسوب می‌شود و البته همان طور که از قبل گفته شده است، می‌توانیم استفاده‌های فراوان از عملکرد داخلی این پدیده قدرتمند کوچک ببریم.

پروفسور «رابرت مور» یکی از محققان دانشگاه فلوریدا در این باره توضیح داد: «فیزیک اصلی در مورد رعد و برق این است که ما هنوز نتوانسته‌ایم همه چیز را در مورد آن کشف کنیم و دریابیم چگونه این میزان انرژی به صورت یکجا ایجاد می‌شود».

پروفسور مور گفت که بر اساس بررسی‌های علمی صورت گرفته موارد پایه‌ای مورد صاعقه را می‌داند و با این وجود علم امروز هنوز نتوانسته است جزییات مربوط به آن را کشف کند.

بر اساس آخرین گزارش‌های رسمی منتشر شده،‌ صاعقه سالانه 5 میلیارد دلار به کشور آمریکا خسارت می‌زند و میزان تخریب‌های ناشی از آن بیشتر از توفان‌ها است.

دکتر «زیانگچائو لی» یکی از دانشمندان چینی در حوزه رعد و برق گروهی را تشکیل داده است تا در این زمینه مطالعات دقیق‌تر انجام دهد. او در مطالعه خود به این نتیجه رسید که روزانه به طور میانگین بیش از 100 هزار صاعقه با سطح کره زمین برخورد می‌کند.

این گروه تحقیقاتی سیستمی را برای ایجاد صاعقه‌های مصنوعی راه‌اندازی کردند. این سیستم قادر است رعد و برق‌های مشابه آنچه که در طبیعت اتفاق می‌افتد را با توان 5 تا 50 هزار آمپر ایجاد کند. بررسی روی قوی‌ترین نوع صاعقه‌ها در این آزمایشگاه نشان داد که یک رعد و برق با توان 50 هزار آمپر می‌تواند معادل 17 هزار درجه فارنهایت گرما تولید کند که این رقم دو برابر بیشتر از میزان حرارت سطح خورشید است.